Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
#182682
Dessa långa bytes intervall gör att det bildas mer rester. Som redan nämnts så är lågfriktionsmotorer mera skräp framkallande pga blowby.

Jag brukar använda mig av Omega 907 eller Amsoil engine flush. Min olja blir inte färgad förran efter några hundra mil.

Just nu använder jag mig av en produkt som heter Auto-RX. Det är en speciell ester sammansättning av tre estrar enbart för rengörande syfte. Denna är ingen snabb flush utan den kör man 400 mil med innan man byter olja och filter och kör 500 mil för att sedan följa tillverkarens längre bytes intervaller.

Köpt auto-rx via Usa. Dom har ett speciellt forum för detta ändamål.
av Yngve
#182728
Tack för många kloka förslag, har kört ca: 450 mil sedan oil.byte, men oljan verkar vara ljus och fin fortfarande
(halvsyntet) så "groset" verkar sitta hårt. Kanske förslaget att köra på en ren syntetolja, och hålla lite extra
koll, är det enklaste. Y.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#182816
Det kan vara lite farligt med för aggressiva medel så det lossar för mycket skit på en gång.

Jag har varit med om att påfyllning av en liter Mobil 1 i en gammal B21 löste upp så mycket att oljekanalen upp till toppen blev igensatt. Kammen skar inom 3 mil...
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
#182838
Jag har varit med om att påfyllning av en liter Mobil 1 i en gammal B21 löste upp så mycket att oljekanalen upp till toppen blev igensatt. Kammen skar inom 3 mil...

då måste du haft mycket skit i den!

Ska ut och köra i Tyskland och kanske Italien[…]

Passerade 10k mil i söndags, service nä[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&he[…]

Dålig värme i kupén

Om båda slangarna till är varma, ordent[…]