Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tv80
#1578354
Hej,
Är det någon som har koll på vad som kan vara fel på bilen med nedan felkoder.
Har testat att byta laddtrycksensor eller TMap och tänkte det skulle lösa sig lätt, men det gjorde det inte.
Orange motorlampa lyser och effekten försvinner. Kommer upp i hastighet men det går långsamt.
Vissa gånger jag kör så fungerar allt med normal effekt trots motorlampa.
Har testat att rengöra spjällhus och tänkte även rengöra EGR men den var väldigt svår att komma åt.
Någon som vet om man måste tömma kylarvätska om man tar loss EGR.

Kan det vara något annat som är värt att kolla som är enklare?

Mvh TV
Bilagor
IMG_1130.png
IMG_1130.png (267.34 KiB) Visad 353 gånger
#1578382
Nej inte vad det bör vara.
Se nedan.
När jag kollar EGR värdena så ser allt ut att ligga på 0%. Nu vet jag inte vad dessa värden är men känns fel.
Bilagor
IMG_1134.png
IMG_1134.png (329.92 KiB) Visad 268 gånger
IMG_1133.png
IMG_1133.png (343.75 KiB) Visad 268 gånger
IMG_1132.png
IMG_1132.png (342.71 KiB) Visad 268 gånger
IMG_1135.png
IMG_1135.png (124.52 KiB) Visad 268 gånger
#1578383
Din läsare klarar inte av detta, står "available in Pro". Commanded = börvärdet. Du kan bara läsa alldeles för lite data för att begränsa felsökning området. Du kan inte se vad den givare som du byte visar nu, boost presure heter hos dig.
#1578384
Den andra givaren som är mer lättillgänglig, vad mäter den? Kan den ha med det här att göra?

Om man ska ta loss EGR för att rengöra , behöver man tömma på kylarvätska isf? Tyckte EGR satt väldigt tajt så det blir rätt meckigt.

Trist bara om det inte är det som är felet.
#1578388
Tryck också (absoluta trycket, atmosfär+laddtrycket), men den reglerar inte, har för mig den för övervakningen av trycksidan mellan den givare som du byte och den övre, lite som zonden efter katalysator.
Har inte haft strul med någon EGR ventil hittils på mina bilar så har dåligt koll, men så länge du inte ska ta kylaren borde du klara dig utan att tömma.
#1578423
Skulle kunna vara em spricka i en tryckslang, inte helt ovanligt på slangen mellan IC och insug.

Dags att köpa en ny-gammal elbil? Imponerande[…]

Elpriset

Nu var det där igen (två inlägg p&[…]

Nycklarna har slutat fungera

Har märkt att nycklarna kan vara jäkligt[…]

Stänkskydd XC60

Kika i vi som beställt nya xc60