Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#203433
Jag bara undrar, är dagens bilar sämre än gårdagens? Mitt billiv började med en Volvo PV ( ja jag är rätt gammal )
Sen kom Amazon epoken därefter 240, 740 -940 och nutiden med framhjulsdrift med drivknutar och gummibälgar som måste bytas, vilken bil med hastigheter över 2- 300 km h är framhjulsdriven.
Jag har åkt åtskilliga mil i Europas alla länder med mina Volvo, men alldrig något problem. jag har alltid servat mina
bilar själv och sparat åtskilliga tusenlappar.
Min fru äger en 940 - 20000 mil i nyskick, nu avställd, ville ha en bil med AC, köpte en S80 - 99, fick en ny
och modern bil. och ett litet tivoli på köpet, det lyser service, lambasond, airbag, kamaxel, ja gud vet inte vad som kan lysa allt, + en luftmassemätare som kan krångla.
T.om. rekomderade nånon på forumet att man inte skulle köra en mil när någon viss lampa lyste, utan att
ev. bärga bilen till Volvoservice.
VÅGAR MAN INTE ÅKA UTOMLANS MED NYARE VOLVO, DÄR DET INTE FINNS EN VOLVOVERKSTAD BAKOM NÄRMSTA HÖRN.
Jag bara undrar !
PS. Själv åker jag nu Amerikanare.
Användarvisningsbild
av speedboat
#203443
hej jag kan bara hålla med dig ju nyare volvo man köpt desto sämre kvallitet det blev ju inte bättre när ford kom med i bilden mvh speedboat :-O) :-O) :-O)
#203455
Yngve skrev:Jag bara undrar, är dagens bilar sämre än gårdagens? Mitt billiv började med en Volvo PV ( ja jag är rätt gammal )
Sen kom Amazon epoken därefter 240, 740 -940 och nutiden med framhjulsdrift med drivknutar och gummibälgar som måste bytas, vilken bil med hastigheter över 2- 300 km h är framhjulsdriven.
Jag har åkt åtskilliga mil i Europas alla länder med mina Volvo, men alldrig något problem. jag har alltid servat mina
bilar själv och sparat åtskilliga tusenlappar.
Min fru äger en 940 - 20000 mil i nyskick, nu avställd, ville ha en bil med AC, köpte en S80 - 99, fick en ny
och modern bil. och ett litet tivoli på köpet, det lyser service, lambasond, airbag, kamaxel, ja gud vet inte vad som kan lysa allt, + en luftmassemätare som kan krångla.
T.om. rekomderade nånon på forumet att man inte skulle köra en mil när någon viss lampa lyste, utan att
ev. bärga bilen till Volvoservice.
VÅGAR MAN INTE ÅKA UTOMLANS MED NYARE VOLVO, DÄR DET INTE FINNS EN VOLVOVERKSTAD BAKOM NÄRMSTA HÖRN.
Jag bara undrar !
PS. Själv åker jag nu Amerikanare.
Tja största felet är att vissa modeller vet man ju idag ... inte var färdiguvecklade helt då dom såldes. Vissa årsmodeller har varnats för STORT länge..
98,99 har ju varit bastardmodeller både vad gäller S80, S o V 70 bland annat. Och det otrevliga är ju att inte ens volvo får dom att gå riktigt som kunden en gång betalade för..
Sen har andra små konstiga saker smugit sej in i bilden. Såna saker som att komponenterna under huven tål inte långvarig värme? Då kan man ju undra hur testerna av fordonet gick till? Volvo skyller på underleverantörerna och underleverantörerna skyller på att dom i sin tur har underleverantörer. I slutändan så får du som volvo ägare ändå betala ett idiotpris i reservdelsdisken för saker som faktiskt borde vara mycket starkt rabatterat eller för den delen gratis..
Menar gasspjäll ?.. Konstruktionen fungerade inte ens då gamla radios från 70 talet började spraka i potentiometrarna.. Och det visade sej att kolbanorna blev till intet. Så presenteras den idiotlösningen 1999 eller nåt på nytt numera i spjällhusen.. OCH naturligtvis fungerade inte det.. och då ska KUNDERNA betala både en bil och delar som tar bort tabbarna?.. Sen som andra sagt.. Att ford fick in foten har sunkat.. inte stärkt..
Ska du utomlands så ärligt.. amazonen var det absolut starkaste du kunde åka i..
#203466
Tack Pettson för ett sakligt inlägg. Jag funderar på att sälja S80-an och registera in 940-an igen, för den
och tidigare Volvobilar har jag alldrig haft problem med.
Jag blev lite nostalgisk när Du nämnde Amazonen. Min fru och jag gjorde vår bröllopsresa i en Amazon sport -63,
genom Italien Frankrike till Cadiz i sydspanien ca: 1000 mil. vet banne mej om jag skulle våga göra det med
dagens bil, då var det inga databoxar och servicmeddelanden som spökade i ett. Y
ps. jag bor visst bara några mil norr om Dej.
#203476
En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.

Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
#203503
Ett par detaljer som tillhörde vanligheter på Amazonens tid, justera brytare i tid och otid, bytesintervall för tändstift var väl 1000 mil, olja var 500:e mil, man var tvungen justera ventiler med jämna mellanrum. Eller mekaniska bensinpumpar vars gummimembran blev överhettade och slappa av 5 minuters kökörning, med stopp som följd.För att inte tala om otäta ventiltätningar och slipningar av ventiler. Medan på en modern motor behöver man i stort sett bara byta olja och filter för att den skall gå över 30000 mil..
Även rostiga karosser är det mindre problem med på nyare bilar, och det trots halva plåttjockleken. Enda direkta fördelen var väl att man bara enkla verktyg och begränsad kunskap för att fixa det mesta.... och att det fanns smörjnipplar på väl valda ställen.

Jag är också rätt gammal (40+) men kan inte påminna mig att det var bättre förr, ta komforten eller soppaförbrukningen t.ex 1l/mil gav dig 87 friska hästar på slutet 60-talet. Idag får man runt 250hk med en aning lägre förbrukning och oändligt mycket bättre komfort.
Men det är klart, om "rätt" IC-krets får för sig att ge upp så kan man ju bli stående. :(

/Thomas
#203529
945S skrev:En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.

Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
Men du lever du o jag på samma planet nu?..Men menar du på allvar att det är okej med en V70N serie som käkar massmätare? Eller för den delen S80? När man kontaktar volvo så får man veta att dom finns på reducerat pris. Varför? Jo.. man är ÅLAGD att sälja utbytes till rabatterat pris. Felet? Massmätarna tål inte värmen under huven och blir okalibrerade, livslängd ca 1 år.. till nästa värmebölja.. SKumt? Japp.. SANT? Japp..
Vi börjar med att gamla bilar är fattiga på funktioner. Javisst var det så? Eller.. Kan du berätta EN innovasion som inte fanns på amazontiden som finns idag, inte nödvändigtvis i amazonen nu utan bara runt årtalen? 90% av det vi tror är utvecklad idag är mycket gamla konstruktioner som funnits i evigheter. Dom är vackrare idag men absolut inte på nåt sätt nya.. Men strulade dom som fanns? Strulade dom såpass att inte verkstan ens hittade rätt ? Mekaniskt idag är din nya volvo 2008 PRECIS lika tillyxad under skalet som dom gamla bilarna. Det är inte nån finess eller riktig tanke bakom fjädring eller upphängningar. Samma bussningar används till bilar som väger 2-300 kilo mera än dom andra. Naturligtvis plus last. Resultat: trasiga bussningar. Det är ju PLATTFORMSbyggen. MEN det är billigt att producera samma sort och det är ännu billigare att använda dom i flera modeller även om det är fel.. ATT det är fel visar sej ju när några tusen dyker upp på verkstan för ett och samma fel på en bil som inte gått många mil.. Hände det på amazontiden? Återkallade man några tusen för att styrlderna var skit eller för att länkarmarna var skit? Inte mej veterligen?
Vi kan fortsätta den här konversationen i evighet... Det slutar ändå med att dom flesta mekaniska konstruktioner som var har blivit elektromekaniska eller elektrohydrauliska idag.. Och därmed tror alla att det är moderna saker.. Men icke.. Så imponerad blir jag inte precis av nåt som presterats direkt..
Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Krocksäkerhet nämns.. Krocksäkerhet är alltid ett dubbeleggat svärd..
Om vi gör en jämförelse så om vi frontar två v70 99 års modell med 60/40 i fronten i 70km/h så överlever bägge utan större strul..
Om vi gör samma och krockar en 08 med en 99:a så överlever troligen inte den som kör 99:an.. Däremot mår han i 08:an ypperligt.. Bättre än i testet innan.
Varför? Idag är bilarna mycket styva jämfört med bara för 10 år sedan. Så styva att en 10 år gammal bil faktiskt vecklar ihop sej på ett oturligt sätt som överbelastar konstruktionen till kollaps. Vi kommer se mycket mera dödsolyckor på vägarna framåt i tiden. Vartefter nu gamla och nya bilar krockar.. Bra för dom i nya bilen. Dåligt för dom i gamla.. Förvisso en utveckling för ena parten.. men döden för den andra. DET är inte så genomtänkt känns det som..
#203532
Jag tror inte att bilarna automatiskt håller bättre bara för att de är nya. Visst säkerhetsfinesser, utrustning, väghållning, ekonomi, utsläpp osv förbättras rejält men samtidigt måste man väl hitta nya sätt att hålla nere kostaderna vid tillverkning så material och ihopsättning kanske kommer på efterkälken. Nåt sånt... :???: Eller så tänker tillverkarna så mycket på hur bilen ska återvinnas så det blir sk*tplåt och dålig plast rätt igenom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]