Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#92631
Hur får man ac:n luktfri? luktar unket när det blåser. Måste man ta isär eller finns det nått bakteriedödande med många dödskallar på?
av thunder and lightning
#92637
har du kollat kupe´filtret? sitter under plasten vid torkarna på pass. sidan!
Användarvisningsbild
av Brainy
#92645
Jag blandade lite klorin med vatten och sprayade in i fläktutblåsen i kupén. Det fungerade.

Problemet brukar uppstå när ac'n stängs av under vinterhalvåret och inte används alls. Därför man ska ha den stå på auto.

/Anders

Edit: Tänk på att inte spraya för mycket! Ger stark lukt ett tag och det finns även elektronik bakom instrumentbrädan...
av Kena
#92648
Är nog inte filtret, det måste vara förångaren som ruttnat ihop. Det luktar bara när ac:n går igång och det gör den bara när det är varmare än ca -2grader vilket det inte är så ofta här i Luleå, därav lukten. Finns det inget annat medel/metod?
av Kena
#92699
Ok, CRC (de som tillverkar 5-56) har ett medel som man sprejjar i insuget till ventilationen. Läste ngnstans att det finns nått medel som heter Virkon man kan duscha med men jag tror jag håller mej till nått medel som är testat och inte fräter sönder förångaren.
Egr-ventil trasig

Gammal tråd men håller på med sa[…]

Fick dock precis reda på att den skulle l&[…]

Oljafråga

När motorn är varm kör du på[…]

Dieselvärmare

Hej! Du hade problem med dieselvärmaren, hop[…]