Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
Hej alla Volvo galna.. :lol:

Har problem med min V70.. När jag låser bilen så hoppar förrardörrslåset upp direkt men resten av bilen förblir låst.. Ibland händer det och ibland inte..
Irriterar mig så inni Hel**** på detta så jag ska byta kistan..

Men då kommer smålänningen fram.. Ringde till JB skroten i Jönköping och dom hade ju självklart en uppsjö sådana liggandes.. Dom ska ha 750kr för en beg... Medans en ny kostar det dubbla..
Men detta är vad jag förstår en sjuka på dessa bilar med denna årsmodellen.. Men när kom förbättringen på dom?

SÅ TILL MIN FRÅGA..

Kan man då köpa låskistan ifrån en ex -06 beg som då kanske har förbättrats ifrån denna sjuka och sätta dit på min..?!
Den man köper ny på volvo är den förbättrad eller är det samma skit som börjar jävlas sen igen..!?

Tacksam för svar..

//Robin
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte om det passar från en 06:a. kanske gör kanske inte.

du ska köpa en som har gul färg, inte blå.
sen ska du se till att låspinnen som syns i rutan glider lätt genom hålet i dörrsidan (eventuellt öka håldiametern) se till att stålstaget har rätt vinkel så det inte bryter & kolla så skumet på innsidan inte bromsar staget.
Användarvisningsbild
av _zigge_
CarMan skrev:Jag vet inte om det passar från en 06:a. kanske gör kanske inte.

du ska köpa en som har gul färg, inte blå.
sen ska du se till att låspinnen som syns i rutan glider lätt genom hålet i dörrsidan (eventuellt öka håldiametern) se till att stålstaget har rätt vinkel så det inte bryter & kolla så skumet på innsidan inte bromsar staget.

Som sagt det händer kanske 1av 3 ggr... Kanske är något jävelskap som bromsar den lite.. Ska ta bort dörrsidan och kontrollera i efter middag..

Hoppar den upp igen då ifall det är något som trögar?
Användarvisningsbild
av CarMan
går det för trögt så vänder den
Användarvisningsbild
av _zigge_
CarMan skrev:går det för trögt så vänder den
trögt kan jag inte påstå att det går.. Den är lika snabb som alla andra dörrar på att åka ner.. Men ibland hoppar den upp lika snabbt igen. Stannar väll i låst läge i 1 sek..

//Robin
av Psyko
_zigge_ skrev:
CarMan skrev:går det för trögt så vänder den
trögt kan jag inte påstå att det går.. Den är lika snabb som alla andra dörrar på att åka ner.. Men ibland hoppar den upp lika snabbt igen. Stannar väll i låst läge i 1 sek..

//Robin
Det räcker med att pinnen är lite felkrökt, det gör då att plaspluppen
kärvar i genomföringen i dörrpanelen. Testa att bara smörja genomföringen med
tex silliconspray. Eller som Carman redan sagt, fila upp genomföringen en aning.
Hjälper inte det är det troligtvis låskistan som behöver bytas
Användarvisningsbild
av halmstaden
Har haft detta problem några enstaka gånger, först tror jag det var passagerardörren som låstes upp, detta ordnade sig själv efter ett tag.. Det var möjligt att låsa genom att låsa upp och sedan låsa igen, då funkade det.
Sedan var det samma visa med förardörren vilket också ordnat sig och inte kommit tillbaka sedan dess.
Gjorde alltså inget alls för att få det att fungera..
Lycka till,

/merzo
Användarvisningsbild
av _zigge_
halmstaden skrev:Har haft detta problem några enstaka gånger, först tror jag det var passagerardörren som låstes upp, detta ordnade sig själv efter ett tag.. Det var möjligt att låsa genom att låsa upp och sedan låsa igen, då funkade det.
Sedan var det samma visa med förardörren vilket också ordnat sig och inte kommit tillbaka sedan dess.
Gjorde alltså inget alls för att få det att fungera..
Lycka till,

/merzo
Alla har inte sådan tur och har en bil som lagar sig själv... :P
tror det kan vara något med temperaturen med.. känns som om det krånglar mer nu när det har blivit lite kallare ute.. Ska iallafall åka och köpa en beg låskista idag. tycker det är sååååå irriterande när det blir så...

//Robin
av ztikkan
Jag har exakt samma problem med min V70 -01. Förardörren låser upp sig direkt efter att jag larmat med fjärren, så man blir tvungen att låsa dörren med nyckel. Det hände först nu när det blivit kallare och fuktigare. I helgen när solen visade sig fungerade den som vanligt, men nu är det samma visa igen. Ska försöka göra enligt tipsen ovan, så får vi se om det blir bättre eller om det är en ny (begagnad) kista som gäller.

Lite tråkigt då jag nyligen fick byta höger bakdörrs låstkista för bilen klagade på att dörren inte var stängd.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det