- lör 26 apr 2008, 20:27
#189146
Jag gjorde det trots att flera avrådde mig.
Jag tog upp ett hål i karossen för att komma åt min bränslepump som sitter i tanken. Det är ju en hopplös konstruktion på våra AWD:er, där man måste sänka hela bakvagnen för att komma åt tanken och locket där tankarmaturen sitter.
Att sänka bakvagnen var för mig omöjligt då jag inte har tillgång till stora domkrafter och lyftanordningar och försöka sig på det med undermånlig utrustning är farligt.
Jag gjorde så här:
Köpte en Nibblare på Jula för 199:- som går att sätta på en vanlig borrmaskin. Nibblaren ger inga gnistor eller värme som kan sätta eld på bensinen.
Tog bort dynor och klädseln vid fötterna till höger på passagerarplatsen.
Tog bort plastskyddet under bilen som sitter som skydd för tankens främre del, så jag kunde orientera mig var locket till armaturen satt.
Borrade ett 11mm hål bredvid armaturlocket.
Stoppade ner Nibblaren och nibbladde upp en lucka (Ganska stor lucka för att komma åt ordentligt). Jag lät överdelen på luckan förbli onibblad så jag kunde vika upp plåten som en konservburk och kom då åt att ta bort bränsleledningarna. Kablaget klippte jag av för det var helt omöjligt att frigöra och satte dit flatstift för anslutning senare. (fyra trådar).
Tog bort en slangklämma som satt som säkring och vred upp locket med milt våld och plockade ur armaturen. Kom ihåg att tanken måste vara nästan tom annars rinner det ut massor med bensin.
Sen var det bara att byta elpumpen som satt inne i armaturen. Fick tag i en hos MECA för 1550:- som passade exakt. En pump som jag köpte hos mekonomen var generell och hade massor av adaptrer som jag aldrig fick att fungera.
Tillbaka med alltihopa och anslöt bränsleledningarna och flatstiften och sen gjorde jag något radikalt;
Jag klippte till plåtbitar och limmade fast luckan med överlappning. Limmet var ett tvåkomponentslim som verkar hålla ordentligt. På med smack i kvarvarande glipor och sprejade på färg så det blev snyggt och prydligt. Edit (se nedan)
På luckan som man nibblar upp sitter ett beslag som bakre dynan hänger på, men jag bedömer att dynan vilar på karossen när den är på plats och beslaget är ett slags gångjärn om kommer till användning när dynan är uppfäld.
Det var lite pyssligt att få till allt men hela operationen blev ganska billig och framförallt säker då jag slapp slipa, skära och svetsa. Ha en brandsläckare i berdskap i alla fall.
Nu är det tyst från tanken och jag hoppas att den håller en 20000mil till.
Jag tog en bilder på hela arbetet men vet inte hur jag gör för att visa dem i inlägget.
Någon som vet?
George
Tack Grammse för tipset
Nu ska vi se om det fungerar med bilder
Här börjas det.
.
Dynan bort och sedan klädsel vik undan

Detta är den nibblade luckan. Gör den lite större åt höger så går det lättare att få loss bränsleledningen.
Här är locket och armaturen borttaget. Lägg märke till att jag satt dit flatstift på kablaget.

Armaturen med själva skrikhalsen (bränslepumpen) som gömmer sig där inne.

Allt tillbakamonterat och kablagen ihopsatta.

Överlappande plåtbitar ditklistrade och smack är ditsmackat.

Och sen på med lite sprejfärg från Biltema, och vem kan sen se att en glad amatör varit här och rotat.....?

Nibblare med borrmaskin. Huvudet på nibblaren går att vrida med en fast nyckel(15mm?) så att man kommer åt från alla vinklar. 199:- på Jula.

Edit: Vid koll om lagningen i karossen fortfarande höll ihop visade sig att en plåt släppt i limningen. En god vän som är allmänt händig gav mig tipset att förstärka lagningen med poppnit. Plåtbitarna är ju redan på plats så jag borrade ett 10tal hål och poppnitade fast plåtbitarna. Var noga bara var Ni borrar för bränslelangarna ligger tätt bakom plåten, men det går att måtta rätt genom att kika underifrån om man tar bort plastskyddet som sitter monterat vid underredet. Sen satte jag min kompis Mats i baksätet och drog iväg till Powermeet i Västerås. Han är så att säga mindre slank och vid koll efteråt så var lagningen hel och fin. Bättre hållbarhetstest får man leta efter. Alltså: Limmetoden höll inte. Poppnitmetoden stod pall för den hårdaste av alla tester, men det bästa är naturligtvis att montera ner bakvagnen och byta pump den vägen, men det är rent förbannat dyrt eller svårt utan rejäla lyftanordningar
Jag tog upp ett hål i karossen för att komma åt min bränslepump som sitter i tanken. Det är ju en hopplös konstruktion på våra AWD:er, där man måste sänka hela bakvagnen för att komma åt tanken och locket där tankarmaturen sitter.
Att sänka bakvagnen var för mig omöjligt då jag inte har tillgång till stora domkrafter och lyftanordningar och försöka sig på det med undermånlig utrustning är farligt.
Jag gjorde så här:
Köpte en Nibblare på Jula för 199:- som går att sätta på en vanlig borrmaskin. Nibblaren ger inga gnistor eller värme som kan sätta eld på bensinen.
Tog bort dynor och klädseln vid fötterna till höger på passagerarplatsen.
Tog bort plastskyddet under bilen som sitter som skydd för tankens främre del, så jag kunde orientera mig var locket till armaturen satt.
Borrade ett 11mm hål bredvid armaturlocket.
Stoppade ner Nibblaren och nibbladde upp en lucka (Ganska stor lucka för att komma åt ordentligt). Jag lät överdelen på luckan förbli onibblad så jag kunde vika upp plåten som en konservburk och kom då åt att ta bort bränsleledningarna. Kablaget klippte jag av för det var helt omöjligt att frigöra och satte dit flatstift för anslutning senare. (fyra trådar).
Tog bort en slangklämma som satt som säkring och vred upp locket med milt våld och plockade ur armaturen. Kom ihåg att tanken måste vara nästan tom annars rinner det ut massor med bensin.
Sen var det bara att byta elpumpen som satt inne i armaturen. Fick tag i en hos MECA för 1550:- som passade exakt. En pump som jag köpte hos mekonomen var generell och hade massor av adaptrer som jag aldrig fick att fungera.
Tillbaka med alltihopa och anslöt bränsleledningarna och flatstiften och sen gjorde jag något radikalt;
Jag klippte till plåtbitar och limmade fast luckan med överlappning. Limmet var ett tvåkomponentslim som verkar hålla ordentligt. På med smack i kvarvarande glipor och sprejade på färg så det blev snyggt och prydligt. Edit (se nedan)
På luckan som man nibblar upp sitter ett beslag som bakre dynan hänger på, men jag bedömer att dynan vilar på karossen när den är på plats och beslaget är ett slags gångjärn om kommer till användning när dynan är uppfäld.
Det var lite pyssligt att få till allt men hela operationen blev ganska billig och framförallt säker då jag slapp slipa, skära och svetsa. Ha en brandsläckare i berdskap i alla fall.
Nu är det tyst från tanken och jag hoppas att den håller en 20000mil till.
Jag tog en bilder på hela arbetet men vet inte hur jag gör för att visa dem i inlägget.
Någon som vet?
George
Tack Grammse för tipset
Nu ska vi se om det fungerar med bilder
Här börjas det.
.

Dynan bort och sedan klädsel vik undan

Detta är den nibblade luckan. Gör den lite större åt höger så går det lättare att få loss bränsleledningen.

Här är locket och armaturen borttaget. Lägg märke till att jag satt dit flatstift på kablaget.

Armaturen med själva skrikhalsen (bränslepumpen) som gömmer sig där inne.

Allt tillbakamonterat och kablagen ihopsatta.

Överlappande plåtbitar ditklistrade och smack är ditsmackat.

Och sen på med lite sprejfärg från Biltema, och vem kan sen se att en glad amatör varit här och rotat.....?

Nibblare med borrmaskin. Huvudet på nibblaren går att vrida med en fast nyckel(15mm?) så att man kommer åt från alla vinklar. 199:- på Jula.

Edit: Vid koll om lagningen i karossen fortfarande höll ihop visade sig att en plåt släppt i limningen. En god vän som är allmänt händig gav mig tipset att förstärka lagningen med poppnit. Plåtbitarna är ju redan på plats så jag borrade ett 10tal hål och poppnitade fast plåtbitarna. Var noga bara var Ni borrar för bränslelangarna ligger tätt bakom plåten, men det går att måtta rätt genom att kika underifrån om man tar bort plastskyddet som sitter monterat vid underredet. Sen satte jag min kompis Mats i baksätet och drog iväg till Powermeet i Västerås. Han är så att säga mindre slank och vid koll efteråt så var lagningen hel och fin. Bättre hållbarhetstest får man leta efter. Alltså: Limmetoden höll inte. Poppnitmetoden stod pall för den hårdaste av alla tester, men det bästa är naturligtvis att montera ner bakvagnen och byta pump den vägen, men det är rent förbannat dyrt eller svårt utan rejäla lyftanordningar
Senast redigerad av 5 Georg, redigerad totalt 0 gång.
Gillar min Volvo, fast ibland är den lite tjurig.
Goda tips är alltid värdefulla.
Goda tips är alltid värdefulla.