Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#580629
Hej, ska snart byta kamrem på en 850. Har hittat en sats på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ing-Volvo/
Jag vill ju veta vad som är med i satsen, har mejlat biltema, inget svar. Vågar inte lita på att personalen vet.
Har googlat bilder också, utan resultat, så jag vet fortfarande inte hur en vevaxeltolk ser ut. Kan det vara den där klumpen längst ner på bilden?
Tack!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hollan
#580906
inget verktyg du behöver för att byta kamrem där är bra märkningar i vev och kamhjul
av *pettson*
#580926
Bortsett från att en del tycker vevaxelmärkningen är svår att syfta in. Att då peta in en tolk gör det mycket lättare för den osäkra.
Och eftersom kamaxelhjulen är ställbara så är dom ingen bra inställningspunkt alls, det är nåt folk fått för sej alltid stämmer.
Där är endast ett bra och korrekt sätt för kamaxlarna och det är in med en tolk i dom. Sen får dreven peka varhelst dom önskar.
Har monterat tolkar så många ggr och sett så få kamaxelmärkningar stämma att det är snarare är skrämmande att folk accepterar det.
För 469 spänn har han nu chansen att göra saker på ett korrekt och mer ofarligt sätt som nybörjare.
Han har också chansen att göra det åt grannen så att verktyget bekostar sej självt.
Användarvisningsbild
av taxi
#580973
Du kunde inte sagt det bättre pettson! Har redan första beställningen, fast betalningen blir nog en middag och några öl :D
Användarvisningsbild
av taxi
#581329
...Bara för det fick jag idag svar från Biltemas kundtjänst (mejlade dom förra veckan): "Nej, denna sats innehåller INTE vevaxeltolk"

:-/] (BE)
av *pettson*
#581425
taxi skrev:...Bara för det fick jag idag svar från Biltemas kundtjänst (mejlade dom förra veckan): "Nej, denna sats innehåller INTE vevaxeltolk"

:-/] (BE)
*suckar*... Nej det är ju inte den som är på bilden eller?
Alltid så roligt med människor som egentligen inte vet vad du frågade efter. :cry:
Det är vevaxeltolken, den ingår i ett komplett kit. Har använt dom så mycket jag vet hur dom ser ut i sömnen.
Vi jämför? Nedan är volvos..
Bild
Användarvisningsbild
av taxi
#601714
Såg nu att jag missade ditt sista inlägg, pettson.. Har äntligen kommit igång med bytet, endast 500 mil över 12 000 :D Och med biltemas vev-tolk som inte finns!
Har väldigt svårt att se vev-markeringarna, men jag har stoppat in tolken bakom startmotorn när markeringarna på kamdreven stämde, sen roterade jag veven medurs några mm tills tolken stoppade med ett litet klonk. Var det korrekt utfört av mig? Markeringarna på kamdreven hamnade nu nån mm fel...
Jag trodde att vevtolken skulle ha stum passning, men nu vet jag inte? Och om jag är osäker så antar jag att jag får ta bort remskivan på vevaxeln för att se bättre?
Ska dra fast kamtolken ikväll och se vad som händer med vevaxeln först bara!

Bild

Bild

Bild

Jag tackar alla för svaren. Det blev inte s60[…]

Vi som beställt EX90

Bilar har börjat komma ut till handlare i bla[…]

Lastade i två par trötta Spyderfäl[…]

Dålig och sliten returfjäder och/eller […]