Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nitro240
#652090
undrar även om man kan ta bort toppen utan dom specialverktyg som sägs behövas?? för att låsa kammarna, tänkte nolla motorn först och köra markeringar på kammarna ska nog byta toppen 0 i komp på en cylinder
av *pettson*
#652474
Var och en som önskar följer naturligtvis den här guiden som det pekas på.
Men jag personligen förslår en mekhandbok istället, eftersom haynes är en översatt bok får jag föreslå en svenskskriven bok.
Ett exempel nedan på en märklighet, det finns flera.

Jag tar ett citat: While rotating the crank in a clockwise direction, watch for a very small notch on the crank pulley (red arrow). This notch is between teeth and is so small that you could fill it up with the end of a sewing needle. If you look closely, you can barely see it in this picture (where there is a little bit of the orange seal showing through the depression at the edge of the pulley).

Kärnan i det hela: Markeringen på vevaxeldrevet är så liten att den lätt skulle fyllas igen av en nålspets.
Man måste titta riktigt noga för att inte missa den.

Då kikar vi på en bild på den riktiga markeringen. Den ENDA som räknas och den enda som ska användas. Min markering är målad vit i samband med att drevet gjordes iordning vid motorrenoveringen. Med andra ord: Han pratar inte om rätt markering.
Bild

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]