Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sugladd
Hej, då jag mestadels rattat Bmw och Audi sugisar i mina dagar har jag inte så mkt erfarenhet av just turbo trimm.

Så har nu varit och inhandlat mig en V40 t4 0:1a med 11k mil på mätaren och full s-bok, blev sugen på att trimma och hittade detta trevliga forum.

Vad jag skulle vilja reda ut med denna post är hur det egentligen ligger till med x40:s fas2:or och dess 83 mm borr kontra fas1:s 81 mm i praktiken, alltså inte i teorin, hur många här har råkat ut för sprucket block, lr verkligen vet någon som gjort det.

På ungefär samtliga forum jag besökt där det handlar just om ovanstående är det folk som skriver att fas2 och t.ex Steg3 är = no no pga av dess 83 mm;s borrning, och att detta kommer att leda till ett motorhaveri. Något jag lärt mig genom åren när det gäller bilar är att det snabbt kan bli en höna av en fjäder, när t.ex någon "forum människa" råkar ut för ett missöde med sin bil och sin trimning, och då kanske börjar sprida desinformation.

Ska skriva att jag varit i kontakt med Bsr tekniska i Växjö, samt Autotech i Trollhättan där dom säger att det inte alls är någon fara, att t.ex ic, stakar etc isf skulle ha en större risk att haverera.

Personligen hade jag tänkt ha min kärra som pendlar bil, dvs mestadels 140km/h på motorväg, och givetvis då och då blåsa ut henne ordentligt, hade tänkt köra med steg 3 i ca 10 000 mil, problem med detta?

Så nu vill jag alltså förtydliga för allas våran skull med x40:s fas2:or om hur mkt sanning det ligger i detta i praktiken, alltså antalet inträffade fall.

(Ni får ursäkta om det blev lite rörigt skrivet men jobbat 15h idag, tycker mod att tråden passar bättre någon annanstans så är det ju givetvis bara att flytta den.)

Tack för ett trevligt forum och hoppas på bra med svar!

Mvh
av Sugladd
Då jag inte kunde redigera mitt inlägg vill jag ändra min frågeställning lite, eller snarare lägga till och fråga er som kör/kört x40 fas2, steg3 eller högre och "klarat" er utan problem, hur många mil ni kört, körstil etc.

(Inser nu att hela posten antagligen hade passat bättre i trimm delen, samtidigt som det vore bra om den låg kvar här på x40 sidan och kanske förhoppningsvis upplyser någon som går i steg3+ planer till sin fas2 om den hypotetiska problematiken)

Mvh
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Om jag inte mins fel så ska T4 fas 1 vara bättre att trima.
Men lovbar inget har ju inte haft en fas 2
Du kan jo kolla med folket på http://www.x40nordic.com bara s40/v40 folk där de vet ALLT!
av Sugladd
Mjo, det stämmer ju att 81 mm onekligen är bättre. Har varit inne och läst på x40nordic och det stämmer ju att 83 mm blocken har spruckit, men det har väll även hänt original på vissa bilar. Vad jag ville reda ut med denna posten var att om det per automatik leder till motorhaveri på 83mm´s blocken med steg 3, vilket Både Bsr och Autotech hävdar bestämt att det inte gör. Dom säger t.om att det absolut inte är några problem.

Så gott folk skriv era empiriska erfarenheter.

Mvh
av metalHJ
Lånar tråden en snabbis för en enkel fråga då denna tråd troligtvis drar folk som har den rätta kunskapen...

Vad är den mekaniska skillnaden mellan x40 lättryckarna och fulltryckarna? Jag kör en 2.0T som det så fint benämns, men så finns ju även T4 som är fulltryckaren... Skiljer det något på blocket/toppen? Eller är 2.0T bara en strypt T4?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Sugladd skrev:Mjo, det stämmer ju att 81 mm onekligen är bättre. Har varit inne och läst på x40nordic och det stämmer ju att 83 mm blocken har spruckit, men det har väll även hänt original på vissa bilar. Vad jag ville reda ut med denna posten var att om det per automatik leder till motorhaveri på 83mm´s blocken med steg 3, vilket Både Bsr och Autotech hävdar bestämt att det inte gör. Dom säger t.om att det absolut inte är några problem.
Trim och 83mm är ingen garanti för ras. Men det är mycket som spelar in. Normalt sett så ska ju inte vanliga steg 1-3 trim vara några bekymmer. Och är det bara en vettigt gjord trimning så bör det inte vara några bekymmer. Tidiga blocken var ju lite sämre konstruerade, och dem nyare är ju gjorda för att hålla bättre.

Ett rent teoretiskt resonemang är ju att med lång och hård körning så är det ju till största del en fråga om att kylningen funkar pga värmeutvecklingen. Och pga tunnare väggar så är ju 83mm känsliga på värme / kyla än 81mm. Så man får nog se till att den för gå lungt ett tag innan man slår av den efter motorvägspisk långt i såna farter.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]