Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hubbe86
#624504
Jag kan starkt rekommendera Ecoflex. Den är bara att ta med om man byter bil också, väldigt många europeiska bilar har ju EV1-spridarkontakter Volvo, saab, BMW etc. (man kan säkert byta kontakter/omkopplare också till andra bilar).

Nu är bensinen på över 15kr och e85 på 10kr. E85 drar bara 15% mer om man har kalibrerat boxen men ECU, kollas via livefeed från ECU. Det blir många kronor över. Tänk bara om det blir oljekris / Peak oil, att vara redo och kunna skratta åt grannen som får låta bilen stå :)

Spara många pengar, men glöm inte att blandtanka 50/50 direkt efter boxen installerats och ca 5-10 mil. Sen fullt med E85 - och att byta bränslefilter, olja och oljefilter efter 100 mil, sen igen efter 500, sen byta som vanligt.

Mvh
av Rådlös
#624525
En gammal och lång tråd.
I princip finns det fyra metoder att konvertera till E85.

1. Förr var det vanligast att öka bränsletrycket med en reglerbar bränsletrycksregulator. Det var billigt och handgripligt. I dag är den metoden lite ute. Den är trubbig och lite omständig att återställa om man någon gång skulle tvingas tanka vanlig bensin igen.
2. Enklare och problemfriare är då en så kallad Piggyback. Det är en elektronisk dosa som förlänger insprutningstiderna. Det finns en handfull olika att välja på. Ett självbygge under tusenlappen, eller färdiga för omkring två tusenlappar. Några är pluginsystem som man sätter på redan befintliga spridarkontakter. Andra har enkla skruvanslutningar med kablar i befintliga system. Flera har köldstartfunktion. Andra kan lätt kompletteras. För "nödtankning" finns det dom som enkelt går att koppla bort med en omkopplare direkt från förarplatsen.
3. Större spridare går också, men där är det samma sak om man tvingas tanka bensin vid något tillfälle. Det måste bytas tillbaka.
4. Det dyraste och exklusivaste är att mappa om ECU'n.

I vissa fall kan det vara olika lämpliga metoder beroende på vilket insprutningssystem man har. Till exempel K-jet är inte så lyckat med en piggyback. Men till LH 2.2 och 2.4 är dom som om dom var födda ihop. Även förgasarmotorer kan konverteras, men kanske inte lika lätt som en insprutningsmotor. Det finns dock flera som har gjort det.

Mer om allt detta kan man läsa på http://www.etanol.nu
Användarvisningsbild
av Mabuse
#624565
hubbe86 skrev: Nu är bensinen på över 15kr och e85 på 10kr. E85 drar bara 15% mer om man har kalibrerat boxen men ECU, kollas via livefeed från ECU. Det blir många kronor över. Tänk bara om det blir oljekris / Peak oil, att vara redo och kunna skratta åt grannen som får låta bilen stå :)
Ta inte i för mycket nu.
Att bilen bara skulle dra 15% mer är ganska optimistiskt, på gränsen till orealistiskt.
Merförbrukningen man får beror på flera faktorer: motor (kompression, kamaxelinställningar, arbetstemperatur på inkommande luft och temp på insuget vid spridarna, spridarnas atomiseringsfaktor, mm), hur ECU:n är programmerad från fabrik (adaption av tändningsinställningar i förhållande till belastning), vilken typ av körning (stadstrafik vs landsväg, mycket kallstarter vs långa arbetspass).
Min gamla Peugeot 605 snittade runt 30%, gick upp mot 35% vid mycket stadstrafik och kröp ner till 25% vid långturer på E20 (med endast lite motorväg).

Men det finns helt klart en ekonomisk vinst i att köra på E85.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Dålig värme i kupén

Om båda slangarna till är varma, ordent[…]

60 dagar på sig att spotta ut rapporten anna[…]

Hej! Ett klassiskt problem men annan frågef[…]