- sön 01 feb 2009, 20:54
Hej,
Fick problem med indikeringen "Bagagelucka öppen" och hittade hjälp på detta forum.
Så här såg det ut när jag tagit bort kabelstrumpan från kablaget som följer vänster gångjärn på bagageluckan.

Följande kablar var helt av:
Lila kabel = kontakt för "stängd lucka"
Röd kabel = matning till elbakruta
Som ni ser finns skador även på svart kabel som jordar elbakrutan.
Fix:

Hylsorna är vanliga, men "avklädda" skarvhylsor från typ Biltema.
Dessutom tog jag lödpennan & lödtenn och såg till att hylsorna sitter permanent på kabeln.
Lödningen gör dock att kabeln blir styvare och det kanske inte är så bra i längden?
Till sist paketerade jag in allt i eltejp!
Förhoppningsvis håller det i några år till...
... märklig design som verkar som gjord för att dra in lite extra pengar till Volvos eftermarknad?
Vilka kablar som påverkas är troligvis en slump - och vad gör man ifall centrallåset i bakluckan lägger av med luckan låst & stängd? Bryter sönder klädseln på insidan för att manuellt skjuta låset i "olåst" läge???
/f
Fick problem med indikeringen "Bagagelucka öppen" och hittade hjälp på detta forum.
Så här såg det ut när jag tagit bort kabelstrumpan från kablaget som följer vänster gångjärn på bagageluckan.
Följande kablar var helt av:
Lila kabel = kontakt för "stängd lucka"
Röd kabel = matning till elbakruta
Som ni ser finns skador även på svart kabel som jordar elbakrutan.
Fix:
Hylsorna är vanliga, men "avklädda" skarvhylsor från typ Biltema.
Dessutom tog jag lödpennan & lödtenn och såg till att hylsorna sitter permanent på kabeln.
Lödningen gör dock att kabeln blir styvare och det kanske inte är så bra i längden?
Till sist paketerade jag in allt i eltejp!
Förhoppningsvis håller det i några år till...
... märklig design som verkar som gjord för att dra in lite extra pengar till Volvos eftermarknad?
Vilka kablar som påverkas är troligvis en slump - och vad gör man ifall centrallåset i bakluckan lägger av med luckan låst & stängd? Bryter sönder klädseln på insidan för att manuellt skjuta låset i "olåst" läge???
/f
Håll fast i ratten om traktorn stjälper. Hoppa ej!
- By klacken