Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena jag tänkte ta ner min tank på min Volvo 740 (745) -87, och jag undrar om armaturen följer med tanken och om det går att få med armaturen genom att bara jobba underifrån bilen. Alltså inte ta ut armaturen genom bagaget, men bara underifrån? Tänkte byta armaturen samtidigt och vill inte ta ut den från bagaget. Så, kan man byta armatur och bränslepumpen när man tar ner tanken underifrån, eller är slangarna osv för korta?
Armaturen kan man låta sitta kvar – då slipper man problemet att fiska upp den genom luckan. Frågan är om man måste lossa slangarna uppifrån eller också kan göra det nerifrån när man tagit ner tanken halvvägs. Jag vet inte – det är mycket möjligt att det faktiskt är tänkt att det ska gå att göra så, men å andra sidan är det inte alls särskilt besvärligt att lossa slangarna genom luckan i bagageutrymmet (särskilt inte eftersom du har kombi). Kontaktstycket till bränslepump och nivågivare måste man lossa i förväg – det sitter i/vid den lilla baljan till vänster.
gugge1234 skrev:Okej, jag tänkte också att skulle det nu gå, så blir det nog tjorv med slangarna, och att komma åt slangklämmorna :/ men har du någon aning om att det kan gå? Känns som att det faktiskt BORDE gå.
Hej

Du kommer åt dem underifrån och då lämpligast att ta bort påfyllningsslangen först eftersom den är störst, men sedan är det som skrivet ovan att du måste lätta på golvbiten bak till vänster för att koppla ur kontaktstycket till armaturen och pilla ut den genom plåten under den stora mittluckan bak , så för att slippa krypa upp och ner flertalet ggr är det mkt enklare att lossa allting uppifrån .

mvh

Robban
robban67 skrev:
gugge1234 skrev:Okej, jag tänkte också att skulle det nu gå, så blir det nog tjorv med slangarna, och att komma åt slangklämmorna :/ men har du någon aning om att det kan gå? Känns som att det faktiskt BORDE gå.
Hej

Du kommer åt dem underifrån och då lämpligast att ta bort påfyllningsslangen först eftersom den är störst, men sedan är det som skrivet ovan att du måste lätta på golvbiten bak till vänster för att koppla ur kontaktstycket till armaturen och pilla ut den genom plåten under den stora mittluckan bak , så för att slippa krypa upp och ner flertalet ggr är det mkt enklare att lossa allting uppifrån .

mvh

Robban
Tack för svaret! Men går det inte att klippa av kablarna från kontaktstycket och sedan plocka ihop kablarna efter bytet? Eller ser man inte ens kablarna underifrån? Det är lite jobb för mig att ta allt i bagaget pga ljudbygge :/
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]