Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej.

Hur kan jag kolla om min ojämna tomgång orsakas av en trasig tändspole eller ett smutsigt gasspjäll?

Vad kostar en ny tändspole? och hur funkar det, är det olika tändspolar för olika cylindrar? eller räcker det med att köpa EN ny tändspole och sen bara prova sig fram vilken det är dom inte tänder som den ska? Vart sitter Gasspjället??

Super Tacksam för svar som kan leda mig i rätt riktning.
Användarvisningsbild
av wissel
En felkodsavläsning talar om att du isf har en misständning på den
cylindern som det sitter en trasig tändspole på. Men börja med att ta av locket
och känn med handen på varje spole, är någon av dom varm/het så har du hittat den trasiga.
Sitter en T-spole vid varje Tändstift.
Nu är jag nästan säker på att det rör sig om ett lortigt gasspjäll, jag körde på 3500 varv i typ 5 minuter, och efter det så försvann `avgas varnings lampan` och tomgången vart hur jämn och fin som helst. Ska prova att snacka med verkstan här om dom kan blåsa ur gasspjället och torka ur allt så att man slipper oroa sig för att motorn dör då och då vid korsningar o rödljus.
Användarvisningsbild
av wissel
Spjället skall inte blåsas ut, det skall torkas med ren trasa på framsidan såväl som baksidan för att få bort "sotavlagringar" som hindrar själva spjällskivan att röra sig fritt. Går att göra med hyfsat resultat själv. Ta bort Gummislangen o lys ner i spjället så ser du. Finns Electronic Spray som inte lämnar några som helst spår i spjället. Använd INGA med olja typ 556 osv. Dom lämnar spår o kan pajja spjället. Du kan "puffa" lite på spjällskivan för att komma åt bättre. Kom ihåg även kanterna på spjällskivan. Med detta förfarande kan du förlänga livet på ditt spjäll.....
Perfekt, ska prova det i helgen, bockar o tackar och önskar alla era gasspjäll ett långt och lyckligt liv.

:)
Pinsamt det här....men vart sitter gasspjället? Är det den svarta grejen som sitter vid luft filtret? Den grejen som sitter där av plast och det står Bosch på den.
av T-rex
På en utan turbo så sitter gasspjället precis där insuget börjar, följ slangen (den grova) från luftfiltret. Har du en turbo så sitter det under insuget i mitten ungefär
Användarvisningsbild
av wissel
Andreas2012 skrev:Pinsamt det här....men vart sitter gasspjället? Är det den svarta grejen som sitter vid luft filtret? Den grejen som sitter där av plast och det står Bosch på den.
nej det är LMM ( Luftmassemätaren), följ slangen åt andra hållet mot motorn...
sitter lite "risigt" till på T-motorerna.
men jag tror inte det är det som strular...... :???:
wissel skrev:
Andreas2012 skrev:Pinsamt det här....men vart sitter gasspjället? Är det den svarta grejen som sitter vid luft filtret? Den grejen som sitter där av plast och det står Bosch på den.
nej det är LMM ( Luftmassemätaren), följ slangen åt andra hållet mot motorn...
sitter lite "risigt" till på T-motorerna.
men jag tror inte det är det som strular...... :???:

Jag har en 2.4T som naturligtvis har detta Gasspjäll så inihelvete o-åtkommligt som möjligt......

Så om jag förstått rätt så sitter spjället bakom motorn under staget?

Se bild nedan:

Bild
Senast redigerad av 1 Andreas2012, redigerad totalt 0 gånger.

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]