Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Kanske kommer att ha behov av att köra ett tungt släp snart och läste följande på vägverkets hemsida:

Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Så min fråga är:
Hur tungt får man dra med en XC90 och med B-behörighet?
Det vore ju aningens enklare att få fram en XC90 än att ta BE-kort :)

/Mattias
Användarvisningsbild
av MathiasS
Det är inte så krångligt att ta BE-kort, har just fixat det. Det är inget jag kommer använda varje dag, men då och då är det nyttigt. Dessutom blir det ju lite flexiblare med vilka släp man får dra eftersom det räcker med att titta på bruttovikten.

Som sagts i tråden är det ju enklast att titta i regbeviset. Jag tittade på någon xc90 2,5t 05 och den får dra 800kg på B och 2250kg med BE.
Precis som ni säger framgår det av regbeviset.

Avråder dock från att ta BE kort nu då det är nya bestämmelser på gång.
Finna att läsa om det på VV men det är inte klart exakt ännu.
av TomZaj
S60AWD2.5T skrev:Precis som ni säger framgår det av regbeviset.

Venm orkar vänta tills år 2013? måste ändå genomföra någon typ av prov.

// Tommy
Användarvisningsbild
av gooose
S60AWD2.5T skrev:Precis som ni säger framgår det av regbeviset.

Detta skulle från början vart klart till 2009 men har sedan skjutits framåt ett par år per gång det senaste jag hörde var 2011
<och då dom nya reglerna kommer så skulle alla som behövde dra mer än 750Kg genomföra något typ av prov framgår ej riktigt om det var praktiskt eller teoretiskt

Jag själv tog E behörighet för ett par år sedan och då (privat körning) kostade det endast 1500:-
Så mitt råd är att gå in och kolla på vv.se för att själva få djupare info om dessa "nya" regler som ev kommer att införas

Om man kan stå ut att vänta till våra kära myndigheter bestämt sig

En liten bekväm detalj när man väl har behörigheten är att man slipper att tänka på mycket om alla vikter Det gäller endast att inte överstiga dragbilens maximala dragvikt med kärrans verkliga vikt Inget annat strunt med alla vikter hit o dit en riktig papperstiger

Och dagens bilar blir bara tyngre till ex XC70II får dra endast 1100kg( viss variation beroende på utr) med B kort

//Goose
Användarvisningsbild
av Gizz
Det är ju inte så att kunskapen är bortkastad för BE kort även om reglerna för hur mycket man får dra på vanlig B behörighet ändras. Jag tror att det skulle vara bra om de som drar tunga släp fick någon form av utbildning på hur bilen reagerar vid körning med maximal last. Det är skrämmande att se folk med stora släpar eller hästtransporter som knappt kan backa 1 meter utan problem. Det är inte svårt att köra rakt fram med en olastad släp men med last och skymd sikt är det lite svårare att köra. Surrning är ju inte heller helt fel att få utbildning i.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Det är ändrade regler på gång, i huvudsak är det kombinerad totalvikt som ökar till 4250kg. Det kommer göra att den som ligger på gränsen idag kanske klarar sig, men för den som vill ha full flexibilitet och en tung behörighet är det BE som gäller ändå.

I helgen dränerade jag runt huset och körde då hem en minigrävare på 1,7ton som jag hyrt. Den drog jag bakom en Cheva Tahoe. Ett sådan ekipage kommer man aldrig få dra med ett B kort.

Med ett BE har du också fördelen (och den kvarstår som jag förstår det) att vägverket litar på att du vet vad du gör och därför får du beakta bruttovikter, dvs vad det du drar faktiskt väger, istället för totalvikter på B korter. Det ger en större flexibilitet i vilka släp du kan hänga på.

Ex: En xc70 får dra 1800kg (max släpvagnsvikt). Med BE kort kan jag dra ett släp med totalvikt 2500kg (eller 3500kg för den delen) så länge inte bruttovikten överstiger 1800kg. Med B kort beaktas istället totalvikterna och då får man inte ens hänga på 2500kg släpet.

Angående kostnaden för BE så är det lite mer än 1500sek. Det räcker inte ens till avgifterna längre. Räkna med cirka 5000sek om du ska ta ett par dubbellektioner (rekommenderas även om du kan köra med släp), detta inkluderar då synkontroll, körkortstillstånd, uppkörningsavgift, teoriprov, teoribok, prov på internet osv. Du kan kapa kostnaden med 1-2kSEk om du har ett eget ekipage att köra upp med, men det är ofta knepigt om man inte känner någon med BE.

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]