- tor 10 jan 2008, 23:28
#164631
Jag har tyckt att jag har haft lite dåligt halvljus och också hört bla här på forumet att det ofta beror på spänningsfall. Så idag kollade jag upp saken.
Jag hade bilen igång och mätte ca 14,2V på batteriet (helt normalt som jag förstått det). Med halvljuset på och lamoprna ikopplade mäter jag 12,2V på lampan (halvljus) 12,9 på helljus. Förstod att detta inte är så bra så jag tog loss och borstade lite på kontakterna till relät och sprutade på lite "universalspray". När jag mätte på halvljuset igen med bilen igång fick jag nu 12,9V även där. Alltså det skiljer ca 1,3 V, är det normalt eller något man kan göra någonting åt? Kan tillägga att de är vanliga H4 55/60w som sitter i. Hellyset på lamporna bryr jag mig inte så mycket om då jag har extraljus men de vore ju trevligt om man kunde få något bättre lyse utan att montera xenon :idea:
Jag hade bilen igång och mätte ca 14,2V på batteriet (helt normalt som jag förstått det). Med halvljuset på och lamoprna ikopplade mäter jag 12,2V på lampan (halvljus) 12,9 på helljus. Förstod att detta inte är så bra så jag tog loss och borstade lite på kontakterna till relät och sprutade på lite "universalspray". När jag mätte på halvljuset igen med bilen igång fick jag nu 12,9V även där. Alltså det skiljer ca 1,3 V, är det normalt eller något man kan göra någonting åt? Kan tillägga att de är vanliga H4 55/60w som sitter i. Hellyset på lamporna bryr jag mig inte så mycket om då jag har extraljus men de vore ju trevligt om man kunde få något bättre lyse utan att montera xenon :idea:
/ Tomas