Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoR+s60
#105308
En fråga!

April månad så var min bil inne på byte av Ac kompressor och påfyllning av ac.
Nu idag så luktar det äckligt fuktigt när man startar bilen och Ac'n är igång.
Vad kan detta bero på?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#105317
Sorry, kan inte svara på din fråga (men det kan säkert någon av forumets duktiga medlemmar). Men, har en fråga till dig.....kommer du ihåg vad du fick ge för påfyllningen av AC´n?
Användarvisningsbild
av samcan
#105318
volvoR+s60 skrev:En fråga!

April månad så var min bil inne på byte av Ac kompressor och påfyllning av ac.
Nu idag så luktar det äckligt fuktigt när man startar bilen och Ac'n är igång.
Vad kan detta bero på?

Har samma problem, verkar vara en grejs som kallas evapurator, nån som har mera info om detta, har frågat tidigare o ett svar va att slå på acn på max o öppna alla dörrar o ha bilen igång i typ 10 -> 15 min, så ska de lösa sig, vet ej om detta funkar värt o testa?, ska göra det såfort jag hinner bara
av volvoR+s60
#105325
V70BiFuel03 skrev:Sorry, kan inte svara på din fråga (men det kan säkert någon av forumets duktiga medlemmar). Men, har en fråga till dig.....kommer du ihåg vad du fick ge för påfyllningen av AC´n?
1500 kr har jag för mig.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#105327
volvoR+s60 skrev:
V70BiFuel03 skrev:Sorry, kan inte svara på din fråga (men det kan säkert någon av forumets duktiga medlemmar). Men, har en fråga till dig.....kommer du ihåg vad du fick ge för påfyllningen av AC´n?
1500 kr har jag för mig.

Tackar !
Användarvisningsbild
av Funk
#105369
Det kan vara fukt och bakterier eller mögel i paketet, det är ganska så vanligt..
Det finns en spray att köpa som löser problemet. Det finns en sort hos volvohandeln, men andra skall gå att få tag på
Har även hört om några som öppnat och tvättat med klorin och vatten med gott resultat..

Se här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352

/Thomas
av Kena
#105500
Crc som tillverkar 5-56 har ett medel som heter Airco cleaner, ca 100ingen för en flaska.
av LOTEZ
#105528
samcan skrev:
volvoR+s60 skrev:En fråga!

April månad så var min bil inne på byte av Ac kompressor och påfyllning av ac.
Nu idag så luktar det äckligt fuktigt när man startar bilen och Ac'n är igång.
Vad kan detta bero på?

Har samma problem, verkar vara en grejs som kallas evapurator, nån som har mera info om detta, har frågat tidigare o ett svar va att slå på acn på max o öppna alla dörrar o ha bilen igång i typ 10 -> 15 min, så ska de lösa sig, vet ej om detta funkar värt o testa?, ska göra det såfort jag hinner bara
detta funkar...
Användarvisningsbild
av dave
#105612
Får lägga till en fråga här: När behöver man fylla på Ac´n? när vet jag om det är dags? kör en 02:a V70 170hk som nu gått 12700. Gör volvo detta under en av servicarna??

Dave
av Folka
#105621
Det växer bakterier på evaporatorn. Efftersom evaporatorn är den komponent som kyler ned den varma utomhusluften innan den blåser in i kupen, så frigörs fukt ifrån utomhusluften på evaporatorn (varm luft kan hålla mer fukt än kall). I denna fuktiga miljö trivs bakterier på aluminiumet som evaporatorn är tillverkad av. Det finns beläggingar som kan läggas på redan vd produktion av evaporatorn, så kallade anti-odörfärger, men förmodligen tycker biltilverkarna att problemet inte är så stort, så man vill kosta på det. Vissa årsmodeller på V70 har väl fläktautomatik, som gör att fläkten kör igång 8 eller 12 minuter efter det att man stoppat, för att torka ur evaporatorn. Åtminstone har jag hört att min 02 brukar hoppa igång en sådär 10 minuter efter att jag kommit upp på garageuppfarten
S60 2.5T oljeläckage

Ok, tack för svar. Då kommer följd[…]

Hej! Köpte en v70 för två veckor[…]

Whisky on the rocks

Lågt däcktryck

Tjena. Liljas bil [emoji106] Tack