Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#675313
Tänkte att det kunde vara roligt med lite bilder på Volvo 200-serien som ni ägt när de var nya eller nästan nya. Fast man kanske inte tror det idag så blänkte lackeringen och motorrummet såg rent ut även på dessa bilar en gång i tiden. Fyll gärna på med bilder på era Volvo 200 i tråden från tiden när de var nya eller nästan nya.

Här är bilder på en av mina f.d. bilar, en Volvo 240 GL 88b.

(Klicka för större bild)
Bild

Bilderna är tagna under 1989 och bilen hade då gått 2037 mil. Bilen var vinröd med beige inredning. Extra utrustning var dimljus, extraljus, extra mätare, nackkuddar bak, motorvärmare, stereo, booster med equlizer samt extra knappar. Senare även mobiltelefon (NMT900) och polisscanner. Jag köpte bilen ny. Den krånglade en del som ny, bl.a. obalans i kardanaxeln, generatorn gav upp och förarstolens ram lossnade. Men det blev ordning på bilen till sist och sedan var det bara att tanka och köra. Jag hade bilen i ca 3 år och sålde den sedan. Jag har för mig att den då hade gått drygt 10000 mil. Den blev inbytt mot en begagnad Volvo 740 GLT 16V. Enligt transportstyrelsen är min f.d. 240 nu avställd, med drygt 17400 mil på mätaren vid senaste besiktning, och har haft 4 ägare.

Ur transportstyrelsens register:
Fabrikat: VOLVO 244-883 GL
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1988 Fordonsslagsklass: I
Fordonsstatus: Avställd (2011-12-30)
Antal ägare: 4
I trafik första gången i Sverige: 1988-11-04
Senast godkända besiktning: 2010-10-09
Vägmätarställning, km: 174478

EDIT: länk till bil
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#675324
det är mycket mysigare och se på äldre bilar då dom var nya, var som mer stil då såg mycket bättre ut i motorutrymmet än bilar från idag som bara har mattsvarta stora plastkåpor över hela motorn. trevlig tråd, hoppas på mycket bilder :D
#676085
Slänger väl in bilder på ännu en 240 då...

Detta är en 244GLT -85 med B230E motor. Även denna lite "vässad" med 531 topp, VX-kam, extraktor 4-2-1, fullflödes 2,5", lättat
och ballanserat svänghjul, samt lite andra modifieringar. Även karossen är "modifierad" med -86ans nedre listsats och insynsskydd
under bakre kofångare. Lite väghållning med andra dämpare, 240-VOC banracingfjädrar och stag mellan fjäderben och torped.
Fälgarna på bilderna är JP mk16 7x15"", vilka senare byttes mot Polaris 7x17" med 20mm spacer bak.

Bilen är som sagt en -85, året på bilderna är -91, så den är alltså "bara" 6 år gammal här.
(Ursäkta dom öl-drickande pentaraggarna på bilderna. Tänk på att året är 1991!) :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]