Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#496395
Nu har jag fått ett litet problem med min Volvo 245 -88... Märkte det häromdagen då jag gick ur bilen när den var igång.. När jag med ljusomkopplaren har "lagt i" halvljuset/helljuset så är det helt mörkt bak - inte en lampa lyser :cry: Om jag inte har dimljusen på! (Jag vågar inte tänka på hur de som legat bakom mig känt sig...) ;-//

Bytte elen i bakluckan idag då det var kabelbrott på 5/8 kablar - hoppades att detta skapat sökandet där bak men så var det inte...

Dessutom fungerar inte backljusen överhuvudtaget ??:-/

Skulle behöva bilen då mina andra två är projekt just nu...

Har någon en idé vad jag kan börja med att undersöka? Ska man testa byta ljusomkopplare?
Har försökt leta på nätet men det fanns inget..

edit

Hittade en länk: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=23319
Diodfel... Var i en 240 - finns det ens ?:-/
Har inte pysslat så mycket med el :P
#496576
Visst kan det vara ljusvredet, har du inte ett vred i något av dina projekt som du kan testa med?
Annars är det nog bara noggrann felsökning med multimeter. När du ställer vredet i parkeringljusläge, lyser alla dom lamporna då`, fram såväl som bak? Om dom inte lyser då bör du titta på de två säkringar som är inblandade.

Mvh GK
#496578
Så p-ljus funkar med ljusknappen på "0" och "P"?
Känns som ljusknappen börjar ge upp... Kolla om det finns ström på säkringarna. (dom två nedersta) Det går en vit(?) kabel direkt från ljusknappen som matar båda säkringarna. Märkt 58 på ljusknappen.

Om det bara finns p-ljus på läge 0 och med tändning på så kan det fattas 30-matning till ljusknappen. Grön-röd kabel. Där ska det finnas 12 V hela tiden. Samma kabel matar säkringarna 6-10.
#496796
Jag hade detta för två veckor sedan efter att jag kört utan lampor i nummerskyltbelysningen, Då var det tre säkringar som bränt av. Bara halv och helljus som funkade, inte varsel, p-ljus, instrument eller något bak/back-ljus alls...
#496848
Jag köpte två ljusvred på en skrot idag (fr. 86 och framåt ändrades dessa, hade något med halvljusautomatiken att göra :?: ) Jag tänkte att någon måste vara hel! Jag har testat båda två, det blir ingen skillnad :???:

Med tändningen på och läget i "noll" så fungerar allt.
När jag har i läge "parkeringsljus" så fungerar allt.
Trycker jag i läge halv/helljus slocknar det bak! dock så fungerar dimljus, bromsljus och blinkers. Det är alltså bakljuset/regskyltsbelysningen som inte fungerar som det ska, backljuset kanske hänger med här också eller så är det en egen historia.

Dessutom skaffade jag mig en multimeter :mrgreen: Så jag har mätt! Jag har mätt på säkring 15 (ljusen på vänster sida och regplåtsbelysningen) och 16 (ljusen på höger sida och instrumentbelysningen). Med tändningen på och "ljusvredet" i läge "0" eller "parkeringsljus" så är det strax under 12 volt (11,7). När jag vrider till "halvljusläget" så blir spänningen noll :-O)

Dessutom bytte jag glödtrådsvakten har jag bytt för att den visade trasig lampa hela tiden då bilen var på, nu visar den att allt är helt! Säkringarna har jag kollat flera gånger och bytt ut några som jag tyckte såg misstänkta ut :wink: När jag gjorde detta upptäckte jag att det satt för grova säkringar på 2-3 ställen :!: Kan detta orsakat att någon kabel någonstans "bränts" av? Känns lite otroligt om det kunde vara så... Den ena säkringen som var för grov satt på ställe 15...

Eftersom jag inte pysslat så mycket med el så är jag tacksam för någon typ av "checklista" som jag skulle kunna gå efter - blir lite enklare då :D
#497634
Igår kopplade jag runt problemen så jag kan köra med alla lysen även om det inte är så roligt :cry: Vill ju ha det ordenterligt!

Kan tändningslåset ha något med allt att göra?
Kan det vara något relä?
??:-/
#497752
Jag har inget vettigt schema, bara ett Haynes hittat på internet. På engelska, antagligen Amerikanskt och därför inte att lita på. (Volvos kopplingscheman har nästan alltid en egen sida för US/CAN när det gäller ljuset) Ska se om jag kan fixa ett idag...
#497836
Jag har Haynes kopplingsschema och det verkar vara ganska pålitligt!
När vädret blir lite bättre så får jag väl gå ut och följa varenda kabel :???:
Kanske hittar man nåt då, eller så har jag maximal otur - både reglagen som jag köpte är pajja :|
#498060
Så här set mitt schema ut. Men jag tycker det känns konstigt. Halvljuset matas från X, alltså inget halvljus utan att tändningen är på. Men man kan inte lämna knappen i halvljusläge eftersom p-ljuset matas från 30, så p-ljuset skulle fortfarande lysa då. Det stämmer inte med hur det ska funka i verkligheten. Ditt schema kanske är vettigare...

Bosch anslutningsbeteckningar är bra att ha koll på:
30 + direkt från batteriet.
31 Jord
15 + efter tändningslåset
X Samma som 15 men bryter när startmotorn går
56 strålkastare (56a/56b är hel/halv)
58 parkeringsljus
85-86 reläspole
87 utgång från relä
Bild
#499814
Nu har jag tittat i riktigt schema! Och i halvljusläge matas parkeringsljuset från huvudljusrelät. Det hittar du ner mot golvet under mattan, bakom plåten som är stöd för vänsterfoten när du inte har den på kopplingspedalen. Kolla om du har ström ut på 87b (vit kabel) Det brukar bränna i sockeln, men oftast på 87 hel/halvljus som drar mycket mer ström än p-ljuset...

Är relät kass så se till att skaffa rätt relä, med 87 och 87b på.

Manövreringen av interiörbelysningen ell[…]

Köpa s40/s60?

När man är ung vill man säkerligen […]

D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

KLONK

Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt […]