Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannhepannhe
#1577882
Tjena. Jag har emellanåt upplevt lite konstiga problem med min xc70 -16 d4 awd alltså med den 5 cyl motorn. Inte VEA.
Första problemet jag upplever ibland är att när jag ligger över 100 på väldigt jämn gas så kan bilen rycka till nån gång ibland ungefär som man håller på att få soppatorsk. Skapligt nybytt bränslefilter så det är inte problemet. Det verkar komma när man ligger på jämn gas och motorn inte jobbar nåt speciellt. Trycker jag på fungerar det utmärkt.

Mitt andra problem upptäckte jag häromdagen när det var rätt varmt ute och likaså där fast när jag körde i stan vid väldigt lätt gaspådrag eller bara la foten lätt på gasen så knackar den rätt rejält. Så fort jag gasar så motorn får jobba slutar det och den lägger iväg utan problem.
Har kollat runt lite och funderat på om man borde skicka in spridare på provtryckning eller vad man kallar det ? Ta bort insug och egr och rengöra från koks? Eller är det bara leva med för att det är en diesel ?
av tobbepp11
#1577884
Har exakt samma symtomer, rycker till spontant märks när man ligger och långkör.
Antingen går regenereringen in, för jag tycker soppa förbrukningen går upp ett par deciliter.

Men intressant det där om knacket, samma här.

Hört tidigare att spridarbyte löst ryckningarna, undrar om detta också löser knackningarna vid lätt gas.
Hade man haft kamkedja skulle jag trott det var kedjerassel innan oljetrycket kickade in.

Någon som kan bekräfta rasselljud från spridare?
av dannhepannhe
#1577913
KalleJ skrev: sön 05 maj 2024, 14:22 Rensa/rengör laddtrycksmätaren först, sitter ihop med tempgivaren i insuget.
Jag har rengjort den givaren som sitter till höger ovanpå insuget om det är den du menar. Gjorde dessvärre ingen skillnad....
Associationsleken, är ni med? ;-P

Flugsvamp (Klassisk svamP vid mammas hamburgerhak[…]

Inget ljus till släpkärra

Vad är det för bil och årsmodell? […]

OK, blir att ge det ett försök! &Ari[…]

Väldigt dålig acceleration

Kan vara mycket som ger detta resultat. Framfö[…]