Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#193233
Har inga negativa erfarenheter att delge när det gäller vare sej slangar, packningar eller pumpar!! :lol: Tål det bensin tål det i regel oxå etanol. Det man ska se upp med är om man vet att man har lite fnasiga och lite småsprickor i bränsleslangarna så kryper etanolen lättare ut genom dessa sprickor än vad bensin gör.

Att tillsätta akut spridarrengöring är totalt verkningslöst då den har samma funktion som etanolen du redan har i tanken.

Av eran konversation att döma bör jag nog höja ett varningens finger! Drar inte bilen mer bränsle vid så hög inblandning som 70% bör ni koppla in en multimeter på lambdasignalen för att säkerställa att den inte går snålt! När bilen svarar dåligt på gasen och känns slö då har ni nått och gått en liten bit över gränsen. Jag utgår ifrån att ni har nollat styrboxen vid varje ökning av etanolinblandningen?

Kan bara tillägga som så att det gick att köra min 960 på 100% okonverterat, men då var den stendöd under 2500 rpm och gick magert över det. Gränsen för vad mitt styrsystem klarade av att reglera låg på 63% etanol (alltså omräknat till E100).

//David
av kudden
#193244
Jo jag har nollat styrboxen,men vad menar du med går snålt?Jag tycker min går perfekt.Den svarar perfekt på gas.Som du förstår vet jag inte så mycket om detta eftersom det är helt nytt för mig :???: varför skall man koppla in multimeter??Nu måste jag se sverige-canada.Ha det.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#193265
kudden skrev:Jo jag har nollat styrboxen,men vad menar du med går snålt?Jag tycker min går perfekt.Den svarar perfekt på gas.Som du förstår vet jag inte så mycket om detta eftersom det är helt nytt för mig :???: varför skall man koppla in multimeter??Nu måste jag se sverige-canada.Ha det.
Det är alltid kul att koppla in en multimeter... ;-//

Lambdasonden känner av om syret i avgaserna är högt eller lågt. Är det ett högt värde av syre (lambdavärde mellan 0 & 0,5 volt), försöker styrenheten fixa detta med att ge motorn mer bränsle.
Är det ett lågt värde av syre (lambdavärde mellan 0,5 & 1 volt), försöker styrenheten fixa detta med att ge motorn mindre bränsle.

Kör motorn varm, stäng av och ta ur säkring #1, blotta gummit över flatstiftet mellan den gröna & svarta kabeln från lambdan. Peta även upp gummit (mot kabelstammen) på det andra (dubbla) kontaktstycket.
Koppla multimetern (voltmätaren) mellan flatstift (svart & grön kabel ihopkopplade) och den svarta kabeln på det dubbla kontaktstycket (även detta ihopkopplat med lambdan)...
Sätt i säkring #1 och starta motorn. Läs av spänningen direkt efter start (inom 30 sekunder). Systemet börjar ganska så snabbt kompensera för fel. Det ultimata är att spänningen pendlar (svänger) mellan 0 & 1 volt både direkt efter start & när systemet kompenserat avvikelserna mellan syre/bränsle.

Vi leker med tanken att bilen får "för mycket sprit"...man skulle varit en bil... :lol:
Med en fungerande lambdasond får man en pendling på mellan 0 & 1 volt till en början... Efter en stund (när systemet kompenserat) börjar lambdan istället pendla mestadels mellan 0 & 0,5 volt. Detta innebär att motorn går magert = för mycket syre och systemet kan inte kompensera med mer bränsle.

För att mätningen inte skall vara missvisande, måste avgassystemet vara helt tätt från läckor/pysläckor som lurar lambdan.
av kudden
#193324
Jo jag förstår vad du menar,men behövs det så länge motorn går bra?Nu har jag i och för sig en liten läcka vid katten som jag skall täta och är för övrigt är tom tror jag,men det har den varit flera år men det har inte spelat nån roll för besiktningen.Men hur blir värdena med 70% inblandning hos bilprovningen :???:
av kudden
#194422
går din bil fortfarande bra på 70/30 carson?det gjorde min ett tag men den började gå sämre så 50/50 är lagom för mig.Men kan någon veta hur avgasvärderna blir??(det är besiktning snart) :???:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#194427
Om du mäter lambdasignalen enl instruktion ovan av Jocke så får du på ett ungefär på hur du ligger i lambdavärde, resten får du som en (o?)trevlig överaskning hos de ädla herrarna på SBP :wink:

//David
av carson
#194786
kudden skrev:går din bil fortfarande bra på 70/30 carson?det gjorde min ett tag men den började gå sämre så 50/50 är lagom för mig.Men kan någon veta hur avgasvärderna blir??(det är besiktning snart) :???:
Nej bilen gick bra ett tag på blandningsförhållandet 70/30, precis som din gjorde, med den skillnaden att jag inte har ändrat någon som helst inställning på bilen, bara tankat och kört alltså. :)
Men precis som du märkte jag att blev bilen allt trögare och segare ju mer E 85 jag tankade, märkte en märkbar effektförlust vid gaspådrag och dessutom så drog bilen helt klart mycket mer bränsle. Tankade bilen igår, så nu ligger väl blandningen ungefärligen vid 60/40. Bilen går helt klart mycket piggare nu.

Helt klart så ändrar du avgasvärderna en hel del, enligt etanol.nu så ligger ditt blandningsförhållande 50/50 vid: 153,25 gram fossil CO2 per liter vidfull tank. Förutsatt att bilen drar 1-1,1l/mil vill säga.

Kolla själv hur det blir:

http://www.etanol.nu/bland_forbrukning.php
av kudden
#194884
Tack för länken :) Min började hugga och lambalampan tände sig ibland.Det klart tillverkarna avråder.Dom vill ju inte bara sälja bensinbilar,utan också etanolbilar.
av Hemulen
#195003
Hej. Tänk bara på det där med bensinfilterbyte eftersom ni kör med höga inblandningar av e85.Risk att gamla bensinavlagringar lossnar. :wink:
av otto84
#195134
Hej! Jag har en S90 -98 med 180 hk-motorn (B6304S2) och Motronic 4.4 som jag (pga det ständigt stigande bensinpriset) har börjat blandtanka. Efter senaste tankningen blev det ca 45 % E85 och bilen går alldeles utmärkt. Den går nästan bättre än på vanlig bensin. Jag tycker dock att det är ganska omständigt att blandtanka så jag har funderat på att beställa en Flextek. Har ni några erfarenheter av hur bra en sådan kommer att funka? Kommer mina spridare att räcka till?
Tacksam för svar.

Mvh Henrik
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Hej! Ett klassiskt problem men annan frågef[…]

Mahle kolfilter is da shit

Multirem går av hela tiden

Läcker ac kompressorna ut olja på remme[…]