Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577083
Hej,

”Råkade” köpa en fd polisbil som jag hämtade idag. Det är en XC70 2014 med D5 AWD. Har tidigare bara haft en V70 med 2,4D 175hk (är väl hyfsat lika) men en del skillnader.

Nu till problemen. Den varnade för sotfilter fullt, körde hem bilen (ca 5 mil), bilen var riktigt slö så varje uppförsbacke på motorvägen var spännande att köra upp för. Självklart körde jag ju i rusningstrafik också. :-D

Kopplade upp vida och körde regenerering av dpf vilket gav önskat resultat. Gick från 44g sot till ca 12g och meddelandet slocknade och nu har jag någon form av laddtryck.

Nästa problem är att felmeddelande ”motorservice erfodras” också lyser och det slocknade inte när jag bränt ur dpf.
Fick fram följande felkoder:
- P06A600 Sensors referensspänning A krets intervall/prestanda
- P218103 Kylsystem prestanda - Generellt signalfel
- P010600 Grenrör absolut tryck/BARO givare inom/utanför gränsvärden

Fick väl fram vettigast info på sistnämnda kod och det kan vara allt från kabelbrott till en felaktig mapsensor som jag är lite osäker på vart den sitter.

Har någon här tankar/idéer vart jag kan börja felsöka. Motorn dör ibland när jag kör i gångfart.


Nästa problem. Skulle ge mig på att koppla in centrallåset i bakdörrarna då polisen använder ett annat styrsystem för låsning av dessa. Nu hade dom ju varit så snälla på specialbilar att dom klippt originalkablarna precis invid original kontaktstycke. :mad:
Så jag är i behov av reparationsterminaler till denna kontakt, hittar den dock inte i vida så om någon vet tar jag gärna ett artikelnummer.

Tror det var allt för tillfället, får jag denna att fungera normalt kommer andra projekt som tft mätarhus osv. :P
#1577084
Just det, tillägg… Kollade EGR börvärde och EGR faktiska värde och upplevde att det faktiskt diffade lite väl mycket om detta kan vara en felorsak. Kanske behöver rengöra massa slangar och själva egr ventilen?
#1577092
Börja med att plocka loss tryckgivaren nära insugsröret, den brukar vara totalt igengeggad av sot och smuts. Gör rent den mycket försiktigt med broms rengöring eller liknande, ingen mekanisk rengöring! I värsta fall får du byta den mot en ny.

Misstänkt skurk nummer två är tryckgivaren nere vid laddluftkylare, nedre hörnet på förarsidan. Den kan behöva bytas.
#1577095
Det är heller inte alltför ovanligt att laddluften läcker ut mellan turbon och laddluftkylaren. Det hände på min bil och då blev givarna förvirrade, för en del av luften försvann ju mellan insuget och motorn. I mitt fall var det röret under motorn. Ibland är det slangarna till och från röret.

TMAP-givaren nere på laddluftkylaren har jag också behövt byta. Typisk för felkoden på den är att det inte finns någon felkod, motorn drar bara inte som den ska ibland.
#1577361
Liten uppdatering, stressade lite i lördags innan jobbet (jobbat hela denna helgen). Plockade loss diverse tryckslangar, hittat torrsprickor i slangen från IC till spjällhuset så den skall bytas, men tillfällig lösning fick bli några varv med vulktejp, detta höll inte alls. Hur som helst var sprickorna ytliga.

Plocka ner spjällhuset så man kom åt EGR-ventilen, lossade slangen mellan EGR och insug. Rengjorde så gott jag kunde med bromsrengöring och kallavfettning, blev mycket renare men inte perfekt pga tidsbristen.

Har ungefär 8 mil tur och retur till arbetet och har kört lite utanför arbetstid också under helgen och har inte tappat laddtryck. Sensorn på insuget var smutsig men inte helt igengeggad och såg okej ut efter bromsrengöring.

Så just nu går bilen bra, men jag har fortfarande kvar motorservicemeddelandet men ingen CE lampa. Felkoden som är kvar är P218103 Kylsystem prestanda - Generellt signalfel

När man läser felorsaken till den felkoden handlar det i princip bara om följande:

1. Skadade ledningar eller kontaktstycken
2. Signalledningen är kortsluten till spänning
3. Signalledningen är kortsluten till jord
4. Avbrott på ledningen mellan styrenhet motor (ECM) och oljetryck- och temperaturgivare

Jag ser oljetrycksgivaren tydligt och där ser kablarna okej ut. Gissar att jag behöver följa detta kablaget och se om något skavt?
#1577658
Okej då har jag fortsatt lite med felsökningen. Oljetemperaturen får jag rimliga värden på. Oljetryck är dock 0. Lite förvånad att inte oljetryckslampan lyser.

Motorn har dock oljetryck så jag har följt kablaget från givaren så långt det var rimligt dvs in i tjocka kabelstammen under tryckröret. Hittar inget synligt fel på kablaget.

Misstänker nu att det är själva givaren som är kass även om felkoden bara hänvisar till kablaget. Återkommer när jag testat en annan givare.

Jag ska ta ner oljetråget och se hur det ser[…]

Tack för svaren, tyvärr är automat […]

Har det blivit någon uppdatering på d4[…]

D4 5cyl rycker/knackar

Rensa/rengör laddtrycksmätaren fö[…]