Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qan
Nu har jag fått ett nytt problem med min bil :/ När jag var ut och körde igår så tändes varningslampan med lambda symbolen, den slocknade dock igen senare under dagen. När jag skulle starta bilen igen efter att ha parkerat (efter att lampan slocknat) så var den svårstartad, fick hålla nyckeln i tändläge kanske 5sec. Efter detta så har min förbrukning ökat med 3-4 dl/mil (baserat på färddatorn). Vad tror ni om detta? Själv tycker jag att det låter som LMM men är inte säker och jag kan inte få min ELM-327 att fungera med bilen (v40 97 2.0). Som jag har fattat det så är inte min bil obdII compliant. Ungefär som att montera en usb port på ett moderkort och inte stödja usb protokollet, vilket suger :(
av rymdblomma
Hej,

Din ELM-327 (generic scantool) funkar nog inte pa din Volvo, det är lagstadgat först med EU3 avgsnorm som kom 2000. Det finns ett kit som heter volvo fcr som funkar för äldre Volvobilar (typ X40 fas1), bara att Googla.

Vad det gäller ditt fel verkar det inte som LMM:en tycker jag. Vid ett LMM fel borde du inte behöva kranka längre än normalt eftersom den inte används för själva starten. Den borde ga daligt efter att den har startat. Du har mer troligt att problem som orsakar ett felaktigt tändläge eller fel insprutningsmängd. Kan vara manga saker. Blir den varm? Det skulle kunna vara motortempgivaren t.ex.

Det bästa vore att läsa ut felkoden, da skulle jag kunna säga mera.
av qan
Hej rymdblomma,

Japp, bilen blir varm, 84-92 grader så det är normalt. Det du säger ang. LMM låter vettigt, den ska ju inte ha med starten att göra. Kanske blev bilen sur för att den gick med fel bränsleblandning och därför svårstartad? Är inte insprutningsmängden ganska direkt kopplad till hur mycket luft bilen tar in, samt lite data ifrån främre lambda. Eller missar jag något steg?
Beställde en annan obd kabel som killen jag köpte den ifrån sa fungerade till x40 97, återstår att se hur pass bra det stämmer. http://www.tradera.com/Ny-Volvo-OBD2-Di ... _101231110 Tvivlar dock på att den kommer att funka.
av rymdblomma
Hej, En modern bensinmotor mäter luftmassan med en LMM (eller trycksensor i insuget) och räknar därefter ut hur mycket bensin som ska sprutas in för att fa lambda = 1 (1:14,5). Den främre lamdasonden läter lamda '(igentligen syremängden) i avgaserna och korrigerar avvikelsen fran lambda = 1.

Detta gäller inte för starten da lambdasensorn är kall och inte fungerar. Bränslemängden och luftmängden (över IACV:n) bestäms beroende av huvudsakligen kylvatten temperaturen + kompensationer.

Andra ideer är:

Bränsletryck --> pump eller regulator.
IACV:n --> daligtomgang samt svarstartad da den inte far luft.
Sync problem --> CAM eller kranksensor är dalig/glapp/skadad.

Det bästa vore att läsa ut en felkod, sa vi vet var vi ska börja att leta.
av qan
Jaha, då har jag fått min nya sladd och även om besvikelsen är stor så var den väntad (det fungerade alltså inte). Vad är det för fel på den Fenix boxen, skräp :( Får väl palla mig till någon med bra verktyg. Har dock blivit vän med min lambda lampa nu, så fort den tänds så minskar min förbrukning till den normala ??:-/
Användarvisningsbild
av vetten
qan skrev:Hej rymdblomma,

Japp, bilen blir varm, 84-92 grader så det är normalt. Det du säger ang. LMM låter vettigt, den ska ju inte ha med starten att göra. Kanske blev bilen sur för att den gick med fel bränsleblandning och därför svårstartad? Är inte insprutningsmängden ganska direkt kopplad till hur mycket luft bilen tar in, samt lite data ifrån främre lambda. Eller missar jag något steg?
Beställde en annan obd kabel som killen jag köpte den ifrån sa fungerade till x40 97, återstår att se hur pass bra det stämmer. http://www.tradera.com/Ny-Volvo-OBD2-Di ... _101231110 Tvivlar dock på att den kommer att funka.
Beställde en sån OBD-2 felkodsläsare förra söndagen och fick den två dagar senare. Den fungerade klockrent på min V40 -98 :-)-)
av qan
Hej alla,

Tack för förslagen :) För att förtydliga min senaste post så faller förbrukningen med .3-.4 direkt efter att lampan tänds. Har sett det flera gånger nu och jag håller konstant gaspådrag (eftersom jag oftast ligger på motorvägen), det har inget att göra med med hur varm bilen är, lampan kan tändas direkt när jag startar eller efter 15minuters körning.
Har nu långt om länge fått mina felkoder utlästa :D Dom är följande:
EFI-216 HO2S
EFI-325 MEMORY LOSS
ECM-1408 EGR control. Faulty signal

Som ni ser så är de lite lustiga, hade för mig att volvos koder bestod av en bokstav följt av nummer. Men dessa är vad jag fick och den sista (ECM-1408) var bestående efter att ha raderats, de andra två kom inte tillbaka med en gång.

Tror ni det kan vara fel på min EGR?
av qan
Var ute och kollade på bilen lite snabbt innan idag och hittade följande Bild. Jag fattar att den har med EGR att göra eftersom den går ifrån grenröret till intaget via luftpumpen vid bromsservot, men vad är det jag håller i? (MAP sensor i bakgrunden för att orientera er) :) Var ute på skroten och skulle hitta en ny, men alla utom en som såg ut ungefär som min egen var borta.
av qan
pulsair är det nog och har alltså nog inte med mitt fel att göra :( eller? Måste kanska fixa det ändå, förslag på vad ventil-saken kan heta och varför den skulle gå sönder? Ser ut som den har torkat och blivit porös, hela plast röret där slangen ska festas är borta. Som jag förstår det kommer det frisk luft genom den. Kan väl knappast komma upp avgaser dit, det borde ju backventilen se till.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]