Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heb
Jag har klantigt nog haft sönder temperatursensorn som sitter precis innanför det lilla 1-cm-gallret i klimatmodulen i min XC70.

Fråga: Hur kan jag själv byta ut sensorn, och vilken sensortyp/resistans är det?
(Misstänker att det är smått ruinerande att lämna in bilen till Volvo för åtgärd?)

I ett foruminlägg på http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=29798 så sägs att ett NTC-motstånd om 10 kohm används för detta ändamål, men det gällde Volvo 700/900. Kan det vara samma komponent månne? I så fall skulle jag kunna köpa artikel 60-279-32 på Elfa, den ser väldigt snarlik ut.

Jag vet hur man får ut CCM-modulen (jag har den i handen nu), men det är ju lite knepigare att demontera den och löda dit ett nytt motstånd. Alternativt skulle man kunna löda på ett nytt motstånd på befintliga små anslutningstrådar, ty det jag haft sönder är "pluppen" längst ut på motståndet.
av heb
Om nu ingen känner till något om den sensorn, så kanske någon vänlig själ kan mäta på sin bil? Det torde gå att mäta direkt ifrån kupen utan att demontera någonting alls -- bara sticka in två smala mätprobar.

Karakteristiken kan man förstås inte få reda på på detta sätt, men min gissning är att vilket ntc-motstånd som helst duger om det bara har rätt nominell resistans(?)
av heb
Vid närmare titt och mätning så ser jag att trådarna till sensorn är överdragna med en film så att de är isolerade; det betyder att det går inte att enkelt mäta resistansen utifrån på en fungerande hel sensor. Jag har nu demonterat hela enheten så att jag har kretskortet löst. Bilia verkar inte sälja så små reservdelar, utan bara hela ccm-modulen, vilket jag inte tänker köpa. Får nog pröva med Elfa-komponenten och chansa.
Hej
Jag har ingen koll på det där, fast följer tråden så återkom gärna med om hur jobbet fortskrider och blir.

Mvh
av heb
Till slut funkar det!
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.

Först måste man demontera hela CCM-enheten, vilket faktiskt var rätt lätt. Först skall hela CCM-modulen ur förstås, och det finns instruktioner om det på nätet eftersom det är första steget då radion skall tas ur. (Batteri bortkopplad, pilla bort list undertill, sen 2 skruvar, sen bända ur CCM-enheten med lämpliga plastspatlar typ sådana man använder för att ta av cykeldäck. Se exvis http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=11538, men det jag invänder mot i den beskrivningen är att han säger att CCM-modulen "sitter som bara den", vilket innebär våld, vilket faktiskt inte behövs. Bänd med cykelklämmor (plast) på sidorna både upptill och nertill så kommer CCM-enheten snällt ut utan övervåld. Och den går precis nätt och jämt att få ut trots automatväxelspak i P-läge. Se även http://bowers.be/installation/.)

När man väl har CCM-enheten i handen så gäller följande: fronten behöver faktiskt inte tas av, utan först 2 skruvar baktill som håller en liten minifläkt, sen 7 skruvar bakpå, sen ett antal ganska enkla snäppen som gör att man får bort kåpan. Sen lyfter man bort kretskortet, vars enda snäppe är lufttuben där ntc-motståndet skall sitta. Man måste dock försiktigt lyfta kretskortet uppåt, ty det ligger en blå flimsig plastfilm undertill mot panelen, och håller/vänder man allting tvärtom så ramlar plastfilmen ur och då vet man inte hur den satt. (Tog mig en halvtimme att komma på hur den låg!)

Rätt pilligt att löda dit det nya ntc-motståndet, eftersom trådarna är så hysteriskt tunna, men resultatet blev bra.

Monterade ihop allt, monterade i bilen, satte på ström, och se det fungerar! Gissa om jag var nervös för att det skulle dyka upp felkoder som gjorde att jag skulle vara tvungen att lämna in bilen på verkstad för att nolla. Eller att bli tvungen att byta hela CCM-enheten!

Eftermiddagssolen brände starkt, och med rattarna inställda på 22 grader så blev det så småningom ca 24-25 grader just vid gallret där sensorn sitter (mätt med multimeter Amprobe 35 som har en noggrann tempgivare av typ K). Betedde sig mycket väl både när man vred upp temperaturen och när man vred ner temperaturen. Att tempen är högre än 22 är nog inget att dra några stora slutsatser om, ty jag har ju aldrig mätt hur det var med orginalsensorn. Men jag upplevde det hela som normalt med tanke på hur himla varmt det var ute med brännande sol.
------

PS: Det jag egentligen höll på med var något helt annat innan sensorn gick sönder: Jag har köpt en Neo ProLink som jag kopplar till bilradion. ProLinken har en AUX-ingång förutom iPod, och den AUX-ingången kopplar jag till min TOM TOM 930 T som har extraminne för mp3-material, men även handsfree via Bluetooth. Hade även gjort ett extra cig-uttag bakom handskfacket för den, så att jag slipper ha en fånig sladd från vanliga cig-uttaget sladdrigt gåendes till vindrutan. Nu kommer både kraftmatning och audio-sladd upp nära vindrutan (vid gallret där en ev högtalare skulle kunna sitta). Helheten fungerar nu mycket bra. Var dock tvungen att själv löda en 3.5 mm vinkelplugg på en kabel eftersom det tydligen inte finns några färdiga kablar med 3.5 mm vinkelplugg plus RCA-phonoplugg.

Hälsningar, Harald
av Fred
Mycket bra beskrivning av ett bra projekt, Harald! Ska komma ihåg tråden om min sensor skulle ge upp i framtiden!

Mvh
/Fred
av heb
Tomisco skrev:Bara av ren nyfikenhet, hur lyckades du ha sönder sensorn.
Utomordentligt fånigt: Det hade kommit lite skräp just där vid gallret, så det tog jag bort med en pincett. Men så hade det tydligen krupit in nån jävla lite "insekt" vars rester satt kvar och nästan stack ut genom det lilla gallret. Tog pincetten och försökte dra ut den, men den satt rätt hårt, så jag fick nypa till ordentligt med pincetten, och då sa det plötsligt knack! Det var ingen insekt, utan det som sa knack var lilla "pluppen" längst ut på sensorn med två böjda "spindelben"! Men det såg banne mig ut som en intorkad liten insektsrest! Sen tog jag och hämtade luppen, och det var först då jag kunde se att det inte var någon insekt. Just då känner man sig lite dum, och att det var ett minst sagt onödigt "städande".
av elrohir
Hej,

Precis samma problem här, fast det var tjejen som undra vad det var som stack ut för skit och slet av sensorn :D
Nu har jag öppnat boxen men den där blåa filmen flög ut, minns du var den skulle sittA???

/Jonas
heb skrev:Till slut funkar det!
Köpte 60-279-32 på Elfa, vilket är det enda NTC-motstånd på ELFA som visuellt ser lika liten ut som den jag hade sönder. Den är på 10 kohm vid 25 Celsius och kostade bara 15 kr ink moms, trots att den har hög precission! Fabrikat Mitsubishi. Dess anslutningstrådar (polyuretanöverdragna) är dock betydligt tunnare än originalsensorn, och man måste vara mycket försiktig när man skrapar av isoleringen utan att ha av de tunna trådarna. Att det funkar bra med detta motstånd innebär förstås inte att det är den helt korrekta komponenten. Jag var t.o.m fysiskt på Bilia och snackade med en snäll bilmek som försökte leta i systemen, men han kunde inte få tag på några uppgifter eftersom de byter bara hela enheter, dvs hela CCM-enheten eller den lilla fläkten som sitter där.

Först måste man demontera hela CCM-enheten, vilket faktiskt var rätt lätt. Först skall hela CCM-modulen ur förstås, och det finns instruktioner om det på nätet eftersom det är första steget då radion skall tas ur. (Batteri bortkopplad, pilla bort list undertill, sen 2 skruvar, sen bända ur CCM-enheten med lämpliga plastspatlar typ sådana man använder för att ta av cykeldäck. Se exvis http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=11538, men det jag invänder mot i den beskrivningen är att han säger att CCM-modulen "sitter som bara den", vilket innebär våld, vilket faktiskt inte behövs. Bänd med cykelklämmor (plast) på sidorna både upptill och nertill så kommer CCM-enheten snällt ut utan övervåld. Och den går precis nätt och jämt att få ut trots automatväxelspak i P-läge. Se även http://bowers.be/installation/.)

När man väl har CCM-enheten i handen så gäller följande: fronten behöver faktiskt inte tas av, utan först 2 skruvar baktill som håller en liten minifläkt, sen 7 skruvar bakpå, sen ett antal ganska enkla snäppen som gör att man får bort kåpan. Sen lyfter man bort kretskortet, vars enda snäppe är lufttuben där ntc-motståndet skall sitta. Man måste dock försiktigt lyfta kretskortet uppåt, ty det ligger en blå flimsig plastfilm undertill mot panelen, och håller/vänder man allting tvärtom så ramlar plastfilmen ur och då vet man inte hur den satt. (Tog mig en halvtimme att komma på hur den låg!)

Rätt pilligt att löda dit det nya ntc-motståndet, eftersom trådarna är så hysteriskt tunna, men resultatet blev bra.

Monterade ihop allt, monterade i bilen, satte på ström, och se det fungerar! Gissa om jag var nervös för att det skulle dyka upp felkoder som gjorde att jag skulle vara tvungen att lämna in bilen på verkstad för att nolla. Eller att bli tvungen att byta hela CCM-enheten!

Eftermiddagssolen brände starkt, och med rattarna inställda på 22 grader så blev det så småningom ca 24-25 grader just vid gallret där sensorn sitter (mätt med multimeter Amprobe 35 som har en noggrann tempgivare av typ K). Betedde sig mycket väl både när man vred upp temperaturen och när man vred ner temperaturen. Att tempen är högre än 22 är nog inget att dra några stora slutsatser om, ty jag har ju aldrig mätt hur det var med orginalsensorn. Men jag upplevde det hela som normalt med tanke på hur himla varmt det var ute med brännande sol.
------

PS: Det jag egentligen höll på med var något helt annat innan sensorn gick sönder: Jag har köpt en Neo ProLink som jag kopplar till bilradion. ProLinken har en AUX-ingång förutom iPod, och den AUX-ingången kopplar jag till min TOM TOM 930 T som har extraminne för mp3-material, men även handsfree via Bluetooth. Hade även gjort ett extra cig-uttag bakom handskfacket för den, så att jag slipper ha en fånig sladd från vanliga cig-uttaget sladdrigt gåendes till vindrutan. Nu kommer både kraftmatning och audio-sladd upp nära vindrutan (vid gallret där en ev högtalare skulle kunna sitta). Helheten fungerar nu mycket bra. Var dock tvungen att själv löda en 3.5 mm vinkelplugg på en kabel eftersom det tydligen inte finns några färdiga kablar med 3.5 mm vinkelplugg plus RCA-phonoplugg.

Hälsningar, Harald
av heb
elrohir skrev:Nu har jag öppnat boxen men den där blåa filmen flög ut, minns du var den skulle sittA???
Nej, men jag minns att det var pill med den, och det tog mig lång tid att komma på hur den skulle sitta. Den har ju "armar" med runda ändar, och på varje sådan ser man att den är lite inbuktad därför att den legat mot ett stöd. Du får helt enkelt pröva alla varianter som den kan ligga på, och till slut så hittar man ett sätt där "armarna" vilar på rätt "stolpar". Den har ju även utskurna ställen som skall passa runt lämpliga plastdelar. Det kanske låter kryptiskt, men när den väl ligger rätt så ser man att det här är det rätta läget, eftersom då passar det in som ett pussel. Det kan dock ta tid!

Filmens funktion är nog att se till att ljuset från lampan som skall belysa knappar etc blir jämnt fördelat och inte blir för starkt på vissa ställen. Det är ju gjort så att ljuset runt en viss knapp finurligt släpps igenom/hindras beroende på om aktuell knapp är intryckt eller ej.

Slutligen vill jag bara säga att det var rätt motstånd jag lödde in, för nu efter lång tids användning så kan jag konstatera att det har fungerat väl och temperaturen in kupen stämmer hyfsat väl med inställd temperatur.

Google maps är segare. Övriga förb&[…]

Byta olja i 8-vxl automatlåda

Nej, men de säljer både oljan och v&aum[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har en fråga annars, var kan man kö[…]

Smäller höger fram

Tre gånger senaste månaden har det sm&[…]