Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567770
Crossclimate2 är världens bästa däck. Punkt.
Finns det bättre däck för specifika ändamål? Ja.
Finns det vinterdäck som presterar bättre? Ja
Finns det friktionsdöck som presterar sämre? Ja.
Finns det något däck som sammantaget klarar alla väderförhållanden lika bra? Nej.

Dock har det visat sig att Crossclimate2 som man köper själv och Crossclimate2 som sitter på Recharge-bilarna är helt olika däck. Dom ser likadana ut, heter samma sak men är olika gummiblandningar och olika mönsterdjup.
#1578052
Det är definitivt ett intressant projekt som några av de större däcktillverkarna är involverade i. Bra prestanda under lägre och högre temperaturer påminner om utvecklingen kring bra prestanda under torra och våta förhållanden. Det sistnämnda var, är och lär under en längre tid förbli en utmaning att uppnå på ett likvärdigt sätt, där man än idag vid sin spets tvingas att kompromissa beroende på ens krav; trots det att däcktillverkare har kommit en väldigt bra bit på vägen i det avseendet.

Med tillräckligt av delarna finansiellt stöd, kunskap och tid har Michelin expanderat området för där däcket i fråga presterar bra. Pirelli och Goodyear har lanserat däck baserade på projekt med delade mål, däremot är min uppfattning att Michelin just nu är ett par steg före i utvecklingen. Vad vi också vet är att tillverkarna inte har packar ihop sina portföljer och tackat för sig, snarare är det så att lanserade och nyare däck är under konstant utveckling eftersom det finns potential för förbättringar.

Däcken, med sin teknik och prestanda, är definitivt intressanta ut ett utvecklingsperspektiv. I det stora hela finns en mängd olika omständigheter, utöver högre och lägre temperaturer, som däcken normalt blir utsatta för där andra säsongsanpassade däck presterar bättre. Enligt mig är däcket i fråga ett mångsidigt sådant, troligen det mest utvecklade hittills med egenskaper även bortom endast aspekter som lägre och högre temperaturer. I frågan om det bästa däcket hänvisar jag till rådande förhållanden och så lär det förbli under ett bra tag.
#1578458
Återkommer med en liten utvärdering om CC2 här.

Det framkom i tidigare inlägg att det är skillnad på Volvo-märkta och original-diton. Jag uttalar mig här om original som är köpta separat från Volvo.

Som jag redan tidigare refererat så är vinteregenskaperna väldigt bra. Missförstå mig inte, jag jämför inte med dubbdäck men som vinterdäck upplevde jag att det presterade extremt bra, även en riktig vargavinter som den vi hade i år. Det som jag fann intressant var att om man tappade greppet på bakdäcken, typ när man provocerar fram en sladd så biter de sig tillbaka och återfår greppet, på ett sätt jag inte tidigare upplevt med varken nordiska eller centraleuropeiska vinterdäck.

Nu till nackdelarna med dessa däck. De har högre förbrukning än både nordiska friktionsdäck samt sommardäck. Skulle uppskatta det till kring 10% mer och ökningen är större ju högre hastighet man kör. I 80-90 är det inte märkbart men i motorvägsfart så blir det påtagligt.

Andra nackdelen är vägbullret. Samma som ovan, med ökande hastighet blir bullret allt mer påtagligt.

Och den sista nackdelen är dåliga vattenavvisningen. Betydligt sämre än sommardäck och centraleuropeiska vinterdäck, dock något bättre än nordiska vinterdäck samt dubb.

Summerat. Ett extremt kompetent allround-däck med väldigt bra vinteregenskaper och skapliga sommaregenskaper. Hög förbrukning och vägljud. En väldigt bra kompromiss som sparar mycket pengar och tid då man slipper däckskiftet på vår och höst (även om man så klart behöver byta däck när de är utslitna)
#1578459
Har CC2 på XC40:n, har t o m åkt till fjällen med den. Mycket bättre än man kan tro, men också klart sämre grepp på snö och is än ett nordiskt friktionsdäck av bra märke typ Conti eller Nokia. Att de är bullriga stämmer, att förbrukningen skulle öka med 10% stämmer inte. Möjligen en aning. Nu hade jag visserligen möjlighet att köra bilen med nordisk friktion direkt efter (Conti 7, nu finns även 8) och det var stor skillnad.

Men istället för att sitta här och tycka baserat på egna uppfattningar - är det inte bättre att kolla däcktester?
#1578460
För att faktiskt spara kräver det att man inte byter däck själv eller köper helt nya vinterfärlgar om man inte har det. Köper mer att man sparar ryggen dok. Ända sättet jag ser att man kan sparar pengar är om man kör såpass lite att däcken hinner åldras ut istället för att slitas ut.
Gillar dok tanken att köra ett par mer sommar-orienterade året runt däck + dubbdäck. Så slipper man stressa över när man ska byta.
Service Renault Scenic 2003

I går eftermiddag var dom på besö[…]

De har en förmåga att bli skitiga om ma[…]

Köpråd v90

Inte bara 3000 mil som överskridits, utan &au[…]