Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gjorde det trots att flera avrådde mig.
Jag tog upp ett hål i karossen för att komma åt min bränslepump som sitter i tanken. Det är ju en hopplös konstruktion på våra AWD:er, där man måste sänka hela bakvagnen för att komma åt tanken och locket där tankarmaturen sitter.
Att sänka bakvagnen var för mig omöjligt då jag inte har tillgång till stora domkrafter och lyftanordningar och försöka sig på det med undermånlig utrustning är farligt.
Jag gjorde så här:
Köpte en Nibblare på Jula för 199:- som går att sätta på en vanlig borrmaskin. Nibblaren ger inga gnistor eller värme som kan sätta eld på bensinen.
Tog bort dynor och klädseln vid fötterna till höger på passagerarplatsen.
Tog bort plastskyddet under bilen som sitter som skydd för tankens främre del, så jag kunde orientera mig var locket till armaturen satt.
Borrade ett 11mm hål bredvid armaturlocket.
Stoppade ner Nibblaren och nibbladde upp en lucka (Ganska stor lucka för att komma åt ordentligt). Jag lät överdelen på luckan förbli onibblad så jag kunde vika upp plåten som en konservburk och kom då åt att ta bort bränsleledningarna. Kablaget klippte jag av för det var helt omöjligt att frigöra och satte dit flatstift för anslutning senare. (fyra trådar).
Tog bort en slangklämma som satt som säkring och vred upp locket med milt våld och plockade ur armaturen. Kom ihåg att tanken måste vara nästan tom annars rinner det ut massor med bensin.
Sen var det bara att byta elpumpen som satt inne i armaturen. Fick tag i en hos MECA för 1550:- som passade exakt. En pump som jag köpte hos mekonomen var generell och hade massor av adaptrer som jag aldrig fick att fungera.
Tillbaka med alltihopa och anslöt bränsleledningarna och flatstiften och sen gjorde jag något radikalt;
Jag klippte till plåtbitar och limmade fast luckan med överlappning. Limmet var ett tvåkomponentslim som verkar hålla ordentligt. På med smack i kvarvarande glipor och sprejade på färg så det blev snyggt och prydligt. Edit (se nedan)
På luckan som man nibblar upp sitter ett beslag som bakre dynan hänger på, men jag bedömer att dynan vilar på karossen när den är på plats och beslaget är ett slags gångjärn om kommer till användning när dynan är uppfäld.

Det var lite pyssligt att få till allt men hela operationen blev ganska billig och framförallt säker då jag slapp slipa, skära och svetsa. Ha en brandsläckare i berdskap i alla fall.

Nu är det tyst från tanken och jag hoppas att den håller en 20000mil till.

Jag tog en bilder på hela arbetet men vet inte hur jag gör för att visa dem i inlägget.
Någon som vet?

George

Tack Grammse för tipset

Nu ska vi se om det fungerar med bilder
Här börjas det.
.Bild

Dynan bort och sedan klädsel vik undan
Bild

Detta är den nibblade luckan. Gör den lite större åt höger så går det lättare att få loss bränsleledningen.
Bild

Här är locket och armaturen borttaget. Lägg märke till att jag satt dit flatstift på kablaget.
Bild

Armaturen med själva skrikhalsen (bränslepumpen) som gömmer sig där inne.
Bild

Allt tillbakamonterat och kablagen ihopsatta.
Bild

Överlappande plåtbitar ditklistrade och smack är ditsmackat.
Bild

Och sen på med lite sprejfärg från Biltema, och vem kan sen se att en glad amatör varit här och rotat.....?
Bild

Nibblare med borrmaskin. Huvudet på nibblaren går att vrida med en fast nyckel(15mm?) så att man kommer åt från alla vinklar. 199:- på Jula.
Bild

Edit: Vid koll om lagningen i karossen fortfarande höll ihop visade sig att en plåt släppt i limningen. En god vän som är allmänt händig gav mig tipset att förstärka lagningen med poppnit. Plåtbitarna är ju redan på plats så jag borrade ett 10tal hål och poppnitade fast plåtbitarna. Var noga bara var Ni borrar för bränslelangarna ligger tätt bakom plåten, men det går att måtta rätt genom att kika underifrån om man tar bort plastskyddet som sitter monterat vid underredet. Sen satte jag min kompis Mats i baksätet och drog iväg till Powermeet i Västerås. Han är så att säga mindre slank och vid koll efteråt så var lagningen hel och fin. Bättre hållbarhetstest får man leta efter. Alltså: Limmetoden höll inte. Poppnitmetoden stod pall för den hårdaste av alla tester, men det bästa är naturligtvis att montera ner bakvagnen och byta pump den vägen, men det är rent förbannat dyrt eller svårt utan rejäla lyftanordningar
Senast redigerad av 5 Georg, redigerad totalt 0 gång.
Ja, den konstruktionen är dumt gjord tyvärr, har gjort den proceduren me att plocka ner bakvagn och tank för att leta efter bränsleläckage, trycksatte tanken och vips så kom de en liten stråle ur en slang! Va tillräckligt stort för att de skulle lukta bensin och bli av me bensin när man körde :lol:
Det är sâdana här trâdar som gör forumet ovärdeligt.
Inte för att jag behöver byta pump ännu, men nu vet jag var handledningen finns.
tanken på att ta till detta i min värld galana reparationssätt håller på att mogna till i mitt huvud då jag inser att det skulle kunna bespara mig siså där 6.5-7 tusen kronor.

om man nu gör det här och bara "smackar" tillbaka plåten och extrabitar finns det inte en extremtöverhängande risk för galloperande rost från andra sidan då där måste ju metallan vara uppfläkt och skrika efter korrision?

någon som kan tala om för mig om en "piratis" pump från Carter kan vara duglig? (tänker har man klippt upp luckan finns den ju kvar och då kan man ju byta oftare går ju minst 3 kopior på en orginal.

sedan tänker jag på karrosen dels är det ett fäste där du klippt vad är det till? borde inte vad än (förmodligen sätet) sitter där göra att det är risk för att skiten lossar?
och borde inte karrosens styvhet påverkas när man klipper otänkta hål iden?

övertala mig med trovärdiga argument så att jag får modet att spara 7000:- (kan man ju använda till att bta massa annat på sin trötta bil)
Den här reparationen som jag gjort har vad jag vet ingen historik att falla tillbaka på, därför är det stort sett omöjligt att veta vad som händer med lagningen efter låt oss säga ett år när kyla och vägsalt varit framme.
Men om Du ger dig på att göra ett hål så använd Nibblaren för den var så enkel och säker att hantera. Om Du sen tittar på 6:e bilden uppifrån så lägg snittet lite mer åt höger så att det blir mer rum för bräsleslangen att lyftas upp. Min bränsleslang tog emot och jag fick bända lite för att få loss den.
Låt också hela sträckan vara onibblad på övre delen och vik upp den försiktigt. Jag nibblade på där och kom plötsligt på att man just kunde ha kvar plåten där som förstärkning och fäller man sen ner den hamnar ju beslaget rätt.
Sen det där med att limma.. Det är naturligtvis bättre att kanske klippa till plåtbitar och loppa fast den med en elsvets av något slag, men en sådan hade jag inte och jag prövade ett epoxy lim från Plastic Padding och det har hållit till dags datum.
Och så är det ju det där med att hålla på med svets i närheten av en bränsletank; lugnare för mig med limm.
Smacket la jag på just för att skydda mot rost och det går att underifrån spreja plåtkanterna med något medel som skyddar om man har en lång smal slang och sticker dit. Området verkar vara relativt skyddat och inte exponerat för direkt vägsprut.
Om Du klistrar så var väldigt noggran med att slipa bort färg och annat så ytorna är rena och var noga med att passa dit plåtbitarna. Ju noggrannare desto bättre.
Beslaget fungerar nog mest som ett gångjärn när man fäller upp sätet, så jag vet inte hur mycket tyngd som ligger på det när svärmor sitter där bak, men min bedömning är att durken under sätet tar mesta tyngden.
Sen har jag ingen aning om hur karossens styvhet påverkas. Jag har inte märk nått, å andra sidan kör jag som "gubbemedhatt" för det mesta
Kul var det i allafall att fixa med det, men det tog en stund, fast timmprisset blev hyfsat med tanke på om man lämnat in den.

Lycka till.

Georg
Pumpen jag köpte hos MECA var förmodligen inte en Carter. Artkelnumret är 1725-5111491. Det är bara att gå in på MECA:s hemsida, webshoppen och slå på numret. För säkerhets skull så slå på ditt regnummer också för att verkligen kolla att det är rätt pump.
På bilden finns det ett litet rör i botten på pumpen som även fanns på min gamla pump. Pumpen kommer från Scan-Tech som gör reservdelar till Volvo och SAAB, men man vet ju aldrig varifrån grejorna kommer från början.
I första inlägget skrev jag att första inköpet gjordes hos Mekonomen, men det var faktiskt Micro, fel av mig. Den pumpen var mindre och hade massor av adaptrar, sladdar och slangstumpar medskickade och meningen var väl att det hela skulle monteras ihop inne i armaturen som syns på en av bilderna. Jag fick aldrig det där att fungera och tillslut så ordnade MECA i Södertälje fram rätt pump.
Trevlig affär som härmed rekomenderas. God service ska löna sig och nu är ordet spritt till alla.
Det underliga var att jag fick med en hel armatur som passade till en V40 så jag fick slakta ur pumpen, men den var som sagt helt OK.
Så nu sitter jag med en V70 XC med en tyst och snäll pump och en pumplös tankarmatur till en V40.
Någon som behöver den (armaturen alltså). Bra pris vid snabb affär.

Georg

PS Nä, jag jobbar inte hos MECA i Kringelstán. De var bara justa och reko. DS
Jag snacka med Meca idag och det var ju en jättetrevlig snubbe men men jag tror jag är inne i en otursfas de var slut kommer in till deras "centrallager" den 16 men de kunde ta hem en från bosch för en 500 till han trodde det var bosch i orginal, jag pendlar nu mellan att fixa plats och stå på och köra jobbiga varianten eller gå ut nu och börja nibbla direkt, nibblern ligger och kokar i köket. (alltså små vibrerar och vill bli använd)

som sagt otursvecka, bilen kaput, lite förkyld, krossa displayen på min 5000:- handator/mobil (tog kontakt med folksam och de visar sig att vi inte hade "drullen" så nu får jag väl köpa en display på ebay) så att gå och nibbla känns riskfyllt. typ nibblar väl till så bilen klyvs eller airbag löser ut eller något annat gottit.
Snart gjort det också, hålet är nibblat men jag är osäker, ser ut på bilderna som om bränsle"rörsanslutningarna " är urdragna bara på bilden skall man bara "dra dem rakt ut eller sitter det någon form av låsning på dem? och elkablarna kan man få till dem längre genom att släppa eller dra i dem på något sätt vill ju inte sitta där med för korta kablar när jag skall montera dit skiten igen visst bygger stifften kanske det man tar bort men man få ju noll tollerans om något skiter sig huahhhahh vill gärna också veta hur jag skall få ur bensinen? kan jag lossa skiten (rörer) klippa kablarna och lossa armaturen försiktigt och tappa bensin den vägen? ca 20-30 liter i tanken men slang funkar inte kommer inte åt någon bensin? brådis nu för jag vill ha med mig pumpen imorgon.

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]