Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
#189629
ja kör på 100% etanol i min 740-90 det enda ja har märkt e att den blir svårstartad när den e kall och att de inte e samma drag iden när man trycker gasen ibott men har räknat ut att ja tjänar ca 2.50 per mil me etanol då gör de inge om den går lite sämmre tycker ja
Användarvisningsbild
av Tomas88
#189633
folkrace_89 skrev:ja kör på 100% etanol i min 740-90 det enda ja har märkt e att den blir svårstartad när den e kall och att de inte e samma drag iden när man trycker gasen ibott men har räknat ut att ja tjänar ca 2.50 per mil me etanol då gör de inge om den går lite sämmre tycker ja
Du menar 85 % etanol va?

Men däremot 100% E85
av folkrace_89
#189636
Tomas88 skrev:
folkrace_89 skrev:ja kör på 100% etanol i min 740-90 det enda ja har märkt e att den blir svårstartad när den e kall och att de inte e samma drag iden när man trycker gasen ibott men har räknat ut att ja tjänar ca 2.50 per mil me etanol då gör de inge om den går lite sämmre tycker ja
Du menar 85 % etanol va?

Men däremot 100% E85

jo ja mena 100% e85
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#189639
eccy243 skrev:Jag lånar tråden lite. Jag vill försöka E85-konvertera min 960 -92. Vet nån om det finns ännu större spridare än 850 turbo? Jag vill också försöka få konverteringen så snygg som möjligt, och hellst kunna låta bli bräsletrycket... Om det går alltså...
Varför ska du ha större än 850 Turbo-spridare?? Fungerar alldeles utmärkt med dessa!!

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#189640
folkrace_89 skrev:ja kör på 100% etanol i min 740-90 det enda ja har märkt e att den blir svårstartad när den e kall och att de inte e samma drag iden när man trycker gasen ibott men har räknat ut att ja tjänar ca 2.50 per mil me etanol då gör de inge om den går lite sämmre tycker ja
Kör du okonverterat? Låter ju som om den skulle gå lite snålt vid fullast och fullt öppet spjäll. Testa att höja bränsletrycket en aning!

//David
av carson
#189697
Jag provar att tanka 50-50 nästa gång jag tankar fullt. Utan att göra något alls.

Hur mycket mer soppa drar bilen ungefär vid normal körning, och med ett något högre inställt bränsletryck?
av 945S
#189727
Är det inte mer flexibelt att höja trycket än att byta spridare? Med större spridare är man väl tvungen att tanka E85, men med en ställbar tryckregulator kan man väl tanka vilket som? Det verkar aningen vanskligt att låsa in sig på etanol nu när t om politikerna börjar haja att det kanske inte är världens smartaste bränsle i längden...
av carson
#189747
Om möjligheten finns att tjäna några kronor på att tanka etanol för 8,05 kr/l, så ser jag inget fel i detta så länge det inte finns några andra tillförlitliga bränslen att tillgå i dagens läge. Bensinen är på tok för dyr i dag, och ännu dyrare kommer den att bli.

Till den dag vätgasen eller superstarka batterier finns att tillgå som en tillförlitlig bränslekälla så är jag beredd att sänka min bränsleekonomi idg genom att fylla vår törstiga 745:a med E 85.
Användarvisningsbild
av eccy243
#189756
Nybbe_gefle skrev:
eccy243 skrev:Jag lånar tråden lite. Jag vill försöka E85-konvertera min 960 -92. Vet nån om det finns ännu större spridare än 850 turbo? Jag vill också försöka få konverteringen så snygg som möjligt, och hellst kunna låta bli bräsletrycket... Om det går alltså...
Varför ska du ha större än 850 Turbo-spridare?? Fungerar alldeles utmärkt med dessa!!

//David
Jag vill försöka undvika modda med bränsletrycket om det går...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Handlar numera allt jag behöver på meks[…]

Det finns olika motorkoder på D3 VEA. N&arin[…]

Fast det där är inte "standard O[…]

S60 - 03. Byta DIM, vad gäller?

Tack för ett utmärkt svar och länk.[…]