Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dannebrogen
#114218
Har en manuell 960 årsmodell 95 med b6254s-motorn på 170hk. Sedan en tid tillbaka knackar det från motorn, vid tomgång liksom körning. Knackandet ökar vid ökat varvtal.

Vad kan vara felet? Tändstiften?
av otto84
#114316
Det kan bero på många saker men troligtvis är det nog en ventillyftare som krånglar. Testa först och främst att byta olja. Det kan hjälpa. Använd en olja av god kvalitet exempelvis Mobil.
Jag rekommenderar också att alltid se till att motorn körs helt varm innan den sängs av. Har själv en S90 -98 med B6304S2 (samma motorkonstruktion) som knackade rejält en morgon i vintras när jag startade den. Knacket försvann dock när den blev varm. Dagen innan hade jag endast startat den, flyttat den några meter och stängt av den direkt. Numera låter jag den alltid gå tills den blivit varm och har då inte haft några problem.
av Dannebrogen
#114392
Oljan är faktiskt bytt för inte så länge sedan, så den lär det knappast vara. Om det är en ventillyftare, vad kan man göra åt det?
av otto84
#114552
Jag har hört att en invändig motortvätt hjälpte på en audi med lyftarproblem. Läs mer på http://www.engineflush.biz/index.asp
Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta. Annars är det bara att skruva isär motorn och byta lyftare. Jag har ingen erfarenhet av det heller men man måste ta ur kamaxlarna vilket är en del jobb. Men först behöver vi konstatera om det är en lyftare eller om det är något annat. Är knacket likadant oavsett belastning eller blir det någon skillnad om man belastar?
av Dannebrogen
#114637
Jag har nu kollat med en bilverkstad, och det är ventillyftarna enligt deras undersökning. Ca 10 000kr vill de ha för arbete + material, det är hydraliska lyftare det rör sig om. bilia nämnde samma pris.

Finns det någon firma i stockholm eller ett bättre sätt att fixa det hela?? Tack för info om rengöringen.
av skutte
#114713
en kvalitets olja syntet kan göra bilen bra om du nu inte har kört den på mineral för då kan det vara försent, om det är en lågprisolja

kolla hur ditt oljetryck är om dom nu misade det på verkstaden......,
av Dannebrogen
#114767
Oljan är kvalitetsolja, oljetrycket vet jag dock inte hur jag ska kolla

Eller så köper man en bensinare och sli[…]

Fick på sommarhjulen i dag, så jä[…]

Nej, det fungerade inte... Har fått str&arin[…]

I dag fikk min Volvo en rostskyddsbehandling, av m[…]