Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rilleman3
#1578105
Hej

Tänkte höra här innan jag lämnar in bilen på verkstad. Jag har en v70N 2005 t5, automat. Det klonkar ibland höger fram när jag bromsar och bilen växlar ner. Inte alltid utan bara ibland. Det har gjort så i säkert över ett år, men nu tycker jag det blivit värre senaste dagarna. Jag såg att den övre motorkudden ser trasig ut, men den sitter ju på vänster sida i motorrummet.

Men ljudet kommer nere vid höger sida fram. Inget missljud när jag svänger fullt varken till höger eller vänster. Inga vibrationer iheller. Kan höger drivaxel vara kass eller är det nån motorkudde under bilen som är kass?

Rikard
av rosefors
#1578108
Du behöver åtminstone skriva hur långt bilen har gått så det finns en chans att ens börja felsöka samt hur länge du haft bilen själv, vad som är gjort med den, service, verkstadsbesök etc..

Men i regel om bilen gått över 30.000 mil så kan det vara hur mycket som helst. Då får man börja skruva ner grejer och gå igenom del för del.
av Rilleman3
#1578111
Den har gått 32 000 mil. Besiktigad i Januari 2024 senast utan anmärkning. Jag har haft den i drygt 2 år nu och båda besiktningarna har varit utan anmärkning. Det jag har gjort är bytat höger spindelled och höger hjullager för ca 6 månader sen på verkstad. Verkstaden har jag anlitat sen 1995. Är en medelstor verkstad(inte volvo). Bilen är välservad mycket at bytt innan jag köpte den. Då var detsamma ägare sen 2014, som har bytt en hel del på bilen. Ja svårt att utröna här kanske vad det kan vara. Man får väl helt enkelt känna på grejorna vad som kan vara löst., som du säger.
av rosefors
#1578112
Finns lite grejer att börja titta på iallafall.

Sitter avgassystemet fast som det ska? Inga fästen som rostat av framtill?
Länkarmar bytta någon gång? Kolla skicket på bussningar?
Momentstag motor som sitter undertill, är den bytt? Hur är skicket på bussningar?
Drivaxeln glappar inte i hjulnavet? Är skruven till den spänd?
av Rilleman3
#1578114
Usch ja en hel del. Svaret är vet inte på alla dina frågor. Har varit med om att drivaxel skruven lossnat på en annan volvo jag hade , men då var det inga missljud.
av Rilleman3
#1578116
Blir till att lämna in bilen känner jag. Är ingen bilmekaniker, men ska köra in på en q8 mack och hissa upp bilen och kolla så det inte är något uppenbart.

Jag letar en styrväxel P8638614 smi till bra […]

Odb/felkådsläsare...

Alla bilars , OBDII samt läsarens mjukvara. J[…]

Volvo-appen slutat larma?

Ja, på android kan du det och du har ju i […]

Man får leta efter en bil där det enkel[…]