Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kudden
#190894
90:a med 230f-motor.Varvar aldrig upp den till 6500 varv och kör aldrig med gasen i bott.Då inbillar jag mig att jag får toppen i knät och kolvarna blir dom första på månen :) Den är ju inte så ny och har gått 25000 mil. Har börjat mixtra med detta tack vare denna länken,men bilen går som en klocka.underligt tycker jag.Nästa gång skall jag testa 50% och se hur den går.Började med 30%,sedan 40% och nästa gång 50%.Gränsen måste ju gå nån stans tycker jag.Om man skall prata oktan..Hur många oktan innehåller E-85 :???:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#190909
E85 håller 104 oktan men redan vid 25% E85 75%BF95 ligger oktantalet på ca 100. På en 90:ans 740 sitter det ju en "lambdalampa" som brjar lysa när du blandat i för mycket sprit i groggen!!! :lol:

//David
av carson
#190955
Har nu tankat så att det ungefär är 30 liter 95 oktan och 30 liter E 85. Ingen lambdasond som indikerar, kan ej heller märka någonting annat som minskar eller höjer prestandan eller bränsleförbrukningen för den delen heller. Jag kör normalt, dvs inga häftiga accelerationer etc. Skall köra på trippmätaren den här veckan till och från jobbet (ca 2 mil enkel resa varav 1,5 mil är landsvägskörning.)

Är det så att bränsleförbrukningen vid etanoltankning ökar när andelen etanol i tanken överskrider mer än 50%, eller finns det inga direkta riktlinjer att gå efter och enbart en högre förbukning per mil vid enbart etanol i tanken?
av kudden
#190956
Du e go du Nybbe.Har jag blandat för mycket sprit i groggen så ser jag dubbla lampor.(när jag är hemma alltså)Då får man titta med ett öga :lol: lampalampan i bilen lyser inte.jo för ett år sen när lamban var kass.
av carson
#192725
Har nu kört på etanol en månad utan att ha gjort nåonting med bilen, just nu ligger jag uppskattnigsvis på blandningsförhållandet: 70% etanol och 30% bensin. Men nu börjar det märkas att det är mycket etanol i tanken.
av kudden
#193019
Kör också 70/30 och märker ingen skillnad alls.Tvärtom.Jag tycker den går bättre och är piggare än förut :) Men det kanske är dödsrycken.Vem vet.På vilket sätt tycker du att du nått gränsen??
av carson
#193051
kudden skrev:Kör också 70/30 och märker ingen skillnad alls.Tvärtom.Jag tycker den går bättre och är piggare än förut :) Men det kanske är dödsrycken.Vem vet.På vilket sätt tycker du att du nått gränsen??
Jag märker att tändningen är lite segare, annars går bilen utmärkt. Jag skall prova att höja insatsen lite till och köra 80/20 för att se om tändningen blir ännu mer påverkad och om effektförlusten blir större.

Har inte du märkt av samma sak?
av kudden
#193093
Nej.Jag har inte märkt det.Den går jättebra,men man höjer ju oktantalet mycket.kanske därför du märker av tändningen.Skall försöka hålla mig till 70% nu.Gränsen måste ju gå nån stans.Den drar inte mer soppa heller vad jag märker.Vi har ju också samma motor vad jag kan läsa mig till i tråden.Försök att lägga ett akutrengöringsmedel för spridarna i tanken.Dom kanske är lite igensatta.
av carson
#193160
kudden skrev:Nej.Jag har inte märkt det.Den går jättebra,men man höjer ju oktantalet mycket.kanske därför du märker av tändningen.Skall försöka hålla mig till 70% nu.Gränsen måste ju gå nån stans.Den drar inte mer soppa heller vad jag märker.Vi har ju också samma motor vad jag kan läsa mig till i tråden.Försök att lägga ett akutrengöringsmedel för spridarna i tanken.Dom kanske är lite igensatta.
Jag kör nu på ca 75% etanol, kommer att göra så en vecka framåt, märker ingenting av denna 5%:a höjning heller (en aning segare vid gaspådrag dock), men får se i morgon bitti när motorn är kall och jag ska till jobbet. Ditt tips skall jag ha i åtanke.

Hur påverkar etanolen gummipackningar/bussningar och bränslepumpen utan ombyggnad? Etanol=alkohol=uttorkande.
av kudden
#193162
Det vet nog "nybbe"Han verkar himla haj på det här. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Dålig värme i kupén

Om båda slangarna till är varma, ordent[…]

60 dagar på sig att spotta ut rapporten anna[…]

Hej! Ett klassiskt problem men annan frågef[…]