Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan inte hitta "bakre bärarmsfäste" till Volvo 855 på Mekomomen, Skruvat eller Biltema. Har fästet ett annat namn?
På 8000 mila-service på Bilia menade de att det var en spricka i aluminiumen i fästet? (hörde jag kanske fel, gör man verkligen innfästningar i aluminium?)
Behövs det en hjulinställning efter byte eller gäller det bara vid byte av fäste i framvagnen?

Tack!
Du hittar dom här:
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

Ja, det är alu och du bör justera bakvagnen efter bytet. Sök i forumet om hur du byter, finns flera trådar om det. Det lär vara ett helvete att ligga hemma i garaget och byta dom
om man inte har avdragare.
Tack! Nu hittade jag den på Skruvat också... Har du ngn ide om hur kan den ha sprucket efter bara 7800 mil? Allmänt slitage eller ett specifikt skadetillfälle? (förstår att det är en omöjlig fråga.. men jag körde av en hög trotoarkant med en överlastad bil för en stund sedan och undrar om det var det bilen inte tålde...)
parallellstagsfästen kräver 4hjulsjustering.
Bakre bärarmsfästet kräver ingen som helst inställning eftersom man bara behöver ta bort fästet. Det finns ingen andledning att dela på bakvagnen.
Bakre fästet är inte heller vanligt att dom blir förstörda med mer än att dom glappar upp sej efter sådär 25.000 mil. Men visst, korrosion och övervåld kan ju knäcka dom liksom allt annat. Har dock aldrig bytt en sådan för den varit sprucken eller för dålig materialmässigt sen dom kom 1992.
Däremot ett otal för just slitage.
Någon avdragare behövs inte till dom för att få bort dom om man äger en smula fantasi.
Likaså är dom enkla att sätta dit om man använder lika mycket fantasi som när man tog bort dom :-)-)
*pettson* skrev:parallellstagsfästen kräver 4hjulsjustering.
Bakre bärarmsfästet kräver ingen som helst inställning eftersom man bara behöver ta bort fästet. Det finns ingen andledning att dela på bakvagnen.
Bakre fästet är inte heller vanligt att dom blir förstörda med mer än att dom glappar upp sej efter sådär 25.000 mil. Men visst, korrosion och övervåld kan ju knäcka dom liksom allt annat. Har dock aldrig bytt en sådan för den varit sprucken eller för dålig materialmässigt sen dom kom 1992.
Däremot ett otal för just slitage.
Någon avdragare behövs inte till dom för att få bort dom om man äger en smula fantasi.
Likaså är dom enkla att sätta dit om man använder lika mycket fantasi som när man tog bort dom :-)-)
Tack för förklaringen! Här på forumet blandar folk ihop "Bärarmfäste" och "Parallellstagsfäste". Tror du en Biliamekaniker blandar ihop delarna eller kan jag beställa ett bäramfäste utan å krypa under bilen i -15c nu i kväll... Konstigt att min har sprucket da när bilen är rostfri och 7800 mil...
Fast själva fästet som är bultat i golvet är väl gjort av stål? Det är väl bussningarna som sitter i alu-profiler som SBP brukar gnälla på?
På min bil var en del av aluminiumet tillochmed helt borta! Man såg stålbandet som låg runt själva bussningen...

Måste säga att min bil också iövrigt är väldigt fin, så jag var också förvånad av att de gett upp, men det blir väl nån galvanisk korrosion där pga alu/järn som ligger ihop.

js1: Ja det är korrekt!
Har bokat tid för min bil på Bilia flr att byta dessa bussningar
Dem ska ha 6000kr och då har jag egna fästen!

Kan meddela om att Q-parts sweden hade dessa för 232kr/st
Beställd direkt för ngr dagar sedan.
Kollade nu idag 759kr/st.

Så dem måste ha lagt fel pris från början, men jag fick det iaf för det priset.
Senast redigerad av 1 Andreasace, redigerad totalt 0 gånger.

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]