Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
#189100
Vad för konverteringar krävs för att jag skall kunna köra på högre etanolblandning till våran 745:a -91 med B230F motor?

Vad kostar en sådan konvertering?

Idag kör jag på ca 15-20 liter E 85 vid full tankning.
av kudden
#189262
hej.hoppar in med en fråga.kanske dum,men ändå.har noll koll på sådant här.har själv en 230f motor.kan man verkligen tanka en tredjedels e-85 utan att det skadar något? och vad händer om man tar 100%?brukar tanka 5 liter e-85 och resten bensin när jag besiktigar för avgasernas skull.men så mycket ?:-/
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#189403
Bilar med elektronisk insprutning och lambdasond brukar utan problem klara minst 30% inblandning av etanol (E85). Tankar du i 100% E85 kommer bilen att gå snålt om du inte konverterar dvs ser till att motorn får mer bränsle. När man blandtankar brukar det hjälpa om man nollar styrboxen när man har höjt andelen etanol, så att styrboxen får börja jobba från noll, så att säga.

När det gäller att konvertera en B230F så fungerar det alldeles utmärkt att byta till större spridare. Har konverterat min sambos 940 (B230FB) men spridare från Volvo 850 Turbo (har för mej att dessa spridare har Boschnr 0 280 155 785). Genom att göra på detta vis blir konverteringen helt osynlig. Kör även på samma spridare i min 960.

//David
av kudden
#189485
hej.ok.,om jag byter till större spridare får den mer soppa.Men klarar lamban och styrboxen den omställningen? Jobbar styrboxen inte utanför sitt område då? Även om man nollställer .Det verkar lite för enkelt tycker jag,men du har säkert rätt.Men hur mår bensinpump och tändsystem i övrigt om man gör så? Och passar större spridare?Och hur mycket drar den per mil om man kör 30% om den drar 1lit/mil i vanliga fall.(många frågor på en gång) :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#189515
Motorn vill ha 30% mer bränsle om du tankar ren etanol. kommer lambdaregleringen utanför sitt område.
Men om du sätter in större spridare som skvätter in 30% mer bränsle på samma öppningstid kommer styrenheten inte att märka nånting.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#189518
Styrboxen har inget område att arbeta i! Den tar bara emot signal från lambdasonden och skickar på mer eller mindre bränsle beroende på signalen. Den kan bara känna om sonden skickar signal för för fet eller för mager blandning och lägger sej och pendlar däremellan (enkelt uttryckt). Normalt sett så finns det marginal på minst 30% ökning av bränslemängden (min 960 klarade upp till 67% E85 innan den gick för snålt). Tändsystemet påverkas inte på något sätt om du tankar BF95 eller E85. Alla bränslepumpar slits oavsett bränsle de körs på, men det finns inga belägg för att pumpen slits mer bara för att du kör på etanol. Visst, har du konverterat genom att höja bränsletrycket så slits pumpen fortare, men det beror ju på tryckökningen, inte på etanolen.

Större spridare passar utan problem! Samma anslutningar mot både fuelrail och topp (finns säkerligen undantag har med men alla Volvos spridare passar) dock bör man beakta om det är en lågohmig eller högohmig spridare. Lågohmiga spridare sitter bara i rödblocksturbo, alla andra är högohmiga.

När det gäller blandtankning och bränsleförbrukning är det väldigt individuellt. Jag fick ingen ökning vid 30% utan likvärdig eller något minskad förbrukning. Men drar den 1lit/mil så borde skillnaden vara marginell.

Visst låter det som om det skulle vara för lätt!! Jag tror att detta är anledningen till den stora skepsis som råder gentemot etanolkonvertering i stort! Men det är alltså inte speciellt svårt!

//David
Användarvisningsbild
av eccy243
#189558
Jag lånar tråden lite. Jag vill försöka E85-konvertera min 960 -92. Vet nån om det finns ännu större spridare än 850 turbo? Jag vill också försöka få konverteringen så snygg som möjligt, och hellst kunna låta bli bräsletrycket... Om det går alltså...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Blinkers hänger sig

Hej. Jag har problem med att blinkersen hänge[…]

Det är ju inte mycket som är rätt p[…]

Att åtgärda stenskotten på egen h[…]

Så, nu sitter det två nya dynamic 'mod[…]