Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LarsGunther
#1570960
Har nu fortsatt ännu lite... bränslepumpsreläet klickar ca 1-2ggr i sekunden om man håller på startmotorn och när inget händer, de gånger den startar klickar det bara vid start och stopp. När jag byglade reläet gick den likförbannat igång varje gång!

Är det signalen till reläet då som spökar? Reläet i sig ser jättefint ut+har jag lött om och rengjort utan resultat. Vart bör jag börja leta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570964
När boxen får varvtalssignalen (motorn går runt) ska boxen jorda spolen i bränsle reläet och det ska starta pumparna. Dom ska sedan gå så länge där är rörelse på motorn. Dom ingående delar (temp.mätare, spridare, bränslerelä m.m) jordas sedan i skruvarna på insuget som håller fastbränsle röret till spridarna. Kolla kabelskorna där, kan bli dålig kontakt. Bör lödas vid misstanke.
av Chris72
#1571094
Min vevaxelgivare lade av för 10 år sedan, hade varit allmänt svårtstartad med "lång fjäder" (många varv på startmotorn) i flera år, men när den var igång gick den alltid ok, men bra tomgång o allt, men sen på slutet ja då dog den under färd först en gång då hoppade den igång igen, men sen i en tunnel dog den helt. (inte jag som körde då, men hade själv haft svåra problem att få igång den tidigare under dagen, första gången den fick åka bärgare. Då hade den faktiskt satt felkod på utebliven varvtalssignal, bytte givaren dan efter o sen har den rullat på.
Oxå en 91a FB som jag har, så det kan mycket väl vara givaren på din med,
//Chris
av LarsGunther
#1571134
Har fixat jordningarna nu och alla startförsök var lyckade, dock tog några en liten stund och tände precis då jag släppte på nyckeln. Ska i med lite nya täddelar o vevaxelgivaren, återkommer med hur det blir då.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571150
Om den "tänder till" precis när du släpper nyckeln, kan det vara fel/slitet i tändplatta/startkontakt. Alltså den skruvade delen på rattlåset med alla kablar.

Fick hem en INA spännrulle och fjäder ti[…]

Röststyrning sensus navigation

Hade sensus i förra bilen och röststyrni[…]

Byta vinkelväxel?

Men bra tips för styrning är lite tr&oum[…]

Alltså var i helsike sitter påfyllning[…]