Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peckham
#1578256
Hej,

Har en Volvo V60-2017 i familjen som börjar bete sig underligt. Den har gått 7000mil nu.
Kopplingen har fastnat i bott några gånger nu och vi har fått lyfta upp den med foten.
Det är flickvännens bil så jag lånade den och försökte provocera fram det men utan att lyckas (det är bara hon som lyckas).
Har kollat behållaren med vätska som är full.
Vi bytte alla bromsar + skivor för 2-3 månader sen.

Vad tror ni det kan vara?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1578260
Jag fick plocka upp pedalen från golvet med första och andra växeln, det visade sig att tryckplattan delat sig.

Inget annat var slitet men jag hade beställt grejerna så jag bytte allt.

Edit. Detta var i min V50.
IMG20240120165228.jpg
IMG20240120165228.jpg (107.36 KiB) Visad 709 gånger
av Peckham
#1578263
Tack för svaret!
Det kanske är samma problem här då.
Var nyss ute och försökte provocera fram det men kopplingen är så fin så fin.
Blir inte klok på det då det händer lite då å då….

Ingen som har nån mer idé?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578332
Är det hydraulisk manövrering kan det hjälpa att lufta. Dock kan en del modeller vara svåra, då får man trycksätta med luft. Jag har gjort ett eget lock av ett gammalt och en däckventil. Det räcker med 1 hg luft. Manometer på bilden har inget med detta att göra. Den visar bränsletrycket, kör 745-an etanol och får justera trycket ibland Bilden kom visst inte med, lagt till den igen
IMG_20201008_135301.jpg
IMG_20201008_135301.jpg (3.28 MiB) Visad 555 gånger
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1578336
Det går att läsa och Youtuba till sig det mesta men tid och tålamod får man stå för själv, själva kopplingsbytet som jag gjorde tar cirka 8h för en verkstad och för mig cirka 14h totalt (fördelat på 3 pers.).Jag har ingen uppfattning om delmomenten, vi bara körde på och löste problemen allt efter dom dök upp.

Det kommer ner till vad man prioriterar, jag klarade mig på halva priset mot verkstadens offert, så jag offrade lite fritid eftersom jag annars ska jobba en månad för att sedan betala verkstaden med skattade pengar och jag är lite för snål för den lösningen.

Användarvisningsbild
av MickeEng
#1578342
Hallå!

Är med all säkerhet kopplingscylinder som behöver bytas, när man ändå har lådan nere rekommenderas att byta koppling också men det är ju upp till kunden att bestämma.
Brukar uppkomma när man står i typ en trafikkö och håller nere kopplingen ett tag.
Är som sagt lite tricky att lufta får man inte bort all luft så ger det samma symtom.
Mvh///Micke.E
av Peckham
#1578693
MickeEng skrev: fre 10 maj 2024, 11:23 Hallå!

Är med all säkerhet kopplingscylinder som behöver bytas, när man ändå har lådan nere rekommenderas att byta koppling också men det är ju upp till kunden att bestämma.
Brukar uppkomma när man står i typ en trafikkö och håller nere kopplingen ett tag.
Är som sagt lite tricky att lufta får man inte bort all luft så ger det samma symtom.
Mvh///Micke.E
Tack för alla era svar!
Det lät som en dyr grej att byta?
Nu har det här inte hänt på 1 vecka så jag förstår inte vad felet kan vara…..
Användarvisningsbild
av MickeEng
#1578758
Peckham skrev:
MickeEng skrev: fre 10 maj 2024, 11:23 Hallå!

Är med all säkerhet kopplingscylinder som behöver bytas, när man ändå har lådan nere rekommenderas att byta koppling också men det är ju upp till kunden att bestämma.
Brukar uppkomma när man står i typ en trafikkö och håller nere kopplingen ett tag.
Är som sagt lite tricky att lufta får man inte bort all luft så ger det samma symtom.
Mvh///Micke.E
Tack för alla era svar!
Det lät som en dyr grej att byta?
Nu har det här inte hänt på 1 vecka så jag förstår inte vad felet kan vara…..
Hallå!
Ja bara köra vidare annars brukar det vara lite så att i början kommer det lite då och då, men efter vad tiden går kommer nog det mer frekvent.
Jo det kostar ju lite eftersom lådan behöver lyftas ner.
Mvh///Micke.E
Stänkskydd XC60

Jag har beställt en XC60 Black Edition och fu[…]

Nycklarna har slutat fungera

Var precis ner till Ica och köpte Icas batter[…]

Elpriset

Du kan ju använda så mycket som du vil[…]

03-04 funkar, S80, V70, XC70 eller S60 kvittar, di[…]