Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578274
Hej!
Råkade ut för ett oväntat fenomen.
Alla kontrollampor tändes / släcktes / tändes...
Till slut - efter några mil, slocknade allt = tomt batteri.

Laddade upp batteriet och då verkar allt fungera "som vanligt" igen...

Gissar på kolen till generatorn - Men hur sitter dessa?
Såg spontant ingen "kolbrygga" som på tyska bilar.
(Måste generatorn demonteras för att kolla dessa? - såg lite trångt ut)
#1578279
Albireo skrev:Gissar på kolen till generatorn - Men hur sitter dessa?
Såg spontant ingen "kolbrygga" som på tyska bilar.
(Måste generatorn demonteras för att kolla dessa? - såg lite trångt ut)
Sitter inne i generatorn. Generatorn måste skruvas isär för att komma åt den. Enkelt - men inte med generatorn på plats! För att krångla till det ytterligare så finns det flera olika regulatorer utan någon direkt rim och reson, så man måste öppna generatorn och titta vad man har för någon innan man kan beställa.....

Behövde själv göra samma sak på min V70 nyligen, jag valde att köpa helt ny generator och smacka dit istället. Lite dyrare, men värt för att slippa dubbel-jobb och/eller ha bilen obrukbar en längre tid.
Sen kan man ju alltid renovera den gamla i lugn och ro vid sidan av om man vill :-) Dessutom om kolen är slut så är det troligen mer som behöver bytas i generatorn, släpringar osv, lager kan börja ta slut osv osv...
#1578295
På dom allra flesta generatorer dom sista 50 åren sitter det en laddnings regulator bak på generatorn med 2 skruvar. I den sitter kolen. 2 st skruvar att lossa så byter du till en ny generator. Kostar 200 - 300 kr på "nätet". Vill man vara avancerad är det inte fel att byta kullagren. Jag bytte regulator och kullager på min 745-a efter c:a 45000 mil för c:a 10 år sedan. Nu har jag en (när denna bil var ny) ovanligt stark generator (fick köpa regulator från USA) men med dagens mått ganska måttlig effekt.
#1578302
Vilka alternativ av beg./utbytes generatorer passar?
Passar en generator från en S80 - runt 2000?
eller en V70 från början av 2000?
eller..
Måste det vara en generator för 850 - för att vara enkel att montera?
Är det en "flex remskiva" på denna bil? (kanske är den som trilskas?)
Bifogar en bild på aktuell generator.
Generator - Volvo 850 - mini.png
Generator - Volvo 850 - mini.png (374.33 KiB) Visad 357 gånger
#1578348
'Nya' motorn(99+) har helt andra fästen, så dom generatorerna är bara att tokglömma.
På 92~98 finns det åtminstonde 2 olika modeller, ena har 2 fästpunkter, den andra 3. Sen finns det olika varianter av placering på kablaget också, t ex flatstift eller bult för styrspänning, plusutgång högst upp eller på sidan, styrspänning på regulatorn eller via diodbryggan.... Plus alla olika amperestyrkor(det är ju dock det enklaste att "få rätt")...

Jag köpte en generator som matchade nummren på min gamla. Inte var den lika inte... Gamla hade flatstift på regulatorn för styrspänningen, nya hade bult i diodbryggan istället. Inget direkt super-jobb att skifta stiftet på kablaget till ring dock, och generatorn fungerar utmärkt än så länge iaf :-) Men då kommer vi till poängen med olika regulatorer... Hade jag köpt en regulator istället för komplett generator hade jag fått en regulator som, trots matchande nummer, inte skulle varit kompatibel med min gamla generator öht.. (I efterhand har jag sökt reda på vad jag tror är den regulator gamla generatorn har, och den kostar typ 600spänn :-o Tror jag gav typ 1500kr för en helt komplett ny generator)

Med det i åtanke vill jag påstå att det är omöjligt att beställa rätt delar utan att först skruva bort och skruva upp generatorn... När t om komplett generator är ett gränsfall...
#1578352
Det var utförligt - tack!
Sitter inte regulatorn i generatorn?
Hur stor skillnad på styrka? Denna verkar vara på 100A, men det kanske inte finns större spann på generatorer än 70-130A?
Fungerar inte samma regulator då?

Hur mycket jobb är det att plocka ut generatorn?
Den sitter under servopumpen och ovanför AC:n
Multiremmen går från generatorn via vattenpumpen till AC:n
#1578353
Regulatorn sitter i generatorn, jo. Man måste skruva loss den svarta plastkåpan för att se den. Sitter med 3, troligen väldigt rostiga, stjärnskruvar samt 3 eller 4 clips runtom. Inte svårt med generatorn på sidan, men skulle aldrig ge mig på det med generatorn kvar i bilen utan att demontera något... Ovanifrån har du insug, servopump och fläkt ivägen. Underifrån har du servoslangar, AC slangar och oljeledningar ivägen... Har du ingen AC så kanske det går att komma åt.

Jag tror 100A är 'vanligast' på 85x70. Finns väl några fismodeller som har 80A också, aldrig sett någon som orginal haft mer än 100A dock.
#1578359
Detta låter nästan värre än när jag skulle ha kol eller regulator till min 745-a (80A). Det fanns original ~ 1200 kr. Fanns eftermarknads till alla andra utom till min. Köpte regulator från USA (16V motorn var kanske vanligare där) för c:a 400 kr med frakt. Detta var innan Post Nord kommit på att USA ligger utanför EU. Kullagerna köpte jag av en lokal handlare. Funkar fortfarande, efter typ 6 - 7 år.
#1578494
Har försökt göra en analys - trots att generatorn inte är demonterad. (bilen går ju att flytta på så länge)
Långt nere under hydraulpumpen, kan man se en generator.
Generator i bil 2 - mini.png
Generator i bil 2 - mini.png (545.09 KiB) Visad 200 gånger
Har denna generator en remskiva med "frihjul"?
Det går inte att se om min generator har tre fästen. - hade inte någon lämplig spegel i närheten.)



Tittade på "skroten" efter en generator till en liknande bil och hittade denna med 3-fästen.
Generator - skroten - mini.png
Generator - skroten - mini.png (348.6 KiB) Visad 200 gånger


Sedan ett sök hos Biltema Artnr. 63-626 gav ett liknande resultat (även här stämmer artikelnumret .: 9162683)
Generator Biltema 1 av 2 - mini.png
Generator Biltema 1 av 2 - mini.png (445.24 KiB) Visad 200 gånger
Generator Biltema 2 av 2 - mini.png
Generator Biltema 2 av 2 - mini.png (128.25 KiB) Visad 200 gånger
Just nu känns "Biltema alternativet" mest lockande - (men jag har 60km till närmaste...)
Kan det bli helt fel att köpa en sådan innan demontering?
Är det mer än generatorn som bör bytas samtidigt? (multirem / sträckare mm.)
#1578506
Jag handlar (ofta) med www.trodo.se Där skriver du in reg.numret när du söker delar. När du bestämt vad du vill ha klickar du ja på frågan om du vill deras tekniker ska göra en koll med Win-numret (det får dom fram genom reg.numret). Gör du en beställning på det du tror är rätt, får du svar om den delen passar just din bil eller inte. Passar den inte får du förslag på vilken del som passar just din bil. Biltema har inte denna service.

Man brukar väl säga att däcken ska […]

Känns som sand i oljan.

Så lagerna kan klara sej, ja menar "san[…]

Elpriset

Så är det ju. Ingen är intressera[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya […]