Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Acke
#27785
Tjena, jag har en V70-00 som vid milt väder (+5 till ca -5 grader) trycker ut en väldigt illaluktande lukt, (blöt sko ungefär) via ecc in i kupen. Lukten håller i sig tills bilen blivit varm. Jag har bytt luft o kupefilter men ingen skillnad. Håller på att bli tokig på denna lukt!
Nån som tror sig veta vad det beror på? Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av ateist75
#27787
Acke skrev:Tjena, jag har en V70-00 som vid milt väder (+5 till ca -5 grader) trycker ut en väldigt illaluktande lukt, (blöt sko ungefär) via ecc in i kupen. Lukten håller i sig tills bilen blivit varm. Jag har bytt luft o kupefilter men ingen skillnad. Håller på att bli tokig på denna lukt!
Nån som tror sig veta vad det beror på? Tacksam för svar
Vet inte vad det kan vara, men jag har exakt samma problem som du (V70N-00). :???:
Användarvisningsbild
av Whisky
#27790
Ecc:n är ju ett slutet system så lukten kommer ju inte direkt från luftkonditioneringen. Däremot samlas kondensvatten på kylelementen. Denna kondens kan odla lite smaskiga saker i sin fuktiga miljö, som stundom kan lukta illa. Inte minst när mest varm luft passerar. (Jämför luftfuktarna och kondioneringarna i grönsaksdiskarna på affären som det var ett jäkla liv om för ett tag sedan. Hälsoinspektörerna insåg att det bildades gucka i kondensen som spred lite mindre matnyttiga organismer över spenaten).
Vissa luftkondioneringsfirmor erbjuder tjänster där de rengör ventilationen från dålig lukt, orsakad av kondens från ecc:n.
Min erfarenhet är dock att om man kör systemet med ecc:n aktiverad dagligen minimerar man lukten. Var och varannan bil får lite lukt i början när cirkulationen startar. I mitt fall luktar det lite blöt krita i någon minut. Men eftersom jag alltid kör ecc:n hinner det inte växa allt för mycket lianer i kanalerna. Jag tycker inte att det luktar direkt illa...
av Acke
#27799
Men om det är kondensvatten som luktar, så måste det ju vara tätt någonstans eller? såg att du whisky var från Umeå, vem där kan man vända sig till? Var i kontakt med en bekant på Mobilkyla men han ville helst slippa röra det där!
Användarvisningsbild
av Whisky
#27803
Nja... Tätt behöver det inte vara. Olika bilar har ju lite olika förutsättningar med skrymslen och vrår. Kondensfukten kan dröja kvar länge nog för att det ska hinna bli grogrund för bakterier och alger, i synnerhet om bilen (läs ventilationssystemet) inte används under längre perioder och/eller om bilen står parkerad i en fuktig eller källarsval miljö.

Eftersom jag inte lämnat in bilen själv för luktsanering vet jag inte vilka i Umeå som kan tänkas göra en sanering. Du får ringa runt till firmor som servar AC och ACC till bilar. Ett annat tips kan ju vara att höra med bilvårds/recond-firmor.

Om du inte lyckas få tag på någon kan du prova att sätta in en torrboll/avfuktare i bilen och med jämna mellanrum köra runt ventilationen. och försöka köra systemet varje dag en stund, under en tid ( i synnerhet om du vet med dig att bilen står längre stunder). Du kan också kolla om det finns någon bilvårdsprodukt man kan köpa som sanerar dålig lukt ur ventilationen?
Användarvisningsbild
av greeeken
#27815
Hade liknnande fel på en BMW, Där hjälpte det med att byta filtret till Kupen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#27818
Gör som greeeken, byt kupéfilter! Det luktar f*n om det får sitta för länge.
Användarvisningsbild
av Whisky
#27821
Om ni läser trådskaparens inlägg lite mer noggrant så ser ni att Acke redan bytt kupéfilter utan förbättring!
Användarvisningsbild
av CarMan
#27823
Har du luftkvalitesystem? (står det auto / man på recirkulationsknappen?)
av andezon
#27864
Detta problem är lätt att lösa! starta bilen, ac på max, fläkten på max alla dörrar öppna och låt stå ca 30 min så är lukten borta. Har gjort detta på många bilar och det har alltid fungerat...

Du fick köpa kylarvätska två g&ari[…]

Bytt vänster backspegel och strömstä[…]

Rostiga skärmkanter, läckande framruta[…]