Till slut funkar det!
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.
Först måste man demontera hela CCM-enheten, vilket faktiskt var rätt lätt. Först skall hela CCM-modulen ur förstås, och det finns instruktioner om det på nätet eftersom det är första steget då radion skall tas ur. (Batteri bortkopplad, pilla bort list undertill, sen 2 skruvar, sen bända ur CCM-enheten med lämpliga plastspatlar typ sådana man använder för att ta av cykeldäck. Se exvis
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=11538, men det jag invänder mot i den beskrivningen är att han säger att CCM-modulen "sitter som bara den", vilket innebär våld, vilket faktiskt inte behövs. Bänd med cykelklämmor (plast) på sidorna både upptill och nertill så kommer CCM-enheten snällt ut utan övervåld. Och den går precis nätt och jämt att få ut trots automatväxelspak i P-läge. Se även
http://bowers.be/installation/.)
När man väl har CCM-enheten i handen så gäller följande: fronten behöver faktiskt inte tas av, utan först 2 skruvar baktill som håller en liten minifläkt, sen 7 skruvar bakpå, sen ett antal ganska enkla snäppen som gör att man får bort kåpan. Sen lyfter man bort kretskortet, vars enda snäppe är lufttuben där ntc-motståndet skall sitta. Man måste dock försiktigt lyfta kretskortet uppåt, ty det ligger en blå flimsig plastfilm undertill mot panelen, och håller/vänder man allting tvärtom så ramlar plastfilmen ur och då vet man inte hur den satt. (Tog mig en halvtimme att komma på hur den låg!)
Rätt pilligt att löda dit det nya ntc-motståndet, eftersom trådarna är så hysteriskt tunna, men resultatet blev bra.
Monterade ihop allt, monterade i bilen, satte på ström, och se det fungerar! Gissa om jag var nervös för att det skulle dyka upp felkoder som gjorde att jag skulle vara tvungen att lämna in bilen på verkstad för att nolla. Eller att bli tvungen att byta hela CCM-enheten!
Eftermiddagssolen brände starkt, och med rattarna inställda på 22 grader så blev det så småningom ca 24-25 grader just vid gallret där sensorn sitter (mätt med multimeter Amprobe 35 som har en noggrann tempgivare av typ K). Betedde sig mycket väl både när man vred upp temperaturen och när man vred ner temperaturen. Att tempen är högre än 22 är nog inget att dra några stora slutsatser om, ty jag har ju aldrig mätt hur det var med orginalsensorn. Men jag upplevde det hela som normalt med tanke på hur himla varmt det var ute med brännande sol.
------
PS: Det jag egentligen höll på med var något helt annat innan sensorn gick sönder: Jag har köpt en Neo ProLink som jag kopplar till bilradion. ProLinken har en AUX-ingång förutom iPod, och den AUX-ingången kopplar jag till min TOM TOM 930 T som har extraminne för mp3-material, men även handsfree via Bluetooth. Hade även gjort ett extra cig-uttag bakom handskfacket för den, så att jag slipper ha en fånig sladd från vanliga cig-uttaget sladdrigt gåendes till vindrutan. Nu kommer både kraftmatning och audio-sladd upp nära vindrutan (vid gallret där en ev högtalare skulle kunna sitta). Helheten fungerar nu mycket bra. Var dock tvungen att själv löda en 3.5 mm vinkelplugg på en kabel eftersom det tydligen inte finns några färdiga kablar med 3.5 mm vinkelplugg plus RCA-phonoplugg.
Hälsningar, Harald