Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skovde
Ursäkta den flummiga rubriken men det är precis så det är.
Har precis köpt en V40-96 med 2,0 motorn utan turbo. Igår när jag startade den med kall motor så hörs ett högt dammsugarliknande ljud, lite som en ettrig dammsugare :???:
Jag stängde av bilen och då låter det precis som när stänger av en dammsugare. jag startade bilen igen efter kanske 20 sekunder då startade inte "dammsugaren".
Samma visa imorses bilen startar och dammsugaren går igång, låter ju så högt så man väcker familjen typ. Stängde av bilen och startade igen och då var det tyst.
Händer endast vid kallstart, svårt att lokalisera vart det kommer ifrån.
Nån som vet eller känner igen?
Mvh Robert
av juste
Kan du inte öppna huven och kolla så att det inte bara är fläkten som går? En dammsugare är ju en sorts "fläkt" :-)
Har för mig att på vissa modeller kan det finnas 2 fläktar tillochmed.
/peterj
av qan
Hehe, dammsugare :) Så låter min med. Kommer ifrån bromsservo regionen, brukar sluta låta efter en 30 sekunder på min. Jag misstänker någon servopump eller liknande. Har inte brytt mig om det för jag trodde det skulle vara så. Fast jag kan ju inte påstå att det låter så pass högt att någon skulle vakna av det,
Användarvisningsbild
av hixen
Mycket möjligt att det kan vara din servo, byt då olja så kan det hjälpa. Ett annat alternativ kan vara "kallstartspumpen" tror jag den heter, som strular (som jag förmodar finns på din) som trycker ner kall luft mot katalysatorn så det fungerar som när du blåser luft på en eld (i syfte för att den ska bli varm fortare) Ytterligare ett alternativ, men öppna huven och försök varifrån ljudet kommer osv. Lycka till Mvh
Tack för era svar! Flaktarna till motorn är det inte.

"Kallstartspumpen" kanske det kan va, tror att det som låter sitter strax under boxen med säkringar. det går en slang från luftburken och in i den.
Igår när frugan startade bilen med kall motor så gick "dammsugaren" igång och fortsatte att låta hela vägen hem och hon körde 3 mil.
Jag ska ta mig en nogrannare titt ikväll

Tack sålänge!
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]