Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577247
Hur många mil per år kör du ungefär?
Ju fler mil desto mer fördel brukar en dieselmotor ge (lägre förbrukning bl.a.). Körde jag bara låt säga ca. 1000 mil per år toge jag en bensinare. Om ett par tusen eller mer valde jag nog en diesel. Men man vet ju aldrig hur bränslepriserna kommer se ut framöver så man kan ju gå på pumpen oavsett hur man väljer.
Motorväg innebär ju hastighet mellan 90-110 km/h i vanligaste fallen (120 km/h på vissa motorvägar). Mycket talar för en diesel i dessa farter, de liksom tuffar på i lägre motorvarv i dessa farter (jag har kört Volvodiesel, V70). Jag kör V90 T6 bensin (Recharge, laddhybrid) numera och den är förstås rätt törstig i motorvägsfarter (men jag åker nästan bara på 80 km/h landsvägar och på såna är förbrukningen OK).
#1577248
Jag tror nog inte man skall stirra sig blind främst på antal mil men framförallt långa mil.
Kör du 10 mil om dagen uppdelat på en halvmil-mil per gång eller uppdelat på 5 mil per gång?
Det är stor skillnad.
Och kör du 10 mil om dagen inne i stadstrafik (där det många gånger rullar allt annat än fort) eller kör du mestadels landsväg och motorväg?

Bensin är generellt bättre för stadstrafik och kortare turer och diesel gillar långresor.

Ligger själv på 0,49-0,50 på långresor (47 mil) till exempel.
#1577252
Xanthopteryx skrev: lör 27 apr 2024, 21:09 Jag tror nog inte man skall stirra sig blind främst på antal mil men framförallt långa mil.
Kör du 10 mil om dagen uppdelat på en halvmil-mil per gång eller uppdelat på 5 mil per gång?
Det är stor skillnad.
Och kör du 10 mil om dagen inne i stadstrafik (där det många gånger rullar allt annat än fort) eller kör du mestadels landsväg och motorväg?

Bensin är generellt bättre för stadstrafik och kortare turer och diesel gillar långresor.

Ligger själv på 0,49-0,50 på långresor (47 mil) till exempel.
Så är det.
Det är 2-3mil enkel resa till och från jobb varje dag.
Inte speciellt mycket stadstrafik.

Var mest nyfiken på ifall någon som äger samma kärra och lina har lite feedback kring förbrukningen också.
#1577265
Bränslepump finns på bensinmodellerna, och värmare finns på många bensinmodeller, och batteri i hybridversionen. Bland annat. Och tändstift saknar dieseln.
Rätt skött och med rent bränsle (som vi har här i sverige - tankar du HVO100 blir det ännu bättre) så lär inte partikelfiltret eller pumpen gå sönder i första taget.
#1577276
Xanthopteryx skrev:Bränslepump finns på bensinmodellerna, och värmare finns på många bensinmodeller, och batteri i hybridversionen. Bland annat. Och tändstift saknar dieseln.
Rätt skött och med rent bränsle (som vi har här i sverige - tankar du HVO100 blir det ännu bättre) så lär inte partikelfiltret eller pumpen gå sönder i första taget.
Valet av bränsle kan jag skriva under på, jag har kört på HVO100 sen jag köpte bilen 2017 och åkt över 17000mil felfritt med tillägget att resorna har varit minst 5mil i stöten fram till 2022.

AWD:n är inte nåt att vara överdri[…]

Salt antar jag, i kombination med fukt. Tä[…]

Vi som beställt EX90

Nu går vi in i maj 2024 och ingen utomst&[…]

Dålig och sliten returfjäder och/eller […]