Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#164631
Jag har tyckt att jag har haft lite dåligt halvljus och också hört bla här på forumet att det ofta beror på spänningsfall. Så idag kollade jag upp saken.
Jag hade bilen igång och mätte ca 14,2V på batteriet (helt normalt som jag förstått det). Med halvljuset på och lamoprna ikopplade mäter jag 12,2V på lampan (halvljus) 12,9 på helljus. Förstod att detta inte är så bra så jag tog loss och borstade lite på kontakterna till relät och sprutade på lite "universalspray". När jag mätte på halvljuset igen med bilen igång fick jag nu 12,9V även där. Alltså det skiljer ca 1,3 V, är det normalt eller något man kan göra någonting åt? Kan tillägga att de är vanliga H4 55/60w som sitter i. Hellyset på lamporna bryr jag mig inte så mycket om då jag har extraljus men de vore ju trevligt om man kunde få något bättre lyse utan att montera xenon :idea:
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#164644
Enklast är att skruva fast ett dubellrelä i hjulhuset med matning direkt från batteriet eller generatorn.
Det blir lite 'kaka på kaka' men enklast så.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#164737
Strömmen tar vägen om ljusknappen eller (beroende på årsmodell) ett relä under mattan framför kopplingspedalen. Det brukar bli varmt i kontaktstyckena i bägge fallen. Och glödtrådsvakten.
Jag satte extra relän på 745:an jag hade, det gör en del skillnad. På 740 Är det ännu mer omvägar innan de stackars elektronerna har kämpat sig fram till lamporna...
Användarvisningsbild
av Tomas88
#164835
Jag var på biltema idag och köpte en "ljusförstärkare" som innehåller två 30A relän och kablar som bara är att koppla in. Det står att den är till för om man vill ha 90/100w-lampor eller ännu starkare, så mina 55/60w borde ju få tillräckligt.
Hoppas bara inte lamporna går sönder stup i kvarten nu, men de borde väl klara 14v hyfsat.

En sak till jag funderar på angående lamporna. Har de stor betydelse hur gamla de är? De lamporna som sitter i nu (osram) har suttit där sedan jag köpte bilen, alltså minst tre år. Man kanske skulle byta ut dem...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#164898
Vad är det dom säger, 5 eller 10 % spänningsfall dubblar livslängden. Eller nåt sånt. Men en H4 är ju inte direkt dyr, får man bättre ljus kan man väl ta den smällen. Tror inte åldern på lampan gör nån större skillnad.

Innan du kopplar in reläna (så det finns satser att köpa, mhmm...), testa att sätta en kabel direkt på batteriet och "dutta" på halvljusstiftet på lampan och se vad det gör för skillnad. Med motorn igång och ute i mörkret alltså. Och kolla jorden, den är ju lika viktig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#165143
Nu är kabelsatsen från Bilrema monterad. Jag måste säga att jag är nöjd med resultatet. Lägger upp bilder så kan ni avgöra själva.

Halvlyse före.

Bild

Halvlyse efter

Bild
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#165147
Skillnad!

(pillade till dina img-taggar lite...)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#165235
Just det. Glömde hellyset.

Hellyse före
Bild

Hellyse efter
Bild



Och sist en med extraljusen på.
Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
#165239
Ja vi får väl se :wink: Kanske lite onödigt jobb detta i så fall. Kanske till x-lysena, men har bara sett set som är till för två lampor och jag har tre. Om det funnits kit med bara en så kunde man ju valt att bara tagit den i mitten.
Ny växellådsbalk M47

244 GL från 91, vad är GCP för n&a[…]

@fjohan82 , Skoj med lie mek, körde du uta[…]

Vanligt fel. sitter illa utsatt för stenskott[…]

Bränslefilter v50 edrive 2010

Ja, det spelar roll. Filtret brukar vara märk[…]