Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad tror ni om detta?

Min V70N -02 Bi-Fuel dippar tomgången ned till närmare 500 rpm vid frihjulning, till exempel när jag ska stanna vid rödljus, i kökörning osv. Den känns också väldigt grov och yxig när man accellererar upp genom växlarna, som om den tappar andan mellan växlarna. Bilen har varit inlämnad och fått gasen justerad, ny mjukvara för spjällhuset och till slut ett nytt spjällhus men det har bara hjälpt tillfälligt.

Jag har verkligen försökt fundera ut vad problemet kan vara men inte lyckats hitta något. Igår kom då kanske ett genombrott!

Jag skulle montera ett drag på bilen och tog därför ur batteriet för att komma åt enklare. Eftersom jag förväntade mig att det skulle ta en stund med monteringen så kopplade jag batteriet till min C-Tec-laddare för lite underhållsladdning. Laddaren indikerade laddning (alltså inte underhållsladdning av fullt batteri) vilket inte var SÅ förvånande, batteriet behöver vara väldigt nyladdat för att laddaren ska gå direkt till underhållsladdning. Jag satte igång och montera draget (och passade på att montera Biltemas backvarnare samt stänkskydd bak) och det tog nog sina modiga fem-sex timmar. När det var dags för att montera batteriet så blev jag förvånad över att se att laddaren inte ens då slagit om till underhållsladdning! :roll: Nu vet jag att man helst ska ladda ett batteri 15 timmar men eftersom jag hade kört rejält innan jag tog ur batteriet så trodde jag inte att det skulle vara helt slut.

Nåväl, i med batteriet och testa nya backsensorerna och sen iväg hem. Nu till till det eventuella genombrottet: motorn dippade inte i tomgången!!! :shock: Den kändes också väldigt mycket mjukare genom uppväxlingarna! Genast började jag ju fundera över vad anledningen kunde vara...det kunde ju inte vara vare sig draget eller backsensorerna... :P men hur är det med batteriet...? Min teori är att om batteriet börjar sjunga på sista versen så får generatorn jobba hårdare och tar då mycket kraft från motorn. Detta visar sig i tomgångsdippar och att motorn tappar andan vid uppväxlingarna. Det som talar emot denna teori är att när tomgången dippar vid frihjulning så går den alltid upp till normal när bilen stått helt still i någon sekund.

Vad tror ni alla experter här på forumet? Är jag något på spåret?

Mvh
/Fred

P.s. Batteriet är på laddning över natten nu, så får vi se om problemen är helt borta sen och om batteriet håller sig. D.s.
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
Ja vad kan man säga.
Ett dåligt batteri kan ge många många olika symptom på bilarna.
Hur gammalt är batteriet.
Livlängden är ca 4-5 år har man otur så mkt mindre.
Nja om ditt batteri är skadat så hjälper inga ladnignar i världen.

Du kanske kan testa med ett nytt?
greeeken skrev:Ja vad kan man säga.
Ett dåligt batteri kan ge många många olika symptom på bilarna.
Hur gammalt är batteriet.
Livlängden är ca 4-5 år har man otur så mkt mindre.
Nja om ditt batteri är skadat så hjälper inga ladnignar i världen.

Du kanske kan testa med ett nytt?
Jag har tyvärr ingen aning om hur gammalt batteriet är...köpte bilen i vintras och har inga uppgifter om ifall batteriet någonsin är bytt. Jag satte i ett annat batteri (båten har inte kommit i sjön ännu) men har inte kört nog mycket för att kunna avgöra om det är en varaktig förbättring.

För mig är det intressanta teorin bakom olika symptom, vad är det som orsakar felen och vad åtgärden som fixar dem gör. Jag nöjer mig aldrig med att bara byta ut en komponent och sedan köra och se glad ut! :D
mspired skrev:Kan det kanske vara någon adaption av motorstyrningen som har nollats för att bilen har varit strömlös så pass länge?
Nja, jag har haft batteriet ur bilen under längre perioder tidigare (när jag monterade in ett helt nytt stereosystem) och då har problemen kvarstått. Då hade jag inte batteriet på laddning...

Batteriet har nu laddat över natten och ska stoppas tillbaka under dagen, ska bli spännande att se hur bilen uppför sig! :D
Liten uppdatering:

Nu har jag skaffat ett nytt batteri och visst har det blivit en förbättring! Dock har inte symptomen helt försvunnit... :roll: Det är så märkligt att bilen går som en dröm ibland bara för att vid ett annat tillfälle få tillbaka alla symptom. Nu börjar jag misstänka att bilen kanske drar tjuvström när den är parkerad. Det jag menar är att när den stått ett tag så har batterispänningen gått ned vilket gör att generatorn få jobba hårt i början med dippande tomgång och "yxig" gång som följd. När jag sedan kört en stund så har spänningen kommit upp i normal igen så generatorn kan "slappna av" och motorn gå som en dröm...

Jag mätte batterispänningen i morse innan start, 12,7 V. Sedan startade jag och mätte direkt, 14,6 V på tomgång. Mao laddar generatorn.

Vad ska batterispänningen ligga på med ett nytt batteri och motorn avstängd? Vad ska generatorn ladda på tomgång? Är det skillnad om jag mäter under huven eller vid batteriet? Jag ska också mäta spänningen inkopplad och sedan urkopplad för att se ifall det är någon skillnad.

Snacka om att jag är förvirrad... ??:-/

Mvh
/Fred
En liten uppdatering:

Jag har släppt teorin med att det skulle vara laddningen som spökar och därför tror jag inte heller att det har med låg batterispänning att göra. Felet är väldigt märkligt. Jag hade bilen inne på interiör/motortvätt nyligen och när jag körde hem gick den toppen! När jag släppte gasen föll rpm-nålen ned till ca 1100, låg kvar där ett ögonblick för att sedan lugnt gå ned till normal tomgång. (Gör era bilar så hela tiden?) Uppväxlingarna gick som vanligt mycket mjukare och bilen kändes inte som att den tappade andan.

Efter att bilen stått parkerad ett tag var tomgångsdipparna tillbaka igen.

Igår behövde jag koppla ur batteriet, för att fixa lite med stereon. Det tog väl typ en timme och när jag sen körde iväg med bilen så gick den som en dröm igen!! (?) ??:-/

Vad kan detta vara?! Hur uppför sig tomgången (vid frihjulning) på era bilar? Vill någon kolla i sin bil och beskriva?

Mvh
/Fred
Psyko skrev:Är problemet bara på gasdrift ?

Om det är så hara du problem med antingen gasregulator eller Fördelare.
Börja med att göra rent Gasspjället...........
Problemet finns även vid bensindrift, om än inte lika tydligt. Som jag skrivit i första posten så är gasspjället bytt, 300 mil sedan, och problemen kvarstod. Så om inte det nya spjället var skitigt från fabrik så kommer en rengöring inte göra någon skillnad.

Regulatorn och fördelaren kontrollerades innan spjället byttes.

Det konstiga är ju att bilen alltid går bra när den varit strömlös ett tag! Det händer ibland att den går fint även när den inte varit strömlös, som efter motortvätten jag skrev om ovan så felet är väldigt intermettent.

Hur uppför sig tomgången på era bilar? Jag vill poängtera att tomgången ligger väldigt stadigt på 800 rpm när väl dippen är avklarad och bilen står stilla.

Vad hade ni valt mellan EX60 och XC70? Själv […]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispä[…]

Jag har inget minne av att jag sett sådana p[…]

Köptips v90

En diesel är känsligare för upprep[…]