Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JanneH skrev: Felorsak/er
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på signalledning.
-Defekt miljölampa.
Vad göra? =)
Läs ut alla felkoder. Nollställ sen.
Kolla vilka felkoder som kommer tillbaka.
Dom som kommer tillbaka bör man försöka åtgärda.
Felkoder kan vara svårtolkade. Om du t ex får en felkod som säger att tutan är trasig. Men det funkar att tuta. Så kanske man inte ska ta så hårt på felkodsbeskrivningen.
Det jag menar är .... använd också sunt förnuft när du tolkar felkoder.
Vad jag vet om miljö-lampan för 740 i alla fall. Är att det kan vara ett antal orsaker till att den lyser.
Ifall din inte lyser, så är väl första här att kolla att lampan är hel ;-//
Lyser den när du slår på tändningen ?
sidhabo skrev:
JanneH skrev: Felorsak/er
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på signalledning.
-Defekt miljölampa.
Vad göra? =)
Läs ut alla felkoder. Nollställ sen.
Kolla vilka felkoder som kommer tillbaka.
Dom som kommer tillbaka bör man försöka åtgärda.
Felkoder kan vara svårtolkade. Om du t ex får en felkod som säger att tutan är trasig. Men det funkar att tuta. Så kanske man inte ska ta så hårt på felkodsbeskrivningen.
Det jag menar är .... använd också sunt förnuft när du tolkar felkoder.
Vad jag vet om miljö-lampan för 740 i alla fall. Är att det kan vara ett antal orsaker till att den lyser.
Ifall din inte lyser, så är väl första här att kolla att lampan är hel ;-//
Lyser den när du slår på tändningen ?

Jo den lyser när man slår på tändningen. Tänkte börja kolla vacumslangar imorgon.
AndyR skrev:
Redlös skrev:För att dela med mig lite: Biltemas CR-101 fungerar INTE med Fenix, däremot funkar lysdiodbygget utmärkt! Detta baserat på test på min egen V70 med Fenix och kompisens 850 -97, även den 2,5 10v Fenix.
Har alla V70 97-98 fenix?
Nej, inte alla. Bara 10v-motorerna. Samtliga 2,0 10v med 126hk och samtliga 2,5 10v 140-144hk har Fenix. Detta gäller för alla 850 samt x70 upp till -99(?) när nya 20v motorn kom.
Jag byggde mig diodutläsaren och kunde läsa ut ECC och Farthållare, men får inget från pin 3 (Fenix).
Jag har en 855 -96 2.5 SE med B5252S motorn.
Gör jag något fel eller går det ej att läsa ut koder för motorn? Diodutläsaren skall ju funka för Fenix 5.2 hur vet man om man har rätt version av styrenheten?

Mark

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]