Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1578209
JagGillarBilar skrev: ons 08 maj 2024, 18:44 Aa okej, katten blir lite jobbig att sätta på igen då jag har byggt nytt avgassystem 3”. Men ska testa att montera tillbaka den bakre lamnbdan
Det finns 3" race katalysatorer till hyfsat pris, annars funkar det kanske inte ändå. Eftersom datorn ska mäta på skillnaden mellan bakre och främre lambdan. Sedan kan det säkert finnas annat som struiar också. T.ex verkar ju den främre lambdasonden inte fungera. Tänk på att du måste mäta sonden mellan den svarta kabeln och jord på motorn mäter du mot karossen kan det bli mätfel p.g.a den mycket låga spänningen. Och tänk på att inte alla multimetrar inte klarar att mäta den snabba växlingen mellan 0, 1 och 0,9 V. Flera (kanske 100) gånger i sekunden. Jag hade en som klarade det, men den tålde inte att bli kvar i bilen över vintern. Den jag har nu (billig c:a 100kr) växlar några gånger i sek bara, men det räcker för att se att den fungerar.
av JagGillarBilar
#1578210
Aa okej, tack för infon :). Men jag kollade extra noga efter avgasläckage idag och det visa sig mellan grenrör och ena downpipen så läckte det rätt så bra. Även lite små håll i röret :(. Så ska laga/svetsa det imon och sen köra tanka o se hur mycket han dricker. Sen kollade jag lamnbdan igen och spännigen låg runt 1.2v vilket tyder på för hög syresättning. Så ska se vad spännigen och va den dricker när jag fixat avgasläckaget
OM RYSSEN KOMMER

Hade Putin varit kommunist (riktig kommunist) hade[…]

Hade tänkt göra en AC-service i form av […]

Känns som sand i oljan.

Gör ett par oljebyten(+filter) med någr[…]

Är det vanligt att slangarna sväller? Bl[…]