Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#204533
Nä, jag gråter inte..... men arg & på dåligt humör sam fan är idag undertecknad Bi-Fuel ägare !

Detta hände för några veckor sedan:
Ca 1km efter att ha tankat fullt med CNG så känner jag att motorn tappar effekt & håller på att dö.... trycker in petrol knappen & vips så återfår motorn effekten.... gör om proceduren några gånger emellan svordomarna med samma resultat.

Jaha... fel på gas systemet.

Inför stundande semestertider så såg jag framför mig flera månaders väntan att få det fixat men blev rekommenderad av en polare att besöka CMS group i Biskopsgården som tydligen skulle vara duktiga på just Bi-Fuel bilar.

Fick tala med deras CNG expert (skriver inte ut namnet här för jag vet inte om han vill det men de hänvisar själva till just honom så det verkar bara vara en att välja på) & fick inbokat en tid 2 veckor senare (idag). Fick förklarat för mig vad han misstänkte att felet var & också ett preliminärt pris.

Lämnade bilen i morse & åkte hem i en lånebil. Fick ett par timmar senare samtal från meken som bekräftade sina misstankar (en av magnetventilerna) & samtidigt undrade om jag ville att han fortsatte (efter att han talat om den totala kostnaden).
Gissa hur mycket?

12 925 kr ! 10312 kr för reservdels helvetet (magnetventilen) & resten för jobbet.

Vafan gör man? jag vill ju att det ska fungera så det var bara till att köra på.

Fick samtal efter kl 13 att bilen var klar & åkte omgående dit med lånebilen.



Slutsats om CMS group i Biskopsgården :

Bara positivt ! ! !


Lätt & snabbt att få tag på en mek per telefon & boka tid, jämförelsevis snabbt att få tid (speciellt eftersom det är Juli månad) samt snabbt utförande av jobbet, bra service & bra bemötande & kunniga servicetekniker. Allt detta kan tyckas vara en självklarhet & inget att förvånas över men med erfarenhet från en specifik Bilia verkstad inne i stan som har en nonchalant "var glad att du får komma hit attityd" så är det milsvid skillnad. CMS erbjuder mycket vänliga priser på sina lånebilar för de som inte har skjuts.
Rekommenderas varmt för de Bi-Fuel ägare i & runt Göteborg som får problem med CNG systemet & naturligtvis för "vanliga" ärenden.
http://www.cmsgroup.se/ser/ser_ve.asp





Slutsats om Volvo´s CNG reserdelspriser:

Bara negativt ! ! ! :-(O)


f***a fat handgranat vad jävla snor dyrt för en magnetventil :-(O) :-(O) !!!! Inte nog med att Volvo/Bilia eller vad fan de nu kallar sig för uppenbarligen slutat sälja bilarna pga att CNG systemen är för ömtåliga (går sönder för lätt & för ofta) så har de mage att ta sådana jävla överpriser på CNG reserdelar som fan borde kosta en tiondel av priset i och med att de VET att de inte konstruerat ett fullgott koncept :-(O) Vilka vinner på detta? Jo, ANDRA biltillverkare & INTE svensk arbetskraft på bandet på Volvo.
Hade idioterna (den/de i Volvo´s ledning som hade ansvaret för CNG produktionen) haft lite framförhållning så hade de istället prioriterat utvecklingen av CNG bilar med tanke på världsmarknadens eskalerande oljepriser & då KANSKE folk fortfarande hade kunnat köpa en ny Volvo Bi-Fuel istället för att vara hänvisad till andra bilmärken.
10312 kr...... sorgligt ! De kommande två åren så gör jag INGEN vinst på att köra med CNG tack vare ÖVERPRISET på reservdelen från Volvo/Bilia/ Råna-en-stackars-fattig-arbetare-på-alla-hans-pengar AB.

Hur som helst, jag älskar min V70 & det var extra härligt att hoppa in i sin egen bil efter att ha varit otrogen i en Renault Clio (lånebil) :shock: ... helt ok som transport medel från punkt a till punkt b men jag förstår inte de som frivilligt köper en sådan bil!?? Fan vad tråkig att köra jämfört med V70´n.

Nu har jag både gett ros & spytt galla.... sorry för språkbruket :wink:
Köpråd v90

Nej, det går inte att eftermontera. Tror nog[…]

Serviceavtal

Tvivlar lite på att serviceavtal blir billig[…]

Man slår av och till tändningen nå[…]

Vår E39 525i 2001 är i princip rostfri[…]