- tis 12 okt 2010, 16:27
#454392
Hej kompisar!
Idag har jag tillbringat många timmar på verkstaden. Bilen fick en 2:a på besiktningen för undre kulled, höger sida för en knapp månad sedan och det kände jag var ett lite för stort jobb för mig. Därför bokades en tid och jag passade även på att få 20000-milaserviceen utförd.
Jag sa från början att jag ville vara med under arbetet vilket gick bra.
Meken som tog hand om min bil började med servicen och när jag ställde lite frågor fick jag intrycket av att han var lite ny. När han sedan började med kulleden såg jag att han nog inte lossat så himla många såna tidigare...det syntes liksom på att han var tvungen att testa väldigt många olika metoder innan han fick loss just den grej han skulle ta loss.
Hur som helst, han lyckades till slut få loss allt, monterade den nya kulleden och satte ihop allting igen. När han sen testade att snurra på hjulet lät det inte alls bra. Han gick då och pratade med en annan mek som sa att drivaxelknuten (heter den så?) antagligen hoppat ur. Ned med allt igen för ett nytt försök men med samma resultat. Då kom den andre meken dit och hjälpte till. Drivaxeln togs ur och började undersökas: mycket riktigt, alla kulor låg löst i huset.
Nu började en lång kamp att försöka få ihop drivaxelknuten igen. Ett tag var det tre mekar som stod och grejade men efter säkert ett par timmar gav de upp. En ny drivaxel hade redan beställts så den skulle hinna komma under dagen.
Nu till min fråga till er som mekat med dessa saker: hade drivaxeln pajat om det var en riktigt erfaren mek som bytt kulleden? Givetvis inser jag att ingen kan ge ett 100%-igt svar på denna fråga men jag undrar om det är vanligt att man måste byta drivaxel bara för att kulleden blivit dålig?
Anledningen till att jag undrar är ett par saker som uttalades av mekarna. Killen som tog isär allt frågade den mer erfarna "Det här blir väl back-jobb?" vilket den mer erfarne slätade över ganska snabbt. Lite senare sa den erfarne till den lite nyare "Det där gör du inte om igen, eller hur?"
Jag fick betala en rejäl slant extra på grund av detta, trots att jag fick personalrabatt, och jag kan inte skaka av mig tanken på att detta berodde på ett misstag från den första meken.
Det ska sägas att jag haft en mycket trevlig dag i verkstaden där jag kände mig mycket väl omhändertagen och jag har lärt mig massor av nyttiga grejer. Jag vet också att det kostar att äga bil och att bilen snart gått 20000 mil men det känns lite surt att få betala för något om det egentligen inte skulle ha gått sönder.
Mvh
/Fred
P.s. Jag övervägde att lägga denna tråd under "Allmän bildiskussion" men tänkte att frågan ändå är lite modellspecifik. D.s
Idag har jag tillbringat många timmar på verkstaden. Bilen fick en 2:a på besiktningen för undre kulled, höger sida för en knapp månad sedan och det kände jag var ett lite för stort jobb för mig. Därför bokades en tid och jag passade även på att få 20000-milaserviceen utförd.
Jag sa från början att jag ville vara med under arbetet vilket gick bra.
Meken som tog hand om min bil började med servicen och när jag ställde lite frågor fick jag intrycket av att han var lite ny. När han sedan började med kulleden såg jag att han nog inte lossat så himla många såna tidigare...det syntes liksom på att han var tvungen att testa väldigt många olika metoder innan han fick loss just den grej han skulle ta loss.
Hur som helst, han lyckades till slut få loss allt, monterade den nya kulleden och satte ihop allting igen. När han sen testade att snurra på hjulet lät det inte alls bra. Han gick då och pratade med en annan mek som sa att drivaxelknuten (heter den så?) antagligen hoppat ur. Ned med allt igen för ett nytt försök men med samma resultat. Då kom den andre meken dit och hjälpte till. Drivaxeln togs ur och började undersökas: mycket riktigt, alla kulor låg löst i huset.
Nu började en lång kamp att försöka få ihop drivaxelknuten igen. Ett tag var det tre mekar som stod och grejade men efter säkert ett par timmar gav de upp. En ny drivaxel hade redan beställts så den skulle hinna komma under dagen.
Nu till min fråga till er som mekat med dessa saker: hade drivaxeln pajat om det var en riktigt erfaren mek som bytt kulleden? Givetvis inser jag att ingen kan ge ett 100%-igt svar på denna fråga men jag undrar om det är vanligt att man måste byta drivaxel bara för att kulleden blivit dålig?
Anledningen till att jag undrar är ett par saker som uttalades av mekarna. Killen som tog isär allt frågade den mer erfarna "Det här blir väl back-jobb?" vilket den mer erfarne slätade över ganska snabbt. Lite senare sa den erfarne till den lite nyare "Det där gör du inte om igen, eller hur?"
Jag fick betala en rejäl slant extra på grund av detta, trots att jag fick personalrabatt, och jag kan inte skaka av mig tanken på att detta berodde på ett misstag från den första meken.
Det ska sägas att jag haft en mycket trevlig dag i verkstaden där jag kände mig mycket väl omhändertagen och jag har lärt mig massor av nyttiga grejer. Jag vet också att det kostar att äga bil och att bilen snart gått 20000 mil men det känns lite surt att få betala för något om det egentligen inte skulle ha gått sönder.
Mvh
/Fred
P.s. Jag övervägde att lägga denna tråd under "Allmän bildiskussion" men tänkte att frågan ändå är lite modellspecifik. D.s
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76