Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej Jag har en volvio 960 med årsmodell -92. Bilen är utrustad med larm och fjärrlås. Nu fungerar inte fjärrlåset och jag tror att det har med larmdosan som sitter inne i kupén framme på a-stolpen. Här har det det tidigare blinkat en lampa. Det finns en knapp på dosan vid a-stolpen och jag tror att man kan programera larmet med den här knappen. Fjärrlåsdosan som sitter på nyckelknippan får ingen kontakt med dosan på a-stolpen. Finns det nåt bra sätt att få det hela att börja fungera igen?

Tacksam för svar :)
Låter som ett VG1. Lyser dioden på fjärrlåsdosan när du trycker på knappen?
Om inte, prova att byta batterier i den.
Om den lyser, fungerar något överhuvudtaget när du trycker på knappen. T.ex centrallås, kvittering med blinkers eller så.

/ O
Tack för svaren. Jag har googlat och hittat bilder som visar hur mitt larm ser ut. En larmindikator på a-stolpen, en larmdosa som sitter bland en massa kablar underunder ratten och en fjärrdosa för att öppna bilen. Kankse kan avslöja vilket larm jag har. Till bilen har jag alltså en grå fjärrdosa för att öppna bilen. På den sitter en liten röd lampa som lyser när jag trycker på den. Däremot lyser det inget om larmidiktorn som sitter på a-stolpen (tror att det har med felet att göra :???: ) . Jag har kollat larmdosan under ratten och kontrollerat att kontakten sitter i till den.

Här är en länk som visar hur mitt larm ser ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=108732

Tacksam för svar.
Om du har haft batteriet bortkopplat måste du kanske programera om larmet till din larmdosa,
Jag för mig att du sätter i tändningsnyckeln och slår på och av tändningen 5 ggr utan att starta bilen, den 5:e gången lämnar du tändningen på och trycker du på din dosa då ska det vara klart.

/O
Hej!

Jag provde idag med att vrida tändningen 5 gånger och sen trycka på fjärrkontrollen. Funkade tyvärr inte. Jag provade även att ta bort strömmen från batteriet i några minuter innan jag försökte på nytt. Finns det några andra knep? Kan det vara så att man måste programera framme vid diagnos dosan framme i motorrummet?

Tacksam för förslag på åtgärder!

/Lars :D
kollade lite i manualen för larmet (hittade den efter frenetiskt letande på vinden). Där står det om man vill programera nyckelkoden, förutsätter att dom menar larmdosan/fjärrkontrollen, så skall man:
1. stänga alla dörrar och slå på tändningen, trycka in knappen på larmindikatorn på a-stlpen i ca 3 sekunder till en av de stora dioderna tänds och den lilla dioden vid markeringen "I" tänds.
2. Nu kan man stega runt mellan "I", "II" och "III" (små dioderna) men knappen på larmindikatorn. Man kan alltså programera in 3 olika larmdosor/fjärrkontroller. Om någon av dioderna blinkar, så är den platsen upptagen. Man kan då programera om den om man vill, då raderas naturligtvis den gamla koden.
3 När man valt plats, så trycker du på larmdosan/fjärrkontrollen. Om det går bra, kvitterar "stordioden" på larmindikatorn med snabba blinkningar från statusdioden. Därefter återgår det till normalläge.

Om du inte trycker på larmdosan/fjärrkontrollen inom 10 sek, återgår larmet till normalläge.

/O

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]