Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zoddan
Bilen är en 960 -92

Har man allt på auto och full värme så när man drar på så går kupefläkten ner så den nästan stannar släpper man så drar den på igen!
och det är inget som är vaccumstyrt på dom vad jag vet eftersom det är ECC!

ska även påpeka att står man stilla och rusar motorn så gör den inte så utan det är bara när man kör!
av I.H.P
Tjena.
Det är säkert som så att fläkten går som den ska!
Det som händer är att vacuumspjället som styr luften upp/ner rör sig pga för dåligt vacuum vid belastning. Du har en slangläcka, dåliga backventiler eller troligast kass vacuumspjäll.
Vacuumspjäll är en PIA att byta, se http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating ... celeration

//Björn
av I.H.P
Elektroniken styr vacuumventiler.
Kolla länkarna för bilder å instruktioner.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating ... pped700900
http://www.volvoclub.org.uk/faq/OEMManu ... uumMtr.pdf

//Björn
Användarvisningsbild
av JRS
har samma problem vid gaspådrag, är det så att vacuumet drivs av insugningsröret,, isåfall är det inte så konstigt att det inte funkar vid gaspådrag när bilen har turbo och det blir övertryck vid gaspådrag, är det möjligt att man gjort en så korkad konstruktion.....min luftstyrning följer laddtrycket exakt, om man sen släpper gasen och vacuum uppstår så funkar allt perfekt igen,,,,
Användarvisningsbild
av JRS
Funderar på om man ska sätta dit en elektrisk vacuumpump, till farthållare el. dyl. då har man konstant vacuum oavsett gaspådrag, nån som provat nåt liknande tidigare,,,?
av metalHJ
Jag tänkte just säga det, under vänster framlykta på min 960 -91'a sitter en vacuum pump. Så jag har svårt o tänka mig att spjällhuset till klimatanläggningen skulle styras direkt från insuget :???:

I övrigt lider även jag av samma problem, upptäckte det som tydligast nu när jag fått fart på AC'n igen och använder fläkten. Förrut utan AC en varm sommardag, hade fläkten ingen funktion ändå :P

Fläkthastigheten sjunker radikalt vid gaspådrag. Men inte när jag står med N och gasar upp...
Hej!

Det finns en elektrisk vakuumpump på vissa modeller men har utgått under senare år. Det ska räcker med den vanliga motorvakuumet som motorn ger om allt är OK enligt uppgift.
Min 960 –96 med ECC har ingen extra pump vad jag kan se.
Vakuumtanken sitter inne i bilen bakom handsfacket på min 960 –96 och hur den sitter på
–91:a vet jag inte.

Med vänlig hälsning.
Lennart 960
av Tinne
Kanske långsök, men eftersom du inte verkar ha funnit felet så tipsar jag ändå.....

Jag hade för några år sedan en S70 som jag hade exakt samma fel på. När man stod still så fungerade fläkten som den skulle, men så fort man började köra så dog den ut nästan helt. För att få någon slags kyla fick jag ha fläkten på manuellt MAX läge och inte ens då blåste det något vidare.

Hade bilen inne på felsökning på Volvo utan att de kunde hitta felet, de testade även att byta ECC-panelen, men felet bestod. Nu är det några år sedan så jag minns inte turerna helt klart, men en av teknikerna kopplade upp bilen mot ett handhållet testinstrument och körde iväg. Där kunde ha se alla parametrar i bilens styrsystem.
För att göra en lång och invecklad historia kort(och som jag dessutom inte minns alla detaljer på), så visade det sig att en "parameter" någonstans i styrsystemet stod helt fel, troligen någonslags omvandlingsfaktor. Detta medförde att bilens styrsystem trodde att bilen gick maxfart bara jag passerade typ 50km/h eller så, det den då gjorde var att automatiskt stänga ner kupefläkten(tydligen är systemet uppsatt så, är väl något liknande det att AC-kompressorn skall slås av när du ger full gas).

"Paramentern" ändrades till sitt rätta värde och vipps så fungerade min ECC precis som den skulle och som den gjort från början när jag köpte bilen. Det var alltså bara en liten siffra i en databox som var problemet och jag kunde ha bytt varenda del av ECC-systemet utan att lösa felet......

Blev ett långt inlägg och som sagt vet jag inte om det är applicerbart på just din bil, vad jag mest ville få sagt med det hela är att med dagens alla databoxar kan felen sitta där man minst anar det.
Be en tekniker koppla upp sig till din bil och kolla så att din bil inte också går "gasen ibotten" redan från start.

Kan tillägga att jag inte har en susning om hur felet uppstod, en dag var den bara så....

//Tinne

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]