Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1578334
Hej,

Behöver hissa upp/ palla upp bakvagnen. Enligt Volvos skiss över lyftpunkter markeras i stort sett hela bakvagnen som olämplig för lyft/ pallbockar. Har hittat en video där Dyhr placerar pallbockar just under bakvagnen med två pallbockar, dock går det inte se var han placerar pallbockarna. Någon som har erfarenhet av att palla upp bakvagnen på detta sätt och var pallbockar ska placeras?

Dyhr pallar upp bakvagnen ca: 2:30 min in i videon:




Längre in i videon ca: 12:40 min ser man pallbockarna från "baksidan", dock inte deras exakta placering.

Tacksam för svar.
#1578337
Jag brukar sätta pallbocken i nån bultinfästning lite längre in framför hjulen. Nu blev jag så klart osäker på exakt var men typ lite innanför framför hjulen

Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk

#1578361
Den videon hjälper föga, likaså andra som visar på äldre modeller som har helt andra domkraftspunkter.

En del verkar sätta bockarna under en balk som går en bit in under bakvagnen (åtminstone på min 2009:a). Den sitter framifrån sett, före tanken. Enligt Volvo så är inte den balken godkänd trots att flera har satt bockarna Just där. Annars så kan du resa upp bilen framtill, och när bakdelen lyfts upp samtidigt, skjut in en bock på domkraftsfästet på vardera sida. Båda är främst avsedda för en verkstadsdomkraft. Det finns två alltså: en för bilens egna domkraft och den andra för tyngre och säkrare utrustning så att säga. Du bör nog ha relativt låga pallbockar.

Bränsletrycksregulator? Det är inte s&ar[…]

Dålig värme i kupén

Låter helt sjukt! Som om det ändå[…]

Nycklarna har slutat fungera

Man får ändå säga att det &a[…]

Jag har så svårt att ta in att en snar[…]