Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1577002
Det är inte bara den branschen. Jag uppdaterade en beställning på ett industriellt styrsystem nyligen till senaste versionerna av grejorna och kunde jämföra med motsvarande mojäng köpt 2016. Priserna hade ökat till ungefär det dubbla. Då handlar det ändå om elektronik som traditionellt sett ofta blir billigare eller åtminstone ligger still.
av Volvoold
#1577021
fjohan82 skrev:Då var vi uppe på 320K igen, men detta objekt har inte alltid varit ute för det priset...

https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 1-17667607
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LXX947
Ett påslag på 40' är ju en nätt förtjänst för handlaren.
av rosefors
#1577034
Precis 40/320=12.5%

Skapligt lågt påslag men jag tror det är nått handlare ibland gör på väldigt lågmilade bilar. Familjens S90 inscription som gått 6000 mil flippade mellan två handlare och såldes så småningom bara 9% över inköpspriset och sålde på dagen. (310 vs 270kkr).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1577036
Volvoold skrev: tor 25 apr 2024, 13:52
fjohan82 skrev:Då var vi uppe på 320K igen, men detta objekt har inte alltid varit ute för det priset...

https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 1-17667607
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LXX947
Ett påslag på 40' är ju en nätt förtjänst för handlaren.
Låter ju bra. Men när man börjas summera kostnader för arbetstid, lokaler, recond, garantier osv så behöver det inte bli mycket över.
av Lövet
#1577042
40tkr är inte mycket att leva på för en handlare. Till att börja med försvinner 20% i vinstmarginalbeskattning.

Jag vänder mig mer mot affärsmodellen att försöka höja priset konstant på begagnade bilar. Det känns inte hållbart. Bilar "måste" ha en värdeminskning för att det ska hålla. Annars blir bilen bara dyrare och dyrare och det vore rätt unikt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1577046
Lövet skrev: tor 25 apr 2024, 15:43 40tkr är inte mycket att leva på för en handlare. Till att börja med försvinner 20% i vinstmarginalbeskattning.

Jag vänder mig mer mot affärsmodellen att försöka höja priset konstant på begagnade bilar. Det känns inte hållbart. Bilar "måste" ha en värdeminskning för att det ska hålla. Annars blir bilen bara dyrare och dyrare och det vore rätt unikt.
Nya bilar har ju i medel ökat 100% i pris sedan 2010. (Enligt artiklei TekVärld) Det drar ju med sig priset upp på begagnat.

Köpte man en ny bil för 400 så såldes den beg för 200 ...

Nu kostar motsvarig bil 800 då är det ju inte så konstigt om begbilen kostar 400

Inflationen slår ju även på begpriset. Man kan ju inte förvänat sig att nybilsköparen ska ta all värdeminskning.

Att kronan klappat ihop totalt gör ju ijte saken bättre....

Skulle priset på nya bilar falla tillbaka till vettiga nivåer, kronan återhämta sig, så kommer de väl dra med sig ned priset på beg.
av ChristerN
#1577059
VolvoB20 skrev: tor 25 apr 2024, 16:04
Lövet skrev: tor 25 apr 2024, 15:43 40tkr är inte mycket att leva på för en handlare. Till att börja med försvinner 20% i vinstmarginalbeskattning.

Jag vänder mig mer mot affärsmodellen att försöka höja priset konstant på begagnade bilar. Det känns inte hållbart. Bilar "måste" ha en värdeminskning för att det ska hålla. Annars blir bilen bara dyrare och dyrare och det vore rätt unikt.
Nya bilar har ju i medel ökat 100% i pris sedan 2010. (Enligt artiklei TekVärld) Det drar ju med sig priset upp på begagnat.

Köpte man en ny bil för 400 så såldes den beg för 200 ...

Nu kostar motsvarig bil 800 då är det ju inte så konstigt om begbilen kostar 400

Inflationen slår ju även på begpriset. Man kan ju inte förvänat sig att nybilsköparen ska ta all värdeminskning.

Att kronan klappat ihop totalt gör ju ijte saken bättre....

Skulle priset på nya bilar falla tillbaka till vettiga nivåer, kronan återhämta sig, så kommer de väl dra med sig ned priset på beg.
Det är ju en ytterligare aspekt av begpriserna att kronan är så lågt värderad. Går det inte att få ut 400k för en bil i Sverige så kan man få det via en försäljare i annat land. Jag jämför lite med begagnade båtar där det under senaste året varit stor efterfrågan på svenska båtar från köpare från mellan-Europa eftersom kronan är billig för dem.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577061
Är tveksam till att nypriserna sjunker även om valutan stärks, tror snarare att priserna endast slutar stiga och de höga priserna ses som ett nytt normalläge. Men det kommer också att ha positiv inverkan på begagnatpriserna, nivåerna stabiliseras åtminstone och något fler kommer att våga köpa nytt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577062
apersson850 skrev: tor 25 apr 2024, 08:35 Det är inte bara den branschen. Jag uppdaterade en beställning på ett industriellt styrsystem nyligen till senaste versionerna av grejorna och kunde jämföra med motsvarande mojäng köpt 2016. Priserna hade ökat till ungefär det dubbla. Då handlar det ändå om elektronik som traditionellt sett ofta blir billigare eller åtminstone ligger still.
Kan ju nämna att priserna på reservdelar har gått upp något alldeles horribelt samtidigt som bilpriserna. På ett år har t.ex. de få delar som fortfarande lagerhålls hos Volvo till min S70 -98 gått upp med sisådär 100%, ett fjäderfäste till bakvagnen kostar numera runt 1300 kr. En hyfsat enkel plåtbit med en gängad bult i botten.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Hejsan - jag märkte nu att vi inte har en av […]

Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rech[…]

Kolla så knacksensorn sitter ordentligt fast[…]

Det skall funka utan problem, om någon fr&ar[…]