Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj...nybliven s40 ägare och ja, begagnad bil med nya härliga problem... ;-//
Hur som helst, vår motor låter..ja inte helt hundra i alla fall. Länkar till videon med ljudet nedan.

Vi har en S40 från 03, gått 14.5'. Det låter konstigt från motorn, alltså, det är ett ljud som återkommer med några sekunders mellanrum. Ljudet är inte ett klickande, men kan snarare liknas med något pumpljud eller något fäste som inte sitter fast. Det kan tilläggas att ljudet, när motorn går på tomgång, återkommer med några sekunder mellanrum eskalerar och försvinner i motorljudet när man ökar varven. Dvs ljudet försvinner inte, utan går i samma takt som allt annat som låter.

Ljudet kommer liksom från motor"paketet, typ underifrån, alltså inte specifikt från kamremssidan.
Någon som kan ha en idé om vad det kan vara? råd tas tacksamt emot!

Tillägg: Senaste sevicen var för 2år sen. Eftersom jag tog över den för 3 månader sen så har jag ännu inte hunnit skickat den på service, men den ska in inom en månad. Dock vet jag inte om det verkligen kan ha med luftfiler/olja eller oljefilter och göra....

Så hur som, råd och hjälp tas tacksamt emot!
Det enklaste du kan göra, om du inte vill låta verkstaden ta över felsökningen, är att ta en plastslang, ungefär som dom som hör till vindrutespolningen. Håll den ena ändan tätt mot örat och sök med den andra efter ljudkällan. Men se upp så du inte fastnar i rörliga delar och roterande remmar etc. etc.
Det fungerar även med en bit trädgårdsslang om du skulle ha en sådan bit över. Men det kanske blir lite klumpigt?
På detta viset kan du lokalisera felet om det t.ex är i vattenpumpen eller generatorn etc. etc. Du får "riktningen" på var felet är.
Vindrutespolarslang går att köpa på större bensinstationer och på alla våra bilprylvaruhus och liknande stormarknader. Priset är inte så avskräckande, 10 meter (du behöver kanske 1,5 meter) kostar på Clas Ohlson 50 kr som ett exempel.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]