Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
#1579041
Det är sannerligen en fartfylld aktivitet att följa Volvos utveckling av olika emblem på bagageluckorna - åtminstone de på högersidan. Efter år av otaliga emblemformationer verkar man äntligen ha hittat rätt (igen).
av Fax8120
#1579049
Fax8120 skrev:Ja, då är det dags………
Har hittills varit BMW trogen. Härliga bilar med stor driftsäkerhet och få verkstadsbesök. Nu var det dags att leta efter en laddhybrid och då föll mitt val på Xc 60.
……..mitt billivs första Volvo.
Xc 60 t6 recharge plus med allt utom Bowers.
Erkänner att det känns lite spännande att nu bli Volvoägare - har jag gjort rätt val?
Nåväl, i morgon hämtar jag ut min nya bil.
Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya Xc 60 plus , med bl a luftfjädring , akustikrutor, - my 25
Allting har fungerad bra utan problem. Bilen känns välbyggd med hög komfort och riktigt trevlig att köra.
Ett första intryck som är lite negativt är överraskande högt ljud i kupén/vägljud. Uppfattar att det mesta vägljudet kommer från bakvagnen. Jag kommer säkert att vänja mig men……
Nu jämför jag naturligtvis från min gamla bil BMW x3, disel -22. Låt höra från er erfarna Xc 60 t6 recharge ägare. Är jag gnällig. :-)
av Neomannen
#1579121
Fax8120 skrev:Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya Xc 60 plus , med bl a luftfjädring , akustikrutor, - my 25
Allting har fungerad bra utan problem. Bilen känns välbyggd med hög komfort och riktigt trevlig att köra.
Ett första intryck som är lite negativt är överraskande högt ljud i kupén/vägljud. Uppfattar att det mesta vägljudet kommer från bakvagnen. Jag kommer säkert att vänja mig men……
Nu jämför jag naturligtvis från min gamla bil BMW x3, disel -22. Låt höra från er erfarna Xc 60 t6 recharge ägare. Är jag gnällig.
Jag har också fått min nu, men nästan samma spec (fast jag tog Ultra istället). Den rullar på 20" bland annat för jag var lite nojjig pga av vägljud. Jag reagerade också på ljudet i kupén att det verkar komma bakifrån på bilen, kanske bakvagnen som du säger? Lite besviken är jag. Hade Mercedes E-klass, kombi innan och där hade de lagt en tjock matta i bageutrymmet som var en del av "akustik-paketet".
Jag har kört med stålfjädring innan (xc60-23) och jag upplever en tydlig skillnad där i stötighet, luft är betydligt mjukare över fartgupp etc, så glad över att jag valde.

Bilen levererades med mjukvara 3.0.5 och utan 220v schuko-kabel (vilket är irriterande då jag måste extra beställa en sådan nu :mad: )(edit: beställde defas variant nu från bilia, 2895:-)

Bild
Bilagor
volvo.jpg
volvo.jpg (2.93 MiB) Visad 654 gånger
Senast redigerad av 3 Neomannen, redigerad totalt 0 gång.
av Fax8120
#1579125
Jag valde 19 tum eftersom jag emellanåt kör mycket grusväg vid färd till stugan och i samband med jakt. Som du, har jag redan märkt av det positiva med luftfjädring , vid passerande av broskarvar/liknande. Undrar vilken påverkan däcksstorleken har på kupeljudet? Tack för tipset om ”akustikmatta”. Kommer att testa så småningom.
Hoppas fler nya Xc 60 ägare hör av sig ang kupeljudet. Eller så är det kanske bara vi som kommer från andra premiummärken som reagerar.
av Neomannen
#1579127
Mycket grusväg här med, både i hemma och i stugan. Lade till stänkskydd både fram och bak också. En annan positiv sak med XC60 är att den inte skitar ned sig själv så mycket, jmfrt med andra (lägre bilar ja haft).

Testade sportläget också och bilen blir riktigt bra med luft och de sommardäck som är på (skulle inte tro det är någon större skillnad på 19" och 20").

Jag ska fundera med på matta med i bagageutrymmet. Eller om det är någon som kommer på andra bra lösningar längre fram.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1579188
Ljudskillnader mellan 19” och 20” kan förekomma, just på grund av att det skiljer en del och kan skilja väldigt mycket från hjul till hjul. Lånar just nu en XC60 MY24 med hjul på 21”, luftfjädring samt akustikrutor och upplever kupéljudet som väldigt varierande. Det finns de underlag i form av asfalt där den rullar tyst och de typer av asfalt där den avger betydligt mer vägljud. Fälgarna är Volvo original (21x8,5”) och däcken är Pirelli P Zero (255/40-21) med VOL- samt PNCS-märkning.

Hade för ett tag sedan en XC60 MY20 - även den med 21”, luftfjädring och akustikrutor - och den upplevde jag som ännu tystare. I jämförelse hade den Volvo originalfälgar (21x9”) och Michelin Pilot Sport 4 (275/40-21) på sommaren. Vintertid lät det desto mer i kupén; Volvo originalfälgar (20x9”) och Nokian Hakkapeliitta 9 (275/45-20).

Skulle dock påstå att den XC60 jag lånar nu rullar tystast av de bilar jag har i dagsläget.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1579244
Fax8120 skrev:
Fax8120 skrev:Ja, då är det dags………
Har hittills varit BMW trogen. Härliga bilar med stor driftsäkerhet och få verkstadsbesök. Nu var det dags att leta efter en laddhybrid och då föll mitt val på Xc 60.
……..mitt billivs första Volvo.
Xc 60 t6 recharge plus med allt utom Bowers.
Erkänner att det känns lite spännande att nu bli Volvoägare - har jag gjort rätt val?
Nåväl, i morgon hämtar jag ut min nya bil.
Ja, då har jag avverkat ca50 mil i min nya Xc 60 plus , med bl a luftfjädring , akustikrutor, - my 25
Allting har fungerad bra utan problem. Bilen känns välbyggd med hög komfort och riktigt trevlig att köra.
Ett första intryck som är lite negativt är överraskande högt ljud i kupén/vägljud. Uppfattar att det mesta vägljudet kommer från bakvagnen. Jag kommer säkert att vänja mig men……
Nu jämför jag naturligtvis från min gamla bil BMW x3, disel -22. Låt höra från er erfarna Xc 60 t6 recharge ägare. Är jag gnällig. :-)
Testa att ha gardinen stängd. Jag tycker mig märka att det är soltaket som ger mer ljud när den är synlig.
Användarvisningsbild
av bem
#1579251
Jag har kört med panoramatak i snart 3 år på min V90 Recharge MY22 early, det blir tystare om man har innergardinen för panoramataket fördraget. Jag har det alltid fördraget numera. Jag vill ha så tyst bil som möjligt så att jag inte ser nåt uppåt genom panoramataket och mindre ljusinsläpp får jag stå ut med.
Har aldrig haft en Volvo tidigare (och jag har haft rätt många) som är så kass hålla vägljud ute från kupen, undantaget mycket slät och fin asfalt men hur ofta åker man på det. Vinande däckljud vid vissa hastigheter får man stå ut med också på min bil. Har akustikrutor i bilen. Däck märkta VOL (fabriksmonterat) har jag så däcken är utprovade av Volvo att vara bra på många sätt och vis för en Volvo (V90 i mitt fall).
Är nåt vinande när jag kör på Pure (bara el) körläge också (från elmotorn kanske?).
Svårt begripa varför inte tillverkaren kunnat lägga ner mer jobb att få ner ljudnivån i kupen.
av perhall
#1579262
V90 är väldigt känslig för vägljud, har nyligen kört långt med en V90 MY24, på 18" friktion var den hur tyst som helst, på 20" sommardäck rätt bullrig. Så åkte jag i förrgår en sliten V90 taxi (typ D4 2019 29 000 mil) som antagligen hade slitna däck (18"), den var verkligen jättebullrig. På dålig asfalt.
av Brattby
#1579273
Varma skivor fram
Är det en känt problem?
Bytt allt på verkstaden / men forsätter att vara jätte heta efter 2 mils körning
2020 V60
Övertygad att klossarna ligger på :(
  • 1
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
Haldex

Jag läste igenom den här tråden i […]

Bromsbyte

Här kan du se slitagemätningar för […]

Vill du vara säker, köp av Volvohandlare[…]

Volvo v50 1,8 -06 (545)

Hej har haft hög tomgång på bilen[…]