Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Vi skulle till Bodaborg i Oxelösund, hann i princip bara upp på motorvägen så dog bilen. Har nu kommit hem med hjälp av bärgare, och ska nu börja fixa. Har varit och köpt bränslefilter, vild gissning att det skulle vara det då det var fruktansvärt rostigt.

Upptäcker då när jag ska byta filter att det finns en likadan ventil som på fuelrail innan filtret. Provar med att vrida på nyckel och se om det blir tryck där, men det var det inte. Letar lite i det här forumet och får då reda på att 940 -96 - 98 bara har en pump, den i tanken. Ett vanligt fel är reläet, och tänkte då att jag skulle prova det från vår andra 945. Blev lite paff när det inte sitter något relä där i samma sockel...

Så jag får väl prova att löda om reläet. Annars blir det till att byta pump. Biltemas, är den OK? Kostar 499. Original vet jag inte, och Mekonomen är mycket dyrare och jag vet inte om det är rätt.

I någon tråd under Tips & Trix hittade jag den här, men jag hittar inte tillbaka till tråden. Stämmer den även för 945 -98?

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf

------
Edit
Har mätt bak, det kommer fram ström till kontakten i vänster balja. Mäter jag på kontakten mot pumpen har jag oändligt moststånd. Men fy sjutton för att få loss gamla pumpen, håller fortfarande på. Alla slangklämmor är så rostiga att de inte går att skruva på, den på tankpåfyllningsröret fick jag kapa med dremel. Sladden sitter snett upp under med strips tror jag, måste nog kapas underifrån. Nu är det bara sista slangen kvar, den sitter med en trepiggs slangklämma, ska tryckas inop från tre håll samtidigt. Väldigt jobbigt att komma åt.
Den som konstruerade det här måste ha blivit befordrad och börjat hos framlyseavdelningen. För jag antar att det är så här de känner sig de som har nya bilar och ska byta lampor...
VARFÖR gjorde han inte hålet större där man ska ha ut skiten? Jag höll på hur länge som helst innan jag fick loss det. Slangarna är ju i vägen hela tiden.

Bild

Bild

Nu har jag inte köpt någon pump än, men jag antar att man knipsar slangklämman på bild och sätter dit en vanlig. Sen vet jag inte vad som följer med i underkant på en ny pump, det sitter ett filter som jag inte lyckas ta loss. Och i nedre plastdetaljerna sitter den där bygeln som pumpen sitter fast med. Vad och hur ska man göra resten? Vad ska jag göra mer?

Min relativt nyinköpta Haynes-bok visar bara den pumpen som sitter i tanken när man har två pumpar, och den ser inte likadan ut. Dessutom är det rätt sparsmakat med info just där runt pumpen. Och biltema har inte någon bild på sin pump de säljer, art. nr. 52-203 för 499 kr.

Bild
Det här är en av anledningarna till att jag inte bytte själv utan lämnade bort bilen då min pump pajade, utanför mataffären fullt med kassar och hela familjen i bilen :lol:
Verkstaden satte iallafall i en "volvo" pump, så jag kan inte hjälpa dig där :(
Fick jag tag på den där som konstruerat denna del så skulle det bli kölhalning. Köpte originalpump hos Bilia, när man kommer hem så ser jag att fästbygeln sitter på andra sidan på pumpen, sätter dit den i alla fall fast slangen går tvärs i stället. Ner med den i hålet, att få in den där går bra, men sedan ska den ju glida längs botten på tanken och åka uppåt i hållaren. När pumpen lossnat tre gånger inser jag att det är fel, och tar loss pumpen och med kraftigt våld och pustande och frustande så vrider jag runt plastringen så att bygeln kommer på rätt sida.

Sedan ner med den i hålet igen, håller på och försöker vrida och bända för att få den på plats, dottern håller undan slangarna. Hur jag än bänder så har jag för stort glapp i överkant på den. Till slut ger jag upp och säger att i morgon beställer jag tid på verkstaden. Dottern som är 16 frågar om hon får prova, och vips så är den åt rätt håll. Sedan återstår bara att få in den tillsammans med packningen. Till slut är den där fast något snedvridet, det gick bara inte att vrida den den sista centimetern.

Om den sitter lite snett, slits pumpen i förtid då?
Ja, det blir nog till att lämna in på verkstad hur som helst. Pumpen kan inte sitta där den ska. Idag när jag åkte i en lång kurva så hackade motorn, men gick bra när kurvan tagit slut. Tankade någon mil senare, jag måste ha haft ca 25 liter kvar i tanken när den hackade i kurvan.

Jag har funderat på konstruktionen. Med små modifieringar, och förmodligen små skillnader i både pris och montage på nytillverkningen så hade man kunnat göra det SÅ mycket bättre vid underhåll. För visst är väl tanken av plast?
Igår stannade bilen i en ganska brant nedförsbacke, hackade i kurvor så då blev jag less. Idag fick jag hjälp av ett proffs som mekat med dessa tankarmaturer förr. Han gjorde det lekande lätt, men han introducerade mig också till en sprayburk som jag förmodligen i framtiden kommer att bli beroende av... Silikonspray! :P

Gjorde ju lite skillnad i hur det var att vrida den där armaturen i gummit kan jag ju säga.

Tårta eller bullar kommer det att bjudas på!

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.