Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yngve
#182603
Bytte för ett tag sedan till en S80 2,4 ca:19000 mil, min hustru skall ha den, så milena spelar inte så stor roll efter som hon åker så lite. Jag vet inte vad dom kört på för olja men motorn är "igengrosad" invändigt, min fråga är
finns det någon tillsats till oljan, eller något annat sätt att sätt att rena motorn invändigt?
Ang. Biltemaolja, Hennes gamla 940 som gått 25000 mil har aldrig gått på någon annan olja än biltemas mineral
Moton helt ren invändigt, drar ca: 3-4 dl mellan oil.bytena 1000-1500 mil, har sämre erfarenhet av en"märkesolja"
av Siqqe
#182605
Ja, det finns tillsatser som man häller i oljan och sedan kör motorn ordentligt varm för att sedan tömma ur oljan och i med ny olja.

Ett annat alternativ är att köpa några dunkar Biltema helsyntet. Tömma ur oljan, i med ny helsyntetolja, kör motorn 50-100mil och sedan byta till ny och fräsch olja igen. Helsyntetoljan är skarpare än del- och mineraloljor och kan därför lösa upp diverse skit i motorn.
Användarvisningsbild
av Örnen
#182630
Blir det verkligen så mycket avlagringar i en bilmotor om man kör med helsyntetolja att det är nödvändigt att spola den invärtes? :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#182637
Örnen skrev:Blir det verkligen så mycket avlagringar i en bilmotor om man kör med helsyntetolja att det är nödvändigt att spola den invärtes? :?:
Öppnade min BMW som rullat 25000 - 30000 mil och den var helt ren och blank överallt inuti, top, block tråg osv, spegelblankt och inte en tillstymmelse till avlagringar.

Men man har sagt till mig att nya lågfriktionsmotorer vräker ned skit, förbränningsrester och sot förbi kolvarna rakt ned i tråget och det blir avlagringar överallt, särskillt med nya längre serviceintervall...
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#182644
Örnen skrev:Blir det verkligen så mycket avlagringar i en bilmotor om man kör med helsyntetolja att det är nödvändigt att spola den invärtes? :?:
En rolig grej i samband med en Omega 907 behandling, är att varmköra motor och sen titta på oljan som sitter på oljestickan.
Är den inte kolsvart ser man ingen skillnad. Men är den mer åt det konjaksfärgade kan man slå i Omega 907, följa anvisningarna på förpackningen.
Stanna motorn och kolla på stickan, sen kommer nästa överraskning då man öppnar pluggen.
Användarvisningsbild
av gundj
#182647
Om inte din olja är kolsvart efter en stunds körning efter oljebyte sâ ska du nog fundera pâ vilken oljekvalitet du använder.
Alla motorer med nâgra tusen mil pâ mätaren skitar ner oljan näst intill omedelbart efter ett byte.
Svart olja betyder att den fungerar. Om man drabbas av tickande hydraullyftare t ex sâ kan ett par oljebyten med relativt kort intervall hjälpa, eller oljebyte och en rejäl runda med bilen, minst 20 mil. Byt filter varje gâng.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
#182674
gundj skrev:Om inte din olja är kolsvart efter en stunds körning efter oljebyte sâ ska du nog fundera pâ vilken oljekvalitet du använder.
Håller inte riktigt med om detta (lite beroende på vad "en stund" är) Oljan skall lösa upp och transportera bort skit, rätt.
Men är det "ny" skit den transporterar bort om den blir svart omgående, eller är det gammal dynga den lösgjort lite av??
Förbränningen sker ju i ett förhållandevis tätt utrymme, om allt är ok.
Ägde förr en 850glt med låg komp på en burk, (kolvringar kass) den smutsade oljan som en diesel pga. genomläkaget.
gundj skrev:Alla motorer med nâgra tusen mil pâ mätaren skitar ner oljan näst intill omedelbart efter ett byte.
Roligt är att se är hur mycket längre oljan är "ren" efter en Omega 907 behandling.
Eftersom motorn rent logiskt smutsar lika mycket under drift - före som efter behandlingen.
Då måste det alltså vara så att det finns mindre gammal skit kvar efter 907:an......eller?
gundj skrev:Svart olja betyder att den fungerar.
Absolut, om den svärtas i sinom tid. Blir den svart omgående är det nog gammal skit som kontaminerar den.
Jag skulle bli väldigt förvånad om MC:n gjorde så, men den har en väldigt tät motor, så det finns inte så mycket att svärta ner oljan med.

Fick på sommarhjulen i dag, så jä[…]

Nej, det fungerade inte... Har fått str&arin[…]

I dag fikk min Volvo en rostskyddsbehandling, av m[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar p&arin[…]