Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1311800
mjölner skrev: sön 14 apr 2019, 18:09 Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln.
Misstänkte att det var så enkelt efter att kikat i Vida , bra att du har provat och kunde beräfta det i verkligheten.

Jag har aldrig fattat varför volvo vill byta hela längsgående länkarmen när det bara är bulten som skiljer.
av Kant00
#1536792
mjölner skrev: sön 14 apr 2019, 18:09 En liten uppdatering.

Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.

Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Vilka stötdämpare köpte du? finns ju olika längder 470 typ eller 515. Artickelnummer?
av mjölner
#1549223
Kant00 skrev: fre 07 apr 2023, 16:10
mjölner skrev: sön 14 apr 2019, 18:09 En liten uppdatering.

Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.

Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Vilka stötdämpare köpte du? finns ju olika längder 470 typ eller 515. Artickelnummer?
Lite sent svar kanske, men KYB Excel-G 349129 515mm köpte jag.
av DJJ
#1578053
mjölner skrev: tis 01 aug 2023, 17:43
Kant00 skrev: fre 07 apr 2023, 16:10
mjölner skrev: sön 14 apr 2019, 18:09 En liten uppdatering.

Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.

Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Vilka stötdämpare köpte du? finns ju olika längder 470 typ eller 515. Artickelnummer?
Lite sent svar kanske, men KYB Excel-G 349129 515mm köpte jag.
Tjenare, ännu senare fråga för min del.

Löste du monteringen genom att dra den nya m14 skruven rakt genom den gamla m16 muttern och sedan en låsmutter utanför denne? Eller kapade du bort den gamla M16?

Befinner mig i samma sits nu och har löst delar. Antingen får jag borra upp dämparens bussning, eller montera med M14 skruv och lite risk för glapp..

Tack på förhand
av mjölner
#1578077
DJJ skrev: tis 07 maj 2024, 11:22
mjölner skrev: tis 01 aug 2023, 17:43
Kant00 skrev: fre 07 apr 2023, 16:10

Vilka stötdämpare köpte du? finns ju olika längder 470 typ eller 515. Artickelnummer?
Lite sent svar kanske, men KYB Excel-G 349129 515mm köpte jag.
Tjenare, ännu senare fråga för min del.

Löste du monteringen genom att dra den nya m14 skruven rakt genom den gamla m16 muttern och sedan en låsmutter utanför denne? Eller kapade du bort den gamla M16?

Befinner mig i samma sits nu och har löst delar. Antingen får jag borra upp dämparens bussning, eller montera med M14 skruv och lite risk för glapp..

Tack på förhand
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde. Men når m14 skruven ut genom m16 muttern så kapade jag troligtvis inte bort m16 muttern. Jag tror inte heller att jag satte i någon sorts bussning i hålet, förbandet ska ändå dras så pass hårt att det inte spelar någon roll har jag för mig att jag tänkte. Det är ju friktionen av förbandets åtdragning som håller fast det hela, inte själva skruven i sig så att säga. Bussningen i stötdämparen styr ju även skruven rätt. Och därav 10.9 kvalitet pga hård åtdragning. Ej låsmutter.

Funkade utan problem i många mil tills jag sålde den.

Om du ändå vill sätta dit en bussning så kan du klippa till en ur en plåtbit, för så gjorde jag. Om jag nu gjorde det vill säga.. :-)

Tillägg: När jag höll på så fanns det ingen information eller ombyggnadskit till detta på nätet. Troligtvis har någon läst tråden och fått sig en idé om att sälja detta som kit. Men jag vill höja ett varningens finger, se till så att skruv och mutter som följer med i kittet är i 10.9 kvalitet samt att det är en flänsskruv. 8.8 kvalitet är inte specat för åtdragningsmomentet som krävs, med ev. haveri som följd.

Jag rekommenderar att köpa skruven direkt från Volvo och muttern från en lämplig järnhandel. Handlar om småsummor.
Har inte kollat aktuellt pris på KYB dämparna och Lesjöfors fjädrarna, men troligtvis är det billigare att köpa dessa för sig mot att köpa ett kit med noname grejer.
av DJJ
#1578079
Tjena Kalle & Mjölner

Tack för era svar. Det var ju trots allt några år sedan det fanns aktivitet här förut.

@Kalle När du säger byt till M16 så hänger jag inte med, jag har redan M16 i min länkarm. Det verkar däremot omöjligt att få tag i stötdämpare med hål förberett för M16 skruv.

Tolkar jag dig rätt som tänker att den föreslagna bussningen lämpligtvis används mellan den nya skruven och det gamla hålet? Skruvförbandet fullbordas med en ny M14 låsmutter som då klämmer mot den gamla muttern (svetsad i länkarmen)?

@Mjölner. Stort tack för utförlig beskrivning. Jag tänker som du och kör på likvärdigt spår. Kan hålla med om att bussningen känns overkill , men eftersom Kalle länkade till ett klockrent glidlager som passar rätt in så kan det inte skada.

Trevlig kväll på er!

Hej alla! Fick nedslag på besiktningen p&ari[…]

Volvo 745 hög tomgång kall

Hej har en Volvo 745 ifrån 87 med hög t[…]

V60 2023 Android Auto

Jag skickade frågan till Volvo Cars kundtj&a[…]

Ja, ytterlgiare en anledning till att forsätt[…]